Voiko äidinmaitoa lämmittää mikrossa?
Olen kolmen lapsen äiti. Olen aina lämmittänyt äidinmaidon vesihauteessaa jos olen antanut maitoa tuttipullosta. Nyt minulle kerrottiin että sitä voi lämmittää myös mikrossa. Hyvät kanssasisareni, kertokaahan voiko sitä äidinmaitoa lämmittää mikrossa?
Kommentit (7)
Luin jostain että äidinmaitoa EI voi lämmittää mikrossa!!! Siitä mikrossa lämitettäessä häviää jotain lapselle tärkeitä aineita..
Muistelin että niin se oli että EI voi lämmittää mikrossa. Eli jatketaan vesihauteessa lämmittämistä. Kolmen rintatulehduksen jälkeen vauva ei huoli enää rintaa. Nyt lypsän maidon ja annan pullosta. Mitä sitä ei tekisi lapsensa eteen. Huoh!
Minulle sanottiin sairaalassa, ettei äidinmaitoa KANNATA lämmittää mikrossa, koska siitä katoaa siten tärkeitä ainesosia (ilmeisesti vasta-aineita). Painottivat siis, että äidinmaitoa saa lämmittää mikrossa, mutta se ei siis ole kannattavaa ravitsemuksellisesti. Ihmettelin kuitenkin sitä, miksi hoitajat minulle näin sanoivat, sillä näin itse kuinka he sairaalassa lämmittivät lypsämääni äidinmaitoa mikrossa. Ärsyttää tuollainen, että sanotaan yhtä ja toimitaan sitten pontevasti sanomisia vastaan. Syö hiukan uskottavuutta!
Itse lämmitän äidinmaidon useimmiten vesihauteessa, sillä se on usein pakastettua, mutta korvikkeen lämmitän mikrossa.
Tämä on Elintarvikeviraston sivuilta:
" Tanskassa on tutkittu ja todettu, että mm. äidinmaidon lämmittäminen mikrossa on täysin turvallista eikä tuhoa vauvalle tärkeitä ainesosia. "
Suomessa asiaa ei ole tämän mukaan tutkittu, siksi puhe Tanskasta.
En kyllä muista viime aikoina mistään (muualta kuin näiltä palstoilta) lukeneeni, että mikrossa lämmittämisestä olisi haittaa. Hyvällä omalla tunnolla käytin mikroa lämmittämiseen. Jos jollain on oikein tietoon perustuva lähde, että ei voi lämmittää mikrossa, niin kertokoot. Itse en ois jaksanut vesien kanssa touhuta, kun vauvalla on kiljuva nälkä.
se ei toimi millään säteilyllä, vaan ruoan lämpeneminen tapahtuu kun hyvin nopeasti vaihtuva napaisuus aiheuttaa vesimolekyylien liikkumisen ruoassa. Mitä enemmän vettä ruoassa, sitä nopeammin se lämpenee. Kyse EI siis ole minkäänlaisesta säteilystä, vaikka valoa mikrossa näkyykin (lamppu).
Entsyymit ja vitaminiin voivat tuhoutua korkeissa lämpötiloissa, siksi ylikuumentaminen voi olla pahasta äidinmaidon suhteen. Mutta jos lämmittää miedommalla teholla, eli maltillisemmin, mikrossa lämmittäminen ei eroa vesihauteessa lämmittämisestä ollenkaan. Vesipullon kanssa voi testailla miten pitkään kannattaa lämmittää milläkin teholla että saa maidon haluamaan lämpötilaan.
T,
Mamma-Stina
Sen verran korjaan, että mikroaaltouuni _perustuu_ säteilyyn eli mikroaaltoihin. Nämä mikroaallot tosiaan aiheuttavat ruoan vesimolekyylien liikkumisen, joka esiintyy lämpönä. Radioaktiivisesta säteilystä ei kuitenkaan ole kyse, eikä terveydellisiä haittavaikutuksia mikroaaltouunin käytöstä ole (lukuunottamatta palovammoja kuumasta ruuasta... :D ).
/mamma-stinan mies
itse en lämmittäisi mitään mikrossa, minulla ei edes ole mikroa vaikka muu perheeni ja sukulaiseni sitä kummastelevatkin. mikrohan on ajatuksena kätevä mutta jokainen kait joutuu ottamaan kantaa mikron säteilyn mahd. haittavaikutuksiin käyttäessään mikroa tai sitten ei. ehdotan että etsit tietoa netistä puolesta ja vastaan ja teet sitten päätöksen.