Avustustyöntekijäksi?
Haluan avustustyöntekijäksi, koska olen tullut siihen tulokseen, että elämäni on merkityksetöntä ja tyhjää. Uranaista minusta ei koskaan tule, sillä olen täysin hukassa sen suhteen, mille alalle edes haluaisin. Lapsia en välttämättä koskaan saa, enkä tiedä, kannataako näitä geenejä edes jatkaa.
Ongelmani on seuraava:
Olen humanisti. Minulla ei ole avustustyössä vaadittavaa osaamista. Voisin toimia viestintätehtävissä, ja ehkä opettajana, mutta haluni on lähteä konfliktialueille auttamaan suuressa hädässä olevia ja toimia ensiavussa tai auttaa ihmisiä jaloilleen. Haen seuraavassa haussa sairaanhoitaja-koulutukseen monimuotototeutuksessa, koska opiskelen edelleen tätä humanistiikkaa ja haluan täältä joskus valmistua. En tosin ole ihan varma, saako kahta koulupaikkaa enää nykyään pitää.
Huom. Olen jo SPRn lipaskerääjä ja toimin erilaisissa vapaaehtoishommissa, mm viime vuonna hätämajoituksessa muonittajana ja ystävätoiminnassa. Eli vapaaehtoistyö on minulle tuttua ja tärkeää. Minua ei kiinnosta lähteä pelastaan etanoita Etelä-Amerikan sademetsiin ja samalla tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä. En halua tukea amerikkalaista unelmaa Afrikan pelastamisesta 10 000e vapaaehtoistyömaksulla. Haluan tehdä jotain oikeaa ja merkityksellistä.
Onko täällä avustustyöntekijöinä toimivia/toimineita? Miksi päätitte ryhtyä avustustyöhön?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Humanitaarinen apu on ammattilaisten työtä siinä missä mikä tahansa muukin työ. Eli pelkkä halu tehdä hyvää ei riitä. Pitää myös osata jotain mitä avuntarvitsijat tarvitsevat. Apu kun ei ole sinua vaan heitä varten. Tuo että aiot hakeutua relevanttiin koulutukseen. Sen jälkeen tarvitset myös kokemusta. Mikään itseään kunnioittava avustusjärjestö ei lähetä konfliktialueelle suoraan koulun penkiltä.
Siis tuo on hyvä että aiot hakeutua relevanttiin koulutukseen.
Ja vielä: en lähtisi esim. haastattelussa kertomaan että haluan avustustyöntekijäksi koska elämäni on merkityksetöntä ja tyhjää... Kriisialueilla tarvitaan kylmäpäistä ja tervejärkistä porukkaa; sinne ei voi mennä hoitamaan omia ongelmiaan. Eli selvitä pääsi ensin ja rupea sitten avustustyöhön jos vielä haluat.
Humanitaarinen apu on ammattilaisten työtä siinä missä mikä tahansa muukin työ. Eli pelkkä halu tehdä hyvää ei riitä. Pitää myös osata jotain mitä avuntarvitsijat tarvitsevat. Apu kun ei ole sinua vaan heitä varten. Tuo että aiot hakeutua relevanttiin koulutukseen. Sen jälkeen tarvitset myös kokemusta. Mikään itseään kunnioittava avustusjärjestö ei lähetä konfliktialueelle suoraan koulun penkiltä.