Pitäisikö kastaa lapsi?
Ollaan tavallisia ateisteja tapakristittyjä, esikoinen tulossa. Ollaan mietitty josko vietettäisiin kasteen sijaan nimiäiset. Tuntuisi typerältä kastaa vauva uskontoon ilman tämän omaa suostumusta ja kaiken lisäksi vielä sellaiseen, johon emme edes usko. Kirkkoon kuulumattomatkin kun voivat koulussa osallistua uskontotunneille normaalisti, niin en näe oikein mitään syytä kasteelle.
Mitä olette mieltä, onko ihan järjetön idea jättää lapsi kastamatta tässä tilanteessa?
Kommentit (16)
Riittää että ilmoittaa maistraattiin nimen. Kasteella ja nimellä ei oikeasti ole mitään tekemistä keskenään, kasteella vaan otetaan lapsi seurakunnan jäseneksi. Nimiäiset on ihan ok, vain pappi puuttuu.
En kastaisi ja eroaisin kirkosta niin koko perhe olisi samassa tilanteessa.
Moni haluaa riparille. Jos haluaa päästä ripille, niin pitää olla kastettu. Sitten on vähän omituista, kun pitää kastaa ripari-ikäinen.
Viekää vaikka yhteiskasteelle, jos kaupungissanne niitä on. Vaivatonta
Minusta kuulostaa ihan järkevältä tuo, että lapsi saa sitten aikanaan päättää itse mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa riparille. Jos haluaa päästä ripille, niin pitää olla kastettu. Sitten on vähän omituista, kun pitää kastaa ripari-ikäinen.
Eikä ole omituista. Käy aivan vaivattomasti. Omalla riparillani jo parisen kymmentä vuotta sitten oli jopa kaksi kastamatonta. Kastettiin ennen konfirmaatiota kun halusivat sinnekin päästä. Kukaan ei pitänyt omituisena.
Vierailija kirjoitti:
Onhan protukin olemassa jos leirille haluaa, protulle meneviä on varmaan koko ajan enemmän. En ymmärrä miksi kukaan ateisti haluaa pakkoliittää vauvansa uskontoon johon ei itsekään usko.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan yhtä vaivatonta kastaa siinä konfirmaation yhteydessä(tapahtuu juuri ennen sitä). Sitä paitsi, on ainakin lapsen itsensä valitsema tuolloin. Älytöntä kastaa ns. "varalta", jos lapsi haluaakin riparille.
Koska olen ollut jo 46 vuotta kastamattomana, voin kertoa, että se kastamattomuus ei oikeasti vaikuta mihinkään elämässä. Paitsi tietysti ei tarvitse maksaa kirkollisveroja. Tänä päivänä kastamattomuus on paljon yleisempää kuin 1970 kun minä synnyin. Enpä ole kovin monenen saman ikäiseen kastamattomaan törmännyt. Ei kiinnostanut rippikoululeirit ainakaan minua, koska olen jo lapsen mieltänyt että kristinusko ei ole minun juttuni. Uskontotunnit olen istunut lukiota myöten. Näin jälkikäteen vähän keljuttaa, mutta eipä sitä silloin huomannut. Enpä kyllä paljoa mistään kyllä muistakaan kun ei koko aihe kiinnosta.
Joskus lapsena olen kuullut pakana nimittelyä, mutta eipä se ole koskaan haitannut. Nykyisin olen ylpeä että vanhempani ovat olleet edellä aikaansa ja eronneet jo 60-luvun puolivälissä kirkosta ja jättäneet meidät kastamatta. Silloin on vielä täytynyt käydä papin puheilla että sai luvan erota.
Meillä ei lastakaan ole kastettu ja hänelläkin kohta 11 vuoden kokemus kastamattomuudesta ja ET:n opiskeluakin jo viides vuosi menellään. Ja ei ole lasta kiusattu jos se pohdituttaa. Saapa nähdä koska lapsi pääsee osalllistumaan ensimmäisen kerran kastejuhliin, rippijuhliin tai kirkkohäihin. Hautajaisissa on ollut pienennä mutta ei muista niistä mitään. Meillä kirkko on siis tosi kaukana sekä arjesta että juhlasta, koska koulun kirkko- ja seurakuntatilaisuuksiinkaan ei osallistu.
Ei kannata kastaa koska kun lapsenne on täysi-ikäinen kaste on viimeistään out.
Mikä on ateisti tapakristitty? Joko olette ateisteja eli ette usko Jumalaan, tai sitten olette tapakristittyjä eli kuulutte kirkkoon ja joskus jopa osallistutte joihinkin kirkon järjestämiin tilaisuuksiin. Ette suhtaudu negatiivisesti kirkkoon. Kumpaa siis olette?
On tämä vaan kummaa, kun lapsen kastaminenkin pitää nykyään kysyä av-palstalta. Käyttäkää nyt niitä paria harmaata aivosoluanne, jos ne vielä ovat liikuntakykyisiä.
Reilumpaahan se on antaa lapsen itse päättää omasta uskonnostaan.
Ainakin minun tuttavapiirissäni aika harvaa lasta enää kastetaan, vaan nimiäisjuhlat ovat yleisempiä. Vaikka se sinulle on ehkä uusi ajatus niin lapsen omassa ikäluokassa se on jo paljon yleisempää, eli tuskin aiheuttaa myöhemminkään vaikka koulukavereiden keskuudessa mitään ihmeempää draamaa.
Tänäkesäisesssä lapseni rippikouluryhmässä oli 1 kastamaton. Ei sitä kastettu siten, että lapseni olisi kastamisen nähneet. Vaemaan tetiin jotenkin erkkseen sitten.
Kirkkojärjestyksen 1 luvun 5 § 2 mom säädetään kirkon jäsenen velvollisuuksista, että kirkon jäsenillä on velvollisuus antaa kastaa lapsensa. Jos ette ota yhteyttä seurakuntaan ja järjestä kastetta, sieltä pitäisi tulla jossain vaiheessa yhteydenotto.
Jos ette usko ettekä tahdo täyttää jäsenen velvollisuuksia on ehkä selvempää, että eroatte kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ateisti tapakristitty? Joko olette ateisteja eli ette usko Jumalaan, tai sitten olette tapakristittyjä eli kuulutte kirkkoon ja joskus jopa osallistutte joihinkin kirkon järjestämiin tilaisuuksiin. Ette suhtaudu negatiivisesti kirkkoon. Kumpaa siis olette?
On tämä vaan kummaa, kun lapsen kastaminenkin pitää nykyään kysyä av-palstalta. Käyttäkää nyt niitä paria harmaata aivosoluanne, jos ne vielä ovat liikuntakykyisiä.
Tapakristittyjä eli kuulumme kirkkoon ja osallistumme joka vuosi Kauneimpiin joululauluihin. Emme kuitenkaan usko mihinkään.
ap
Mitä turhaan roikkumaan kirkossa sitten. Jos haluatte tukea jotain hyväntekeväisyyttä kirkollisverolla, saman summan voi pistää ihan haluamaanne kohteeseen muutenkin.
Lapsi voi sitten liittyä halutessaan kirkkoon ja ottaa kasteen jos siltä tuntuu.
Mä olen käsittänyt että aika yleistä, mekin jätettiin kastamatta samasta syystä. Seurakunnasta soiteltiin juuri muutama päivä sitten että onko oikein ettei lasta ole kastettu ja udeltiin syytä että miksi. Mielestäni vähän oudon tungettelevaa käytöstä kirkolta tuo syyn kysely, vaikka ihan asiallinen olikin puhelimessa ja "hyväksyi" syyn.