Vaikuttaako vanhempien ammatit/työt opettajan suhtautumiseen lapsesta?
Vai onko niillä yhtään mitään merkitystä? onko kukaan huomannut että olisi merkitystä?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan on merkitystä. Jotkut opettajat ovat suorempia kuin toiset siinä, että suhtautuvat eri tavoin eri taustaisiin lapsiin.
Tasapuolisimpia opettajia ovat ne, jotka tiedostavat tämän ilmiön itse. Kysy lastesi opettajalta, onko hän huomannut erilaista suhtautumista oppilaisiinsa esim. koulussa yleensä. Jos vastaus on, että "minä kohtelen kaikkia tasapuolisesti", hälytyskellot soivat.
Niin alkanut vähän tuntua että lapsen ope kohtelee eri lailla tämän takia. Lapsemme joutunut hänen silmätikukseen kun vanhemmat pelkkiä duunareita. Hän jopa vanhempainvartissa sanonut että lapsi varmasti opiskelee samaan ammattiin eli ei tarvitse paljoa kouluja käydä.
Mä en edes tiedä mun opiskelijoiden vanhempien ammatteja. Oikeastaan vain silloin, jos jonkun kollegan lapsi sattuu luokassa istumaan. Silloin kyllä myönnän, että oon varmaan erityisen tarkka kaikessa. Varsinkin jos on saman aineen opettaja tuo kollega.
Ei vaikuta. En mä edes tiedä vanhempien ammatteja. Olen aineenopettaja yläasteella, niin en tiedä edes vanhempien nimiä, kuin niille joihin oon joutunut ottamaan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan on merkitystä. Jotkut opettajat ovat suorempia kuin toiset siinä, että suhtautuvat eri tavoin eri taustaisiin lapsiin.
Tasapuolisimpia opettajia ovat ne, jotka tiedostavat tämän ilmiön itse. Kysy lastesi opettajalta, onko hän huomannut erilaista suhtautumista oppilaisiinsa esim. koulussa yleensä. Jos vastaus on, että "minä kohtelen kaikkia tasapuolisesti", hälytyskellot soivat.
Niin alkanut vähän tuntua että lapsen ope kohtelee eri lailla tämän takia. Lapsemme joutunut hänen silmätikukseen kun vanhemmat pelkkiä duunareita. Hän jopa vanhempainvartissa sanonut että lapsi varmasti opiskelee samaan ammattiin eli ei tarvitse paljoa kouluja käydä.
No tuo on kyllä musta aika huolestuttavaa. Eikö ope tajua, että lapsi on oma yksilönsä, joka voi tehdä elämässä omia valintojaan? Jos haluaa vanhempiensa uralle, hyvä niin, mutta jos haluaa jotain muuta, tarvitsee siihenkin tukea ja kannustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tämä mahdollisesti Porvoossa? Ehkä siellä luokanope ottaa tosiaan kantaa lapsen tulevaan ammatinvalintaan, joka on ajankohtainen vasta monen vuoden päästä.
Oikeassa elämässä minä, joka olen ope, en todellakaan tiedä vanhempien ammatteja. Oikeassa elämässä myös on niin, että suurin osa ihmisistä on "duunareita", joten vaikka tietäisinkin, niin sittenhän joutuisin ottamaan "silmätikuksi" suurimman osan lapsista.
Hohhoijaa, eikö tämä aihe jo ala kyllästyttää? Ilmeisesti Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on aivan jäätävä alemmuuskompleksi koulutuksestaan/ammatistaan ja jotka sitten omassa kuplassaan kuvittelevat, että asia on hirvittävän oleellinen kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on kyllä musta aika huolestuttavaa. Eikö ope tajua, että lapsi on oma yksilönsä, joka voi tehdä elämässä omia valintojaan? Jos haluaa vanhempiensa uralle, hyvä niin, mutta jos haluaa jotain muuta, tarvitsee siihenkin tukea ja kannustusta.
Joo on tässä ollut kaikenlaista ongelmaa tuon opettajan kanssa. Hän jatkuvasti laittaa negatiivista palautetta wilmaan. Ajateltiin jo miehen kanssa luokanvaihtoa kun alakoululaisesta lapsesta kyse. Toinen meistä vanhemmista on korkeasti koulutettu mutta kun ei työllistynyt niin opiskeli duunariammatin että sai töitä. Tätä ei opettaja tiedä ja kohtelee sitten vähän alenevasti meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko tämä mahdollisesti Porvoossa? Ehkä siellä luokanope ottaa tosiaan kantaa lapsen tulevaan ammatinvalintaan, joka on ajankohtainen vasta monen vuoden päästä.
Oikeassa elämässä minä, joka olen ope, en todellakaan tiedä vanhempien ammatteja. Oikeassa elämässä myös on niin, että suurin osa ihmisistä on "duunareita", joten vaikka tietäisinkin, niin sittenhän joutuisin ottamaan "silmätikuksi" suurimman osan lapsista.
Hohhoijaa, eikö tämä aihe jo ala kyllästyttää? Ilmeisesti Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on aivan jäätävä alemmuuskompleksi koulutuksestaan/ammatistaan ja jotka sitten omassa kuplassaan kuvittelevat, että asia on hirvittävän oleellinen kaikille muillekin.
Ei tapahtunut Porvoossa vaan on ihan tosiasiassa vanhempainvartissa tapahtunut asia. Itseämme ei ammattimme haittaa lainkaan.
Tiettyjen vanhempien lapsille ei uskalleta antaa negatiivista palautetta vaikka syytä olisi. Halutaan pitää hyvät välit, koska kuulutaan samoihin harrastusryhmiin yms.
Onhan se hieman huvittavaa orjailua ja syö tasapuolisuutta oppilaiden väliltä.
Jos vanhemmat ovat juristeja, opettaja on varpaillaan.
Milloin pitää kertoa opettajalle ammattinsa? Vai pitäisikö salata, jos ei ole ammattia, josta saa lisäpisteitä?