Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla OFFICIAL

Vierailija
05.09.2016 |

Huomenna se alkaa! Miten me pärjätään ilman Maaretia? Onko taas säpinää ukkomiehen ja kamera crew'n välillä? Kuka on paksuna heti häitten jälkeen? Millaisia pariskuntia veikkaatte tällä kertaa olevan mukana, joko saataisiin vähän "iäkkäämpi" pari mukaan?

En malta odottaa!

Kommentit (8622)

Vierailija
2741/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zena kirjoitti:

Ja todellakin, kuten täällä jo onkin nostettu esiin: Miksi ihmeessä sen pitää olla NAISEN normit, joihin mies sopeutuu???? Miksi ei voi olla kompromisseja. Miksi Tiina saa mellastaa rauhassa? 

Koska nainen on kodin valtias. 

Tää on just se ihmeellinen paradoksi: Nainen todellisuudessa näillä nipotuksillaan ON kodin valtias ja lyttää miehen näkemykset tai mies vain jättää sanomatta, mutta se, mitä nainen kuitenkin vinkuu, on, että miehellä täytyy olla mielipiteitä ja näkemyksiä ja miehen täytyy olla miehekäs valtias. Nainen on aivan superärsyttävä olento näiden havaintojen valossa. Täytyy sanoa että ymmärrän tavallaan miehiä. Ja eroja. 

Vierailija
2742/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä valitusta kun oon päässyt vauhtiin. Nää asiantuntijat: jos mä menisin mun miehen kanssa terapeutille tai ulkopuolisen kanssa keskustelemaan, en saisi mitään hyötyä siitä, että lueteltaisiin joitain ruuminosia siellä, että mikä miellyttää. Siis oikeesti. Miksei jotain edes rahtua syvällisempää vois olla? Pliiis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2743/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuntui, että Dunderfelt kohteli Millaa ja Kimmoa alentuvasti, kuin he olisivat teinejä ja märkäkorvia perustamaan parisuhdetta? Toki parit ovat eri vaiheessa suhteissaan, mutta silti. Tämäkö oli sen "viehättävän Millan, jos jostain syystä ei ole saanut kumppania" ohjaamista ja tukemista parisuhteessa? "Mistä Kimmossa fyysisesti pidät?" Öh.

Mitenniin alentuvasti? Alentavasti taitaa olla oikea termi.

Alentuva tarkoittaa ylemmyydentuntoisen kohteliasta, armollisen suopeaa tai ystävällista. Alentavasti käyttäytyvä taas osoittaa suoraa halveksuntaa. Näin on siis määritelty suomen kielessä, vaikka se kuulostaakin äkkiseltään oudolta.

Mutta englannin kielen patronizing ja condescending on suomennettu alentuvaksi, ja tietääkseni nuo englannin kielen sanat tarkoittaa sellaista "voi kulta pieni" -tyylistä ylemmyydentuntoa. Ja niinhän sinäkin määrittelit että alentuva tarkoittaa ylemmyydentuntoisen kohteliasta, eli naamiodaan se ylemmyydentunto kohteliaisuudeksi koska ei voida vittuilla päin naamaa.

Nimenomaan sitähän condescending ja patronising tarkoittaa; ylemmyydentuntoisen "kohteliasta", holhoavaa jne. Alentava voisi olla derogatory, degrading, humiliating jne. Ollaan siis samaa mieltä?

Kyllä ollaan samaa mieltä. Eli dunder oli alentuva, ylemmyydentuntoisen kohtelias kun kohteli Millaa kuin pientä lasta.

Sivustakatsoja huomauttaa, että Dunder käyttäytyi alentuvasti, eli kohteli Millaa ja Kimmoa alentavasti. Ongelma oli ehkä siinä, miten tuota sanaa käytettiin lauseessa. Eli ei voi kohdella toista alentuvasti vaan käyttäytyä itse alentuvasti. Toisia voi sitten kohdella alentavasti.

Vierailija
2744/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zena kirjoitti:

Jatkan vielä valitusta kun oon päässyt vauhtiin. Nää asiantuntijat: jos mä menisin mun miehen kanssa terapeutille tai ulkopuolisen kanssa keskustelemaan, en saisi mitään hyötyä siitä, että lueteltaisiin joitain ruuminosia siellä, että mikä miellyttää. Siis oikeesti. Miksei jotain edes rahtua syvällisempää vois olla? Pliiis. 

Eiköhän siellä ole syvällisempiäkin puhuttu, mutta ne keskustelut eivät ole päätyneet telkkariin.

Vierailija
2745/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuntui, että Dunderfelt kohteli Millaa ja Kimmoa alentuvasti, kuin he olisivat teinejä ja märkäkorvia perustamaan parisuhdetta? Toki parit ovat eri vaiheessa suhteissaan, mutta silti. Tämäkö oli sen "viehättävän Millan, jos jostain syystä ei ole saanut kumppania" ohjaamista ja tukemista parisuhteessa? "Mistä Kimmossa fyysisesti pidät?" Öh.

Alentuva tarkoittaa ylemmyydentuntoisen kohteliasta, armollisen suopeaa tai ystävällista. Alentavasti käyttäytyvä taas osoittaa suoraa halveksuntaa. Näin on siis määritelty suomen kielessä, vaikka se kuulostaakin äkkiseltään oudolta.

Mutta englannin kielen patronizing ja condescending on suomennettu alentuvaksi, ja tietääkseni nuo englannin kielen sanat tarkoittaa sellaista "voi kulta pieni" -tyylistä ylemmyydentuntoa. Ja niinhän sinäkin määrittelit että alentuva tarkoittaa ylemmyydentuntoisen kohteliasta, eli naamiodaan se ylemmyydentunto kohteliaisuudeksi koska ei voida vittuilla päin naamaa.

Nimenomaan sitähän condescending ja patronising tarkoittaa; ylemmyydentuntoisen "kohteliasta", holhoavaa jne. Alentava voisi olla derogatory, degrading, humiliating jne. Ollaan siis samaa mieltä?

Kyllä ollaan samaa mieltä. Eli dunder oli alentuva, ylemmyydentuntoisen kohtelias kun kohteli Millaa kuin pientä lasta.

Sivustakatsoja huomauttaa, että Dunder käyttäytyi alentuvasti, eli kohteli Millaa ja Kimmoa alentavasti. Ongelma oli ehkä siinä, miten tuota sanaa käytettiin lauseessa. Eli ei voi kohdella toista alentuvasti vaan käyttäytyä itse alentuvasti. Toisia voi sitten kohdella alentavasti.

Voi myös kohdella/suhtautua alentuvasti.

http://www.kysy.fi/kysymys/olen-perheeni-kanssa-vaitellyt-ilmaisusta-pu…

Vierailija
2746/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stu kirjoitti:

Niin. Tuollaista on koulutettujen ihmisten kommunikointi muissakin yhteyksissä. Noin minäkin Heidinä tuossa tilanteessa kommunikoisin, vaikka en Mikkoa sietäisikään. 

Sitä kutsutaan sosiaaliseksi tajuksi ja tahdikkuudeksi. Silloinkin, kun homma on jo käytännössä paketissa, täytyy ymmärtää näytellä näytelmä loppuun.

En minä erotessakaan ole kertonut naisilleni, mitä heistä oikeasti ajattelen, vaan olen pyrkinyt myönteisyyteen ja saanut samaa vastineeksi.

No nyt se selvisi, miksi en viihdy koulutettujen ihmisten seurassa! Vaikka itsekin sellainen olen.

Siksi sinua ei myöskään valittaisi tuollaiseen ohjelmaan. Sinne kun ei voi ottaa sosiaalisista säännöistä piittaamattomia umpirehellisiä ihmisiä vaan ainoastaan ihmisiä, jotka ymmärtävät roolin, joka heille on osoitettu.

Akateeminen koulutus auttaa hahmottaman näitä rooleja ja täyttämään niitä.

Mieti nyt itsekin, mitä siitä tulisi, jos Heidi kertoisi Mikolle päin naamaa, että oikeastaan ällötät minua enkä tahtoisi olla enää missään tekemisissä kanssasi. Mitä tapahtuisi ohjelmalle?

Epäilen sitä, että akateemisuus mitenkään edistäisi tuollaista sensitiivisyyttä tai roolien mukaista toimintaa. Olen itsekin akateeminen. Olen myös aika kohtelias ja otan muut huomioon ja pyrin siihen, ettei kukaan menetä kasvojaan. Tämä kaikki ei ole kuitenkaan missään tekemisissä akateemisen koulutukseni kanssa, vaan osa persoonaani ja kotini ilmapiiriä. 

Vierailija
2747/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä mikään käännöskysymys ollut, mitä nuo patronizingit tähän liittyvät?

Dunden puhetapa oli just tuommoista "voi kulta pieni". Kuin teinille olisi lässyttänyt Millan hämmentyessä "eikö olekin noloo, eikö olekin noloo."

Kun joku täällä väitti että dunderin käytös ei ollut alentuvaa vaan alentavaa, niin päätin korjata että kyllä se on alentuva, niin suomen kielessä kuin muissakin kielissä.

Vierailija
2748/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdella alentavasti on eri asia, se tarkoittaa kohdella halveksuen tai nöyryyttäen tms. Kohdella alentuvasti oli tässä yhteydessä oikein.

Vierailija
2749/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stu kirjoitti:

Niin. Tuollaista on koulutettujen ihmisten kommunikointi muissakin yhteyksissä. Noin minäkin Heidinä tuossa tilanteessa kommunikoisin, vaikka en Mikkoa sietäisikään. 

Sitä kutsutaan sosiaaliseksi tajuksi ja tahdikkuudeksi. Silloinkin, kun homma on jo käytännössä paketissa, täytyy ymmärtää näytellä näytelmä loppuun.

En minä erotessakaan ole kertonut naisilleni, mitä heistä oikeasti ajattelen, vaan olen pyrkinyt myönteisyyteen ja saanut samaa vastineeksi.

No nyt se selvisi, miksi en viihdy koulutettujen ihmisten seurassa! Vaikka itsekin sellainen olen.

Siksi sinua ei myöskään valittaisi tuollaiseen ohjelmaan. Sinne kun ei voi ottaa sosiaalisista säännöistä piittaamattomia umpirehellisiä ihmisiä vaan ainoastaan ihmisiä, jotka ymmärtävät roolin, joka heille on osoitettu.

Akateeminen koulutus auttaa hahmottaman näitä rooleja ja täyttämään niitä.

Mieti nyt itsekin, mitä siitä tulisi, jos Heidi kertoisi Mikolle päin naamaa, että oikeastaan ällötät minua enkä tahtoisi olla enää missään tekemisissä kanssasi. Mitä tapahtuisi ohjelmalle?

Muiden maiden tuotannoista on tuollaistakin sattunut, eikä se ohjelmantekoa ole haitannut. Yksikin morsian itki häissä, ettei voi antaa sulhasen koskea.

Meillä sellainen ehkä leikattaisiin pois. Ja ihan hyvä niin.

Uusimalla kaudella USA:ssa yksi sulhanen joi vähän liikaa ja huusi kameroille että vaimonsa on mielestään epäviehättävä eikä mies edes pidä hänestä. Noh, ohjelma ja "avioliiton korjaus" jatkuu silti, luultavasti pitkälti tuotantoyhtiön painostuksen alaisena.

Menee ehkä vähän ohi aiheen nämä USA-version raportit, mutta koska siellä kaikki on "suurempaa", myös tosi-tv draaman saralla, on yksi morsian/vaimo joutunut hakemaan lähestymiskieltoa miehelleen, joka uhkasi tappaa...

Pysyisipä suomen versio tällaisena vähäeleisempänä jatkossakin.

Vierailija
2750/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä Heidi kyllä näyttele mitään. Viimeisen jakson perusteella kaikilla pareilla on mahdollisuus onnistua. Jospa se Mikon Tinderi ois vaan unohtunut sinne, siis vanha ilmoitus ja profiili. Toivon niin!

Vierailija
2751/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zena kirjoitti:

Totta. 

Mä haluaisin kysyä jokaiselta: "Miksi juuri sinun kumppanisi on mielestäsi sinulle sopiva?"

Ensin tietysti olisin selvittänyt, pitävätkö he puolisoistaan tai sanovatko pitävänsä.

Vierailija
2752/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zena kirjoitti:

No jos ne oli siellä esmes tunnin ja sulle näytettiin siitä sessiosta muutama hassu pätkä niin varmaan muutakin ehditty puhua kuin käsivarsista.  

Vierailija
2753/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä mikään käännöskysymys ollut, mitä nuo patronizingit tähän liittyvät?

Dunden puhetapa oli just tuommoista "voi kulta pieni". Kuin teinille olisi lässyttänyt Millan hämmentyessä "eikö olekin noloo, eikö olekin noloo."

Kun joku täällä väitti että dunderin käytös ei ollut alentuvaa vaan alentavaa, niin päätin korjata että kyllä se on alentuva, niin suomen kielessä kuin muissakin kielissä.

Se, jolle kommentoit, kirjoitti nimenomaan alentuvasta asenteesta, joten siinä ei nähdäkseni ollut mitään korjattavaa.

Vierailija
2754/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, alennunko keskusteluun vai alennanko keskustelua, mutta olisin räjähtänyt, jos joku tunterveltti olisi puhunut minulle tuohon tyyliin ja tuolla äänensävyllä. Oli siellä hyviäkin ajatuksia, mutta se sävy... "annapa kun setä neuvoo! Vaikka tää onkin niin noloo, mutta kerro koko kansalle, mikä raaja tai elin tuossa pikku-Kimmossa on niinku eniten, tiedäthän sä..."

Anteeksi vain.

Vierailija
2755/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zena kirjoitti:

Ja todellakin, kuten täällä jo onkin nostettu esiin: Miksi ihmeessä sen pitää olla NAISEN normit, joihin mies sopeutuu???? Miksi ei voi olla kompromisseja. Miksi Tiina saa mellastaa rauhassa? 

Eihän naiseen turhaan viitata "hallituksena". 

Vierailija
2756/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiina on lähes sairaalloisen neuroottinen kaikesta. Kaikki pikkiriikkisenkin pienet asiat pitää olla piirun tarkkaan juuri niinkuin hän sanoo. Tiskiharja; vääränlainen. Roskat laitetaan väärin roskiin ja kengät jätetään väärään paikkaan ym. Nyt tuli kaupassa vääntöä ensin salaatista, sitten tiskistä, meinasi tulla salaattikastikkeestakin josta se ei mitään sanonut ymmärtävänsä mutta Samuel heitti sen pois siitä valitsemaan niitä kanoja. Valkosipulia ei saa pilkkoa puristimella, jäi vahtimaan sitäkin hommaa mutta Samuel taas heitti muijan muualle. Porkkanan kolojen kuorinnastakin tullut sanomista.

Ja silti Samuli sanoi psykolle että Tiina on niin huoleton, vai sanoiko Tiina sen jopa itse :)

Tässä se nähdään, että sama ihminen joka voi olla huoleton ja hajamielinen, helposti omista ideoistaan syttyvä ja samalla muut unohtava, voi olla myös pikkutarkka ja joustamaton. Eivät ne mitään toisensa poissulkevia ominaisuuksia ole.

Vierailija
2757/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zena kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zena kirjoitti:

Tää on just se ihmeellinen paradoksi: Nainen todellisuudessa näillä nipotuksillaan ON kodin valtias ja lyttää miehen näkemykset tai mies vain jättää sanomatta, mutta se, mitä nainen kuitenkin vinkuu, on, että miehellä täytyy olla mielipiteitä ja näkemyksiä ja miehen täytyy olla miehekäs valtias. Nainen on aivan superärsyttävä olento näiden havaintojen valossa. Täytyy sanoa että ymmärrän tavallaan miehiä. Ja eroja. 

Miehillä pitää olla vahvoja mielipiteitä, mutta ei se sitä tarkoita, että heillä olisi myös sananvaltaa ;)

Vierailija
2758/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee Mikosta sellainen fiba, että on omistushaluinen. Jatkuvat pusut, häämatkalla ei ois laskenut Heidiä muiden kanssa tanssimaan yms. Kauhee sanoa, mutta vähän sellainen vaimonhakkaaja-fiiliskin tulee. Sit futispelin jälkeen käänsi Heidin sanoman ihan just sellaiseksi, mitä itse halusi kuulla. Sellaista havaittavissa muutoinkin. Vaikuttais siltä, ettei Heidillä ja Mikolla ole paljon yhtään henkistä läheisyyttä. Heidi osais ja varmasti tahtoiskin keskustella, mutta Mikko ei osaa. Mun mielestä tuo Mikko on vain jotenkin tosi creepy.

Vierailija
2759/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään muulla tule Dundesta vähän -noh... gay fiilis? Tekstien perusteella olin luullut et on sellanen överimacho, myt on vaan niin.... "opetan miehiä"- no uskon!

Vierailija
2760/8622 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla särähti korvaan tuo Heidin ja Mikon vakuuttelu, että voivat molemmat tehdä töitä toisella paikkakunnalla, öö miten niin? Ite olen kielten ope ja ei niitä paikkoja mitenkään pilvin pimein ole, ei ainakaan vakipaikkoja. Ja eikö Mikko ollut pankissa töissä? No siitä en tiedä, meniskö siellä jotenkin sisäisenä siirtona toiseen yksikköön, mutta aika varmaa puhetta oli. Mene ja tiedä. Kuitenkin aika kova uhraus, jos Heidi esim. on vakityössä ja jättäisi nyt Mikon takia työnsä, vain huomatakseen vähän myöhemmin, ettei tästä tuu mitään ja jäisi tyhjän päälle. No eihän Heidi muuttaisi sinne Mikon moderniin kotiin muutenkaan.. :P

Ketju on lukittu.