Paljon kotisi sisustaminen maksaa?
Paljonko olette panostaneet kotimme sisustukseen? Tarkoitan nyt lähinnä huonekaluja, en elektroniikkaa , sisustuskrääsää tai pintaremonttia.
Mietin tässä kun AV:lla luin aiemmin, että esim sänkyyn kannattaa panostaa ja ostaa laatu sänky, mikä taas maksaa enemmän, samoin sohvassa ja keittiön pöydässä ja ruokatuoleissa kannattaa ostaa pitkäikäinen, laatu huonekalu.
Mietin tässä, että laatusohvat maksavat yleensä kolmesta tonnista ylöspäin, ja leveä, napakka parisänky hyvällä petarilla noin parista tonnista ylöspäin, täyspuinen iso keittiön 6 hengen ruokapöytä maksaa n 1000-1500.
Oletteko te sisustaneet millaisella budjetilla? Ja en nyt kysy tätä miltään köyhältä työttömältä vaan teiltä keskituloisilta perheiltä, kiitos!
Mietin vain kun itse en olisi todellakaan valmis satsaamaan muutamaan huonekaluun 6000-7000 eur...
Kommentit (48)
Ihan mahdoton vastata tähän kunnolla... Meillä on kierrätettyä tavaraa, kalliita hankintoja, halvalla hankittuja ja itse tuunattuja huonekaluja, teetettyjä huonekaluja, antiikkihuonekaluja, pari itse tehtyä. ihan tyylikästä ja viihtyisää meillä on, kerroksittain ollaan sisustettu vuosien saatossa. Joskus joku maksaa enemmän (halusin parvekkeelle sohvan, se maksoi 1500e), joskus on juostu yhden huonekalun perässä puoli Suomea, joskus ostettu Ikeasta, joskus nikkaroitu itse (etsin vuosia sopivia yöpöytiä, mutta koska en löytänyt, tein itse).
Sänky 50e vähänkäytettynä
Sohva alennuksesta 400e
Antiikkinen peritty arkku 500e
Ikealipastoja pari kappaletta 50e /kpl
Nämä siis yksiössä, on siellä muutakin. Sohvan haluaisin jo vaihtaa, se on ollut 5 vuotta eikä sovi enää tyyliin. En itse viitsisi panostaa sohvaan (jolla en edes paljon istu) mitään yli 1000e, ei sen mun mielestä lopun ikää edes tarvitse kestää, maku voi muttua nimittäin. Myyn sitten halvalla/lahjoitan eteenpäin ja ostan ehkä käytettynä tämän hetkiseen tyyliin paremmin sopivan.
Kaikelle en osaa arvioida hintaa, mutta listaan nyt jotakin, viimeksi hankitut ensin:
- parisänky Jyskistä, tarjouksessapuoleen hintaan. Maksoimme n. 750,-
- Harlekiini-sohvapöytä Facebook-kirpparilta 20,-
- sohva ja 2 nojatuolia, uusia ja huonekaluliikkeestä, mutta - 70 %. Ne oli ostaja tilannut mutta hänelle oli tapahtunut jotakin eikä ollut niitä enää ostamassa. maksoimme 1350,-
- Ikean Billy-kirjahyllyjä ovilla, taisi tulla noin 150 € / 80 cm ovien ja lisähyllyjen kanssa. Se perushylly itsessään on kai noin 40.
- muutamia kaappeja, pikkupöytiä ym. nettikirppareilta. Tyypillinen ostohinta 10-30 €, uutena kaupassa noin 20-kertainen
- tammiviiluinen ruokapöytä, kaksi jatkopalaa ja 8 tuolia, yhteensä taisivat olla luokkaa 1500. On jo 7 vuotta kun ostettiin. Pöytä oli 650,- mutta en muista tarkasti muiden osien hintoja. On ollut hyvä!
En tiedä onko noista nyt ap:lle apua.
Paras hintalaatusuhde on sillä -70 % -sohvaryhmällä ja muutamalla kirpparihankinnalla.
Mihinkähän mun vastaus on kadonnut??
Joka tapauksessa meillä on paljon miehen isoisän tekemää talonpoikaisantiikkia 1800 -luvun lopusta mikä ei ole meille maksanut mitään, muutama 1940 - luvun kaluste appiksilta myös seassa. Itse ostettua talonpoikaista kaappi 600€ ja sivustavedettävä sohva 300€ halliin sekä kirjastohuoneen sohvapöytä 250€, ruokailuryhmä keittiössä 500€.
Muuten kalustus on uudempaa - oh sohva n 1000€, kirjaston sohva n 300€ (18 vuotta sitten), sängyt 3 huoneeseen Ikeasta ja jostain? ehkä 2000€ yhteensä, lapsen huoneen kalusteet 400€, työhuoneen kalusteet samoin 400€. Olohuoneen 100x300 cm pöytä (latviasta, vanhaa puuta valitettavasti puhtaaksi hiottuna) 500€, tuolit 10 kpl 800€.
Mitähän noista tulisi?? n 7000€. Mattoja, verhoja yms pikkukrääsää en tähän ole laskenut, puhutaan joistain satasista
En nyt ole ihan kohderyhmää, olen nimittäin töissäkäyvä opiskelija, mutta n. 3500 € on mennyt sisustukseen. Suurimman siivun budjetista on vienyt keittiön ruokailuryhmä. Paljon huonekaluja ja elektroniikkaa on lapsuudenkodista tai saatu joltain "kummin kaimalta". Jos olisi koko nykyinen sisustus ostettu itse uutena, olisi rahaa helposti mennyt puolet enemmän.
Meillä on pääasiassa laadukkaita ja paljon suomalaisia tuotteita ja se näkyy hinnoissa. N. 13000e on kiinni huonekaluissa, Tähän ollaan haluttu panostaa ja tukea suomalaista työtä sekä koska samoilla on ajateltu mennä loppuelämä. Toisaalta muuten eletään aika säästäväisesti, ei ostella paljon, ei matkustella eikä syödä ulkona jne.
No heti kärkeen kumminkin Vanhempien sänky Ikeasta patjoineen n. 1000e nojatuoli 150e
Yöpöytinä jakkarat Artek n. 300e
Keittiön pöytä ja tuolit Artek n. 1600e (pöytä kierrätysrymästä)
Olkkarin tv taso / senkki ja pöytä Junet yht. n.2000e
Olkkarin tuolit Artek 2400e hulluilta päiviltä
Olkkarin hyllyt string n.2000e
Sohvat Furninova n. 2000e hulluilta päiviltä sohvapöytä 300e
Matot Vallila n250e alennusmyynnistä
Lastenhuoneen sängyt Niemen tehtaat n800e
Ollaan muutettu usein, mutta nämä kulkee edelleen mukana:
- sängyn runko 0€ (isäni tekemä)
- patja miehen ostama aikoja sitten, petari saatu uutena
- makuuhuoneen nojatuoli 0€, vinttilöytö, kunnostettu lahjana meille
- yöpöytä isoisän vanha
- makuuhuoneen peili 30€ antiikkiliikkeestä
- valaisin isäni tekemä, lahja
- olohuoneen sohva Ikeasta 600€, 5 vuotta vanha. On muutoissa kärsinyt ja jossain vaiheessa uusitaan
- olohuoneen pöytä 60-luvulta 250€, ostettu käytettynä vintageliikkeestä
- valaisin kirpparilta, mies hankkinut 15 v. sitten
- ruokailupöytä 50-luvulta 50€ Torista
- tuolit Artekin, yht. 8. Nämä haalittu käytettynä milloin mistäkin, kunnostettu lahjana meille.
- Artekin ritiläpenkki 0€, roskalavalta
- lapsen sänky Muuramen Jolla, ostettu käytettynä 250€
- nojatuoli lapsen huoneessa löydetty roskalavalta 0€, kunnostettu lahjana meille
- Säilytyslaatikot lapsella Ikeasta, 100€
Mattoja Ikeasta ja kierrätyskeskuksesta, seuraavana hankintalistalla Lundian hyllyt lapsen huoneeseen.
Kun muutin pois lapsuudenkodista, kaikki huonekalut olivat saatuja eri osoitteista.
Pikkuhiljaa, n 2 huonekalua vuodessa ostin uuden.
Kävin usein huonekaluliikkeissä, kun löysin sopivan, myin vanhan, kun myynti oli tehty, ostin uuden ja välillä kesti 6 vkoakin ennen huonekalun saapumista.
Ruokapöytä on yli 20 v vanha ja aivan ihana vieläkin.
Kaikki verhot, petivaatteet jne olivat lahjoituksia, vanhoja ja sama juttu. Meni pari v kunnes Marimekolta tuli kiva kuosi ja ostin uudet verhot jne.
Sisustuksessa on punainen lanka. Nyt olen kyllästynyt sohvapöytään, mutta uutta en ole löytänyt kahteen vuoteen. Mikään kiirekään ei ole ja Habitarekin alkaa ensi vkolla