Jos solussa on kolme asukasta ja vuokra 874, 55 euroa, miten jakaisit vuokran kolmelle=
1. Oletetaan, että huoneet ovat keskenään tasa-arvoiset.
2. Oletetaan, että yksi huone on 20 neliötä, ilman kaappeja, mutta huoneesta on pääsy parvekkeelle ja kaksi huonetta 12 neliötä, joissa vaatekaapit
Yhteiset tilat on on tasaisesti kaikkien käytettävissä.
Tämä siis hatusta heitetty esimerkki, mutta kun asunnoissa on tuon tasoisia vuokria ja osassa huoneet eri kokoisia, siksi kysyn, jo vähän kuin ennakoiden.
Kommentit (26)
Pienistä 280 euroa/huone, isommasta loput.
Jakaisin vuokran neliöiden mukaan. Parveketta en laskisi mukaan.
Jakaisin vuokran neliöiden suhteessa siten, että jokaisen vuokralaisen neliöt olisi oman huoneen neliöt + 1/3 yhteisistä tiloista.
Pääseekö parvekkeelle keittiön ikkunasta?
Entä ottaisitteko sen huomioon, jos yksi toisi pyykkikoneen kaikkien käyttöön, toinen keittiökoneet ja kolmas ei mitään? Esimerkkitapauksessa ei näitä aiota huomioida, koska kaikilla on vähän jotain, mutta miten yleensä on tapana, jos jollain on enemmän ja muutkin saavat käyttää?
Niin ja ottaisitteko huomioon sen, että yksi joutuu ostamaan vaatekaapit itse, koska huoneessa ei ole?
Olohuoneessa asujalle ei isointa vuokraa, paitsi, jos muut eivät mene siitä ollenkaan ikinä parvekkeelle ja huoneen saa lukittua tai oven kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ottaisitteko huomioon sen, että yksi joutuu ostamaan vaatekaapit itse, koska huoneessa ei ole?
En ottaisi, koska hänhän voi viedä ne kaappinsa mukanaan kun muuttaa pois.
Eihän tuo ole mikään soluasunto, vaan kimppakämppä eli kolhoosi. Soluasunnot ovat yleensä asuntosäätiön taloissa ja vuokrat on valmiiksi määritelty. Soluissa on muuten yleensä kaikki asuinhuoneet saman kokoisia.
Olohuoneessa asuja menettää yksityisyytensä, jos muut käyvät tupakalla parvekkeella. Jos eivät tupakoi, eivätkä käy parvekkeella, niin sama vuokra kaikille. Mutta mun mielestä olohuoneesta puuttuu yksityisyys ja siten vuokra ei ainakaan isompi saisi olla. Eteisessä on vaatekaappeja yleensä noissa kolmioissa muutes?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi tuollaista huomioon, koska pois muuttaessa kalusteet ovat edelleen ostaneen omaisuutta. Lisäksi kaapittomuus mahdollistaa laajemmat sisustusmahdollisuudet, ostaja voi hommata vaikkapa lipaston tai laittaa vaatteet rekkeihin jos mielii.
Sama koskee tuotavia pesukoneita. Olisi hankala miettiä kuinka paljon koneiden käytöstä ainoan koneettoman pitäisi maksaa korvausta, koneiden eri iät tulisi myös huomioida (vanhemmalla on joka tapauksessa vähemmän käyttöikää jäljellä kuin uudella koneella, joten ylimääräinen kuluminen ei ole niin suuri menetys) jne.
Vuokra jaettuna kolmella, jokainen vuorollaan saa sen sentin alennusta. Ja huoneet kiertää esim. joka kuukauden viimeinen päivä. Tuleepahan ehkä siivottuakin...
Mä asuin solussa, jossa yksi huone oli isompi. Maksoin siitä n. 20-25% enemmän vuokraa. Minusta se oli reilua. Vaikkei ollut parveketta kellään.
JOs kyseessä perinteinen kolmio ei olohuoneasukkaalla tule olemaan koskaan omaa rauhaa. Hänelle pienin vuokra haittojen takia.
Miksikö?
Olen kahden teini-ikäisen lapsen yh ja nukkunut viimeiset kymmenen vuotta olohuoneessa.
Omaa yksityistä rauhaa ei ole, aina voi jompi kumpi porhaltaa omasta huoneestaan tai heidän seuralaisensa. Yölläkään ei voi olla rauhassa. Joku kulkee veskiin, tulevat baarista yms.
Teinit saavat oman rauhan laittamalla oven kiinni.
Joten en jakaisi kolmiota kolmelle vaan kahden asuttavaksi yhteisiä tiloja olisi olohuone keittiö ja wc-tilat.
Ymmäristtekö pointin. Voisi aluksi kuvitella että olohuoneasukkaalla on luxusta, iso huone ja parvekekin. Vitut sanon minä.
Joten vuokrajako
350 pikkuhuone
350 pikkuhuone
174,55 olohuone
Vaihtoehtoja
- neliöiden mukaan (oma tila + 1/3 yhteisistä tiloista)
- 1/3 koko vuokrasta
Mielestäni vuokranmaksu ei ole niinkään "hankala", mutta mites kaikki muu? Entä jos yhdellä on pyykinpesukone ja astianpesukone ja muut nauttivat näistä eduista, ostetaanko ne yhdessä, mitä jos yksi muuttaa pois ja muut kaksi jäävät asumaan, kuinka hänelle hyvitetään mahdollinen sijoitus kodinkoneisiin.....? Omat hyllyt jääkaapissa, vai yhteinen ruokakassa? Yksi on maidoton, toinen laktoositon ja kolmas gluteeniton. Yksi syö vain aamupalan ja päivällisen kotona, toinen kaikki päivän ateriat jne... vai pidetäänkö arkena vain omat ruuat ja viikonloppuisin tehdään yhdessä ruokaa, joka maksetaan yhdessä. Mites huonekalut, nehän kuluu käytössä, harvemmin keittiöön mahtuu kolmea ruokaryhmää jne.....
Ei ole tarkoitus sellaista kämppää ottaa, missä ei ole olohuoneeseen erillistä ovea. Parveketta voi tarvita kaikki joskus, esim. tuuletukseen.
Jatkan vielä jos olohuoneesta on kauttakulkua muilla asukkailla. Jos olohuone on eristettävissä muista huoneista ovilla ja eikä muut asukkaat siellä kulje niin tilanne on toinen. Siinä tapauksessa olohuoneasukas voi maksaa enemmän. Ajattelin asian tämän huoneiston mallin mukaan jossa asun.
Vierailija kirjoitti:
JOs kyseessä perinteinen kolmio ei olohuoneasukkaalla tule olemaan koskaan omaa rauhaa. Hänelle pienin vuokra haittojen takia.
Miksikö?
Olen kahden teini-ikäisen lapsen yh ja nukkunut viimeiset kymmenen vuotta olohuoneessa.
Omaa yksityistä rauhaa ei ole, aina voi jompi kumpi porhaltaa omasta huoneestaan tai heidän seuralaisensa. Yölläkään ei voi olla rauhassa. Joku kulkee veskiin, tulevat baarista yms.
Teinit saavat oman rauhan laittamalla oven kiinni.
Joten en jakaisi kolmiota kolmelle vaan kahden asuttavaksi yhteisiä tiloja olisi olohuone keittiö ja wc-tilat.
Ymmäristtekö pointin. Voisi aluksi kuvitella että olohuoneasukkaalla on luxusta, iso huone ja parvekekin. Vitut sanon minä.
Joten vuokrajako
350 pikkuhuone
350 pikkuhuone
174,55 olohuone
yhdelle 291,51 ja kahdelle 291,52
tai jos olisin anteliaalla tuulella niin maksaisin itse 291.53 ja muut kaksi 291.51