Tutkija Mikko Salasuo kumoaa lahjakkuusmyytit SK jutussa
Olen itse sanonut aina samaa eli kun joku saa edun vain sentakia, että kehittyy muita nopeammin fyysisesti se ei ole mikään merkki todellisesta lahjakkuudsta vaan 18-21 vuotiaiden kohdalla se vasta oikeasti selviää. Kun ihmiset kehittyy eri tahtia on todella epäreilua muita kohtaan, kun yhdellä on jo miehen tai naisen voimat todella nuorena ja väittää että se on muka jotain lahjakkuutta, kun se ei ole.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/huippu-urheilun-myytit-romuiksi…
Kommentit (4)
Pätee urheilussa, niinkuin kaikessa muussakin. Tällainen lahja-ajattelu on kuin asettaisi puomin etenemisensä eteen. Itse nousin matikkatollosta yliopistoon lukemaan kemiaa ja fysiikkaa, kun vapautin itseni lahjattomuuden luulosta. Tarvitaan usko, tarvitaan unelma, tarvitaan jonkin verran työtä ja avot.
Ei pelkkä fyysinen kehitys, myös henkinen. Monien aivot kun ei ole kehittyneet täyteen kapasiteettiin kun vasta myöhemmällä iällä.
Mitä välii? Ei kukaan ole minun lahjojani mitenkään erityisesti kytännyt minkään ikäisenä.
Paitsi monia lahjoja pitää kehittää jo pienestä pitäen että pääsee huipulle. En voi vaan istua sohvalla ja odotta tulevani 21-vuotiaaksi ja sitten päättää kannattaako alkaa harrastaa viulunsoittoa vai jääkiekkoa. Juna meni jo.
Jos 10 v piirtää paremmin kuin 95 % aikuisista, niin kyllä minusta häntä voi sanoa lahjakkaaksi jo silloin lapsena.
Tuo ihmisten eri tahtiin kehittyminen on myös syy miksi liikuntanumeroita ei pidä olla kouluissa, samoin kaikki kilpailut on epäreiluja johtuen eri tahtiin kehityksestä. Yhdellä kasvaa jo parta, niin tottakai hän juoksee nopeammin kuin muut ja on voimakkaampi, mutta sama tyyppi ei enää pärjää kun muut ottavat hänet kiinni fyysisessä kehityksessä.