Kuinka monta vuotta tekisit töitä 1200 eur/kk palkalla?
Eli eläkettä ei paljon kerry. Mitään tukia muualta ei tule, paitsi omalta mieheltä avioliiton myötä.
Kommentit (29)
Vaihtaisin tämän nykyisen työn tuollaiseen vaikka heti, jos saisin asua kotonani eikä työmatka olisi pyöräilymatkaa pitempi. Voisin tehdä loppuikäni. Nykyään jää kulujen jälkeen alle tonni nettona, verovähennyksetkin huomioiden, koska joudun pitämään sekä autoa että toista asuntoa pitkän työmatkan vuoksi. Julkisia ei kulje järkevästi, menee 8 tuntia/suunta, minimissään, jos viikonlopuksi kotiin haluaa ja vähintään kaksi junanvaihtoa, lisäksi perjantaisin viimeinen juna lähtee jo ennen kuin työaikani loppuu.
Tienaan tuon raskaasta kuuden tunnin osa-aikatyöstä. Haen soviteltua kunhan saan hakeuduttua takaisin liittoon.
Tässä pieni self-help-opas:
Kokopäivätyöstä kuuluu maksaa sen verran palkkaa että sillä kattaa normaalit elinkustannukset. Ja siitä sitten työn vaatimus/tuottavuustason mukaisesti extraa päälle.
Tulottomalle kuuluu maksaa sen verran tukea että sillä kattaa välttämättömät elinkustannukset (poislukien eläke ym. tilanteet, jolloin ansiosidonnaisuus on oikeudenmukaista).
Osa-aikainen työ sijoittuu näiden kahden väliin, eli palkan (mahdollisesti yhdistettynä sosiaaliturvaan) pitäisi olla minimitasoa korkeampi mutta samaa työtä täysipäiväisesti tekevää matalampi.
Työhön jonka palkkaus ei sovi näihin raameihin, ei pidä suostua.
Näin suomen oloissa arvioisin, että 1200 on tietyin edellytyksin ok palkka osa-aikatyöstä, kokopäiväisestä työnantajan puolelta joko suurta hyväntekeväisyyttä (=tappiollista) tai suurta kusetusta.
En päivääkään.Tyhjän saa pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
No mieluiten en hetkeäkään. Ei ole täysin rahasta kiinni, vaan lähinnä siitä, että katkeroituisin välittömästi. Tiedän, millaisesta apinatyöstä saa noin 1800-2000 €... Poistin työkseni pakkauspehmusteita tuotteista kaksi vuotta.
Tuo 1800-2000 euroa on hurja palkka tuollaisesta työstä. Missä sellaista maksetaan?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta aikeissa palata työelämään. Minulla on kaksi amistutkintoa ja kesken jääneet yliopisto-opinnot.
Saan paljon enemmän kuin 1200€ eläkettä. Saisin toisaalta tienata eläkkeen päälle tuon 1200€, mutta jos työ olisi kokopäiväinen, enhän olisi enää työkyvytön, ja eläke päättyisi.
Rehellisesti, en ottaisi tuota työtä vastaan. Olettaen siis, että työkykyni olisi palautunut.
Saan palkkaa n. 990€/kk. Kyllä tekisin hommia tuolla palkalla!
Minun bruttopalkkani on 1250. Teen 25 h viikossa ja vapaa-aikaa jää ihanan paljon! Saan olla lasteni kanssa, ehdin hyvin harrastaa, käydä salilla, pyöräilemässä, shoppailemassakin joskus (alet ja kirppikset) ja rauhoittua iltaisin, vaikka lapsiakin pitää kuljetella parina iltana viikossa harrastuksiin. Työni on myös mukavan mielekästä, mutta valitettavasti joulun jälkeen jatko on epävarmaa.
Penniä kyllä joudun venyttämään, mutta saan sentään työpaikaltani todella halvan lounaan.
Tässä on vastakkain aika ja raha. Nyt minulla on aikaa, mutta ei juurikaan rahaa. Nautin tästä kyllä siltikin.