Miltä tuntuu sappikohtaus?
Voiko se olla sellainen että keskellä rintaa polttaa ja tuntuu ettei voi kramppien takia hengirrääkään, oksettaa ja jonkun ajan päästä koko vatsa kramppaa?
Tuntuu että järki tai taju menee kun sattuu niin paljon, kipeämpi kuin tulehtunut umppari.
Kommentit (6)
Sappi voi tuntua osalla kädessä, osalla selässä, osalla oikean kylkikaaren alla, osalla vatsassa eli jossain päin lantion ja kaulan välissä tuntuu koliikkimaista kipua. Oikealle painottuen.
Itselläni oli Sappi kiva lähtenyt liikkeelle ja siksi omat kipu ni tuntuivat selässä ja lääkäri hoiti ensin selkäkipuna. Vatsa kipua en erottanut erikseen kun luultiin,että se on osa selkäkipu. Vasta kun uloste harmaanvalkoista kakkaa, niin oikea vaiva selvisi.
Olin silloin nuori ja laiha,joten ei tullut ekana mieleen.
Mutta kipu oli ihan s*****nan kovaa. Kierin kotona lattialla ja huusin. Ei ihan synnytyskipu, mutta siitä aste alas.
Se tuntuu siltä kuin kuolema tulisi. Mulla oli tuossa pallean kohdilla aivan kuin vanne, joka kiristyi niin ettei voinut pitää rintsikoita kiinni. Kipu tuli aaltoina eikä missään asennossa ollut hyvä olla. Kipukohtaus kesti aina kerrallaan noin kolme tuntia. Lopulta menin päivystykseen, sappirakko oli täynnä kiviä. Leikattiin ja kivut loppui siihen 😊
Kännykästä kirjoitin ja oikolukija päätti muuttaa sanoja...
T.2
Rintaa puristaa ja sattuu niin paljon että oksettaa.
Ap:lla tulee ja menee näitä kipuja, välillä pitkiä taukoja, välillä tulevat tiheämpään.
Kesto vaihtelee, tunnista useampaan tuntiin.
Jos olen käynyt päivystyksessa olen saanut Litalginia ja lähetetty kotiin, joskus kun olen soittanut on vain annettu diagnoosiksi norovirus ja käsketty pysymään kotona. (Vaikka sanonut että kivut pahemmat kuin silloin kun umppari tulehtui.)
Ikinä ei puhetta että asiaa pitäisi tutkia.
Olen vain ehkä huomannut että kohtaukset riippuu siitä mitä olen syönyt, mietin pitäisikö vaatia tutkimuksia jos sappirakossa on jotain häikkää....
Ei se tuollaiselta tunnu, vaan kipu on oikealla ylävatsalla ja säteilee oikeaan hartiaan. Hengittäminen ei ole kivaa ja voi myös oksettaa.
Sinun oireesi kuulostaa pikemmin sydänvaivalta.