Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sora lainsäädäntö ja opiskelemaan hakeminen -mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Vierailija
04.09.2016 |

Olen hakemassa alalle, jossa on tietyt opiskelijaksi ottamisen perusteet koskien hakijan fyysistä ja psyykkistä terveydentilaa. (sovelletaan ns. sora-lainsäädäntöä).

Koulun sivuilla lukee näin:
Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla
sellaiset psyykkiset sairaudet, jotka estävät käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen, kuten ajankohtainen hoitamaton psykoosi tai vaikea toimintakykyä laskeva masennus

Minulla on ollut (ja on edelleen) diagnoosina keskivaikea masennus. Mietinkin, että pitääkö tästä jotenkin ilmoittaa jonnekin ennen hakemista. Minulla on sellainen olo, että jos ilmoitan niin sitten en ainakaan pääse opiskelemaan (yksi masennuksen isoimmista tekijöistä on se että olen "syrjäytynyt" enkä tällä hetkellä opiskele. Luulen, että opiskelemaan pääsy helpottaisi tilannettani huomattavasti.) En ole ikinä ollut psykoottinen ja masennukseni on hoidossa. Tietääkö kukaan miten tuota sora-lainsäädäntöä sovelletaan käytännössä?
Pelkään, että jos vihdoin vuosien jälkeen pääsenkin opiskelemaan, opiskeluoikeuteni peruutetaan jos jotenkin paljastuu että minulla on masennusdiagnoosi...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kouluun niin älä ilmoita. Itse tulkitsen että jos pystyt opiskella niin voit hakea.

Vierailija
2/5 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea.

Jos / kun sinulla ei ole toimintakykyä haittaava masennus, voit aivan hyvin hakea. Siis: oletko toimintakykyinen vai et, siitä on kyse. Sen voi arvioida vain hoitava lääkäri/ terapeutti ja sinä itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan sanoa vaikuttaako kuntoutustuella oleminen opiskelemaan pääsyyn? Olen siis kuntoutustuella masennuksen takia. Omasta mielestäni kykenisin kuitenkin opiskelemaan (kuntoutustuella ei ole mitään pakkoa suorittaa tiettyä määrää opintopisteitä/kk niinkuin on opintotuella opiskelevilla...)

Hakisin alalle, jossa tämä sora on käytössä. Jos laitan tuohon hakuun että minulla ei ole terveydellisiä esteitä opiskeluun ja sitten olenkin kuntoutustuella niin voidaanko minut heittää koulusta pois?

Vierailija
4/5 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ilmoittaa sairauksista kouluun koska voi estää opiskelupaikan saamisen.

Vierailija
5/5 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa vaikuttaako kuntoutustuella oleminen opiskelemaan pääsyyn? Olen siis kuntoutustuella masennuksen takia. Omasta mielestäni kykenisin kuitenkin opiskelemaan (kuntoutustuella ei ole mitään pakkoa suorittaa tiettyä määrää opintopisteitä/kk niinkuin on opintotuella opiskelevilla...)

Hakisin alalle, jossa tämä sora on käytössä. Jos laitan tuohon hakuun että minulla ei ole terveydellisiä esteitä opiskeluun ja sitten olenkin kuntoutustuella niin voidaanko minut heittää koulusta pois?

Kyllä. Opinto-oikeuden päättäminen SORA-lainsäädännön perusteella on mahdollista terveyden tilan perusteella, jos opinto-oikeuden päättämiselle on "perusteltu syy terveydellinen syy". On mahdollista hakea opinto-oikeuden palauttamista, mikäli koulutuksen järjestäjä siihen suostuu ja "peruuttamisen syy on poistunut". SORA-laki saattaa asettaa epäedulliseen asemaan ihmisiä ja muodostaa esteitä SORA-alojen opiskelulle esimerkiksi vammaisille ja pitkäaikaissairaille. Siitä opinto-oikeuden peruuttamisesta ja palauttamisesta päättävät terveydenhuollon ammattilaiset ja koulutuksen järjestä yhdessä SORA-aloilla. Jos joudut SORA-lain kanssa tekemisiin ja soveltumattomuuttasi epäillään, ottaisin yhteyttä ammattiliittoon, opiskelijajärjestöön, opiskelijaterveydenhuoltoon ja lakimieheen, joka perehtynyt SORA-lakiin. Viranomaiset vetävät yhtä köyttä ja valittaminen ei aina auta. Kannattaa kapinoida vastaan koulutuksen järjestäjän ehdottamia ulkopuolisia terveydentilatutkimuksia vastaan, mikäli haluat pitää SORA-opiskelupaikkasi, koska nämä "objektiiviset" koulutuksen järjestäjän järjestämät terveydentilatutkimukset SORA-asioissa palvelevat lähinnä koulutuksen järjestäjän etua opinto-oikeuden peruuttamisessa ja mennä itse mielummin itse järjestämäänsä lääkärintarkastukseen, esimerkiksi lääkäriin, jossa on oma hoitosuhde. Kannattaa uhata koulutuksen järjestäjää oman hoitosuhteen katkaisemisella, jos yrittävät urkkia terveystietojasi vedoten SORA-lakiin. Terveystiedot ovat salassapidettäviä. Ihminen on todella puolustuskyvyttömässä roolissa, jos joutuu soveltumattomuus epäilyjen kohteeksi. Sinä olet määräyksien kohteena silloin, jos joudut soveltumattomuusarvioon, vaikka olisitkin mielestäsi sopiva alalle, niin koulutuksen järjestäjä ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat olla toista mieltä. Koulutuksen järjestäjällä ja terveydenhuollon ammattilaisilla on kaikki valta määrittää sopivuutesi alalle, jos joudut arvioitavaksi SORA-lain mukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi