Haluaisin lähteä maailmalle.. Help!
Olen kovin nuori, ilman koulutusta, ilman tulevaisuudensuunnitelmia. Pätkätöissä olen toistaiseksi.
Olen leikitellyt jo pitkään ajatuksella että lähtisin reissaamaan maailmalle yksin, en ole ikinä käynyt missään ulkomailla. Mutta onko järkeä koska rahaa ei ole paljoa enkä tiedä mitä teen kun palaan sieltä? Siis jos palaan..
Tosin ihan minimi(tuleeko tähän viiva?)budjetilla, liftaten, couchsurfaten, rautatieasemilla ja ihan halvoissa hostelleissa yöpyen. Euroopan (halvimmissa) maissa olisi tarkoitus matkailla..
Mitä sanotte? Ei minulla kuitenkaan ole Suomessa mitään, ja ehdin kyllä opiskella ja tehdä töitä vaikka koko loppuelämäni jos siltä tuntuu.. Mutta vaikka syvällä sisimmässäni tiedän että olen jo päättänyt lähteä niin hieman vielä epäröin, kaikki käytännön jutut yms stressaa..
Kommentit (11)
Lähde kun olet vielä nuori!! Sitä et kyllä ikinä tule katumaan.. mutta saatat katua, kun et lähtenyt kun tilaisuus oli. Ehdoton vinkki hostelleihin on mix huoneet. Eli naiset ja miehet sekaisin. Siellä tapaa parhaat tyypit! Naishuoneet/mieshuoneet = tylsää sakkia.
Onko ap:lla turvaverkkoa, eli joku joka auttaa (eli maksaa) sinut kotiin jos tulee sellainen hätä josta et yksin selviä? Itse jouduin nuoruudessani vastaamaan tähän "ei", minkä vuoksi en uskaltanut lähteä. Sama koski muutakin riskinottoa.
Willy Loman kirjoitti:
Onko ap:lla turvaverkkoa, eli joku joka auttaa (eli maksaa) sinut kotiin jos tulee sellainen hätä josta et yksin selviä? Itse jouduin nuoruudessani vastaamaan tähän "ei", minkä vuoksi en uskaltanut lähteä. Sama koski muutakin riskinottoa.
On. Pääsen kyllä varmasti ystävien ja tuttujen avulla takaisin, jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Pitää sulla jonkin verran rahaa olla, jos meinaat yöpyä edes halvimmissa hostelleissa ja matkustaa jonkin verran muutenkin kuin liftaten ja jalan. Vaikka lähtisit Thaimaahan ja muualle halpa-aasiaan, tarvitset jonkinlaisen budjetin. Mutta eihän tuossa suunnitelmassa muuten mitään outoa ole, omasta kaveripiiristä moni on jossain vaiheessa nuoruuttaan reppureissannut. Matkaan vaan! Tosin joki suunnitelma kotiinpaluuta varten on hyvä olla. Ainakin se, mihin menet asumaan ensimmäisiksi öiksi.
Kyllä minulla vähän on rahaa, ja kun myyn vähäisen omaisuuteni niin saan niistä vielä jonkin verran..
Olin nuorena 4kk reissaamassa liftaten ympäri Eurooppaa. Oli aivan upea kokemus, mutta nyt hirvittää mitä kaikkea oikeasti olisi voinut sattua :D
Tienasin majapaikkoja töillä, olin mm. jenkkiuskovaisten hostellissa kolmisen viikkoa, siivosin aamut majapaikkaa ja ruokaa vastaan ja päivät katselin kaupunkia. Pariisissa olin ruotsalaisessa kirkossa hanslankarina, uusin tuolien päällysteitä, maalasin seiniä ja kokosin Ikean kalusteita aamupäivät. Sain vähän taskurahaakin.
Joku toimeentulon lähde kannattaa olla, vaikka katusoittoa tai jotain muuta missä olet hyvä.
Vakuutus pitää olla, ja joku turvaverkko jolla pääset äkkiä takaisin jos jotain sattuu.
Rekkojen kyydissä on suht turvallista liftailla, ja joskus saa yösijankin, tai ilmaisen lauttamatkan esim pohjoismaiden ja Saksan välillä (rekkakuskit saavat hyttilipun ja jos ei ole kakkoskuskia, jää toinen paikka vapaaksi).
Osta ihan ensin liftauskirjoja, niistä saa hyviä vinkkejä ja inspiraatiota.
Vierailija kirjoitti:
Lähde kun olet vielä nuori!! Sitä et kyllä ikinä tule katumaan.. mutta saatat katua, kun et lähtenyt kun tilaisuus oli. Ehdoton vinkki hostelleihin on mix huoneet. Eli naiset ja miehet sekaisin. Siellä tapaa parhaat tyypit! Naishuoneet/mieshuoneet = tylsää sakkia.
Olet aivan oikeassa.. Jos en nyt lähde niin milloin sitten.. Kiitos vinkistä..
Kannattaa lähteä. Tällä maalla ei ole tällä hetkellä mitään tarjottavaa sinulle. Halutessasi voit aina palata. Kaveri lähti 90-luvun alussa kiertelemään ja päätyi lopulta Islantiin töihin. On ollut tyytyväinen siellä nyt jo yli 20 vuotta. Et osaa aavistaakaan mitä kaikkea voi eteen tulla.
Tottakai lähdet! Jos et lähde niin tulet vielä katumaan. Älä stressaa liikoja, rinkka selkään ja matkaan!
Saathan sinä kuitenkin työttömyystukea nostaa ja sillä pärjää mainiosti halvemmissa euroopan maissa ja aasiassa varsinkin. Lähde, ehdit myöhemminkin mukaan oravanpyörään.
Itä-Euroopassa matkustaa aika halvalla. Tutustu myös tähän vaihtoehtoon:
http://www.nuorisovaihto.fi/vapaaehtoistyo/european+voluntary+service+evs/
Pitää sulla jonkin verran rahaa olla, jos meinaat yöpyä edes halvimmissa hostelleissa ja matkustaa jonkin verran muutenkin kuin liftaten ja jalan. Vaikka lähtisit Thaimaahan ja muualle halpa-aasiaan, tarvitset jonkinlaisen budjetin. Mutta eihän tuossa suunnitelmassa muuten mitään outoa ole, omasta kaveripiiristä moni on jossain vaiheessa nuoruuttaan reppureissannut. Matkaan vaan! Tosin joki suunnitelma kotiinpaluuta varten on hyvä olla. Ainakin se, mihin menet asumaan ensimmäisiksi öiksi.