Te jotka haluatte asua Helsingin kantakaupungissa niin miksi
Palvelut lähellä toki, mutta mitä palveluita täsmälleen ottaen tarkoitatte?
Ja onko lapsia?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Joensuussakin on kirjasto, baareja, teatteri, terveyskeskuksia, yksityislääkäreitä ja ostoskeskuksia. Luuleeko dtadilaiset että vain sieltä löytyy nämä sivistyksen helmet?
Satun tuntemaan ekä Helsinkiä että Joensuuta, ja kaikella rakkaudella, kyllä Helsingin tarjonta nyt vaan aika paljon monipuolisempaa ja runsaampaa on. Moni arvostaa sitä. Sekä miljöötä noin yleisesti.
Lisäksi yksinkertainen fakta: kovin moni on töissä Helsingin keskustassa. On mukavaa kun on lyhyt työmatka.
Kuinka usein käytte teatterissa, oopperassa jne jos niiden läheisyys on tärkeää?
On lapsia kävelen tarhalle kotia 10 min ja 10 min sieltä töihin. Kauppa on kotimatkan varrella. Viikonloppu veneellä ja mökillä.
1900-luvun alun kerrostalot, ulkoa kauniita ja sisällä oma kiehtova tunnelmansa, elämää nähneitä koteja. Merenranta, kahvilat ja harrastusmahdollisuudet. Se, että vaikka olisi yksin, ei koe itseään yksinäiseksi.
Palvelut lähellä (esim. Terveyskeskus, ruokakauppoja, päiväkoti, koulu, kahviloita ja ravintoloita). Kuljetaan julkisilla töihin täysin eri suuntiin pääkaupunkiseutua ja kotoa on lyhyt matka kummankin pysäkille. Leikkipuistoja on vaikka kuinka monta lähistöllä sekä oma suojaisa sisäpiha (jossa mm perinteinen pihakeinu, 2 leikkipaikka ja grilli). Kiva siirtolapuutarha-alue alkaa kotikadun päästä. Lähivuosina muutaman kilometrin päähän valmistuu kaksi suurta kauppakeskusta. Lisäksi naapurit ovat mukavia.Oma katu on vielä rauhallinen sivukatu jossa ei läpikulkuliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein käytte teatterissa, oopperassa jne jos niiden läheisyys on tärkeää?
Noin kerran tai kahdesti kuussa käyn teatterissa, taidemuseoissa ja/tai oopperalla.
Tärkeintä minulle keskusta-asumisessa on kuitenkin se keskustan tunnelma. On ihana, kun ympärillä on elämää ja pöhinää. Jo oman talon kivijalastakin löytyy niin kampaajaa, ravintolaa kuin kauneushoitolaakin. Kaupunki on rakennettu ihmisten (eikä autojen) mittakaavassa ja tutuillakin kävelyreiteillä huomaa aina jotain uusia jänniä yksityiskohtia taloissa ja muussa ympäristössä. Auton omistaminen on tarpeetonta ja jalat, pyörä ja julkinen liikenne liikuttaa minne vaan. Puistot on lähellä ja ne on hyvin hoidettuja.
Ei oikein mistään muualta Suomesta vaan löydy samalaista ympäristöä. Harvassa paikassa on edes vanhoja kauniita jugend taloja puhumattakaan kaikesta muusta, mikä tekee mielestäni Helsingin keskustasta kauniin, mielenkiintoisen ja eläväisen.
Nyt kun mietin, niin olen asunut koko aikuisikäni käytännössä kaupungin keskustassa. Nuorempana toisessa kaupungissa ja Helsinkiin muutettuani myös sattumalta löytynyt asunnot kantakaupungin alueelta. Tykkään siitä, että kaikki keskeiset paikat ovat lähellä. Myös liikenne toimii joka ilmansuuntaan. Yksi lapsi on. Täällä on myös paljon eri leikkipuistoja, joista valita, päiväkoti, työpaikat sekä minulla että miehellä kävelymatkan päässä. Ruokakaupat Kampissa ja keskustassa hyvillä aukioloajoilla. Asutaan siistillä alueella, missä mielestäni hyvä henki asukkaiden välillä. Ainakin pahimmat rettelöitsijät enimmäkseen poissa katukuvasta ja se on ainakin itselleni ykkösvaatimus.
Mä asun täällä ( kampissa ), koska olen aina asunut täällä ja viihdyn täällä. Palvelut, harratukset,työ, kaikki löytyy vierestä. Asun vanhassa kerrostalossa, jossa famun vanhemmat asui aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nykyisin, kun on lapset, en jaksa valvoa myöhään ja aina on tämä lapsenvahtijuttu, niin vähemmän tulee käytyä katsomassa oopperoita, mutta Oopperatalolla järjestetään päiväkonsertteja, joissa tulee aina jokunen kerta keväässä ja syksyssä käytyä. Eilen kyllä päästiin pitkästä aikaa näkemään kokonainen ooppera, kun oli päivänäytös ja esityspaikka kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nykyisin, kun on lapset, en jaksa valvoa myöhään ja aina on tämä lapsenvahtijuttu, niin vähemmän tulee käytyä katsomassa oopperoita, mutta Oopperatalolla järjestetään päiväkonsertteja, joissa tulee aina jokunen kerta keväässä ja syksyssä käytyä. Eilen kyllä päästiin pitkästä aikaa näkemään kokonainen ooppera, kun oli päivänäytös ja esityspaikka kävelymatkan päässä.
Mulla on samat syyt kuin jo mainittu, erityisesti se, että on elämää ympärillä. Mutta ylläolevaan liittyen, niin nyt kun on lapset niin on todella paljon helpompi lähteä ex tempore teatteriin, konserttiin tai mihin vaan kulttuuritapahtumaan, jos tilaisuus tarjoutuu, kun näihin on se 5-20 min matka, myös pyörällä tai jopa kävellen.
en tiedä. erotessa ja lähemmäs töitä muuttaessa halusin vain sykkeeseen, enkä johonkin rauhalliseen lähiöön yksinäni. olen todella masentunut ja vilinä ympärillä helpottaa - aina kun astun ovesta ulos tulee vastaan paljon ihmisiä ja tunnen olevani edes vähän elossa kun ympärillä on vilinää. teen työkeikkoja keskusta-alueella ja kävellen pääsee nopeasti joka paikkaan. asun bulevardilla.
Rakastan ratikoiden kolinaa, mielenkiintoisia putiikkeja, ravintoloita, Stockaa, jugendtaloja sekä sitä, että kadulla on ihmisiä. On yksi lapsi.
Työpaikka lähellä. Kantakaupungin tärkeimpinä palveluina pidän: kivijalkakaupat ja Stocka, keikkapaikat (Tavastia, Nosturi, Musiikkitalo yms.), teatterit, hyvät ravintolat ja terassit, museot, hyvä julkinen liikenne(toisaalta kävellen ja pyörällä liikkuu kätevästi).
Kantakaupunki on myös kaunis. Elämää ja ihmisiä ympärillä. Paljon spontaaneja tapahtumia. Ratikoita ja katuesiintyjiä. Meri. Kivoja lenkkireittejä.
Rakastan Espaa, Suomenlinnaa, Eiraa, Groteskin terassia, Korkeavuorenkatua, Senaatintoria, Kaivarinrantaa ja Etu-Töölöä.
Tää on vaan paras paikka elää <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samat syyt kuin jo mainittu, erityisesti se, että on elämää ympärillä. Mutta ylläolevaan liittyen, niin nyt kun on lapset niin on todella paljon helpompi lähteä ex tempore teatteriin, konserttiin tai mihin vaan kulttuuritapahtumaan, jos tilaisuus tarjoutuu, kun näihin on se 5-20 min matka, myös pyörällä tai jopa kävellen.
No justiinsa noin! Taidenäyttelyissä tulee käytyä, viime kuussakin parissa, kun ovat niin kivasti lähellä ja niihin tulee otettua lapsetkin mukaan. Ja tosi kivasti on lapsille ohjelmaa, kun on kulttuuritapahtumia, kaikenlaisia taidepeuhupaikkoja. :) Ja lapsetkin on tottuneet kävelemään pitempiä pätkiä, kun jalan mennään. Lähimmässä taidemuseossa on ilmaisilta joka kuun eka keskiviikko, muutenkin on paljon maksutonta nähtävää ja tehtävää. Monta hyvää syytä asua täällä. -sama
Lollero jotain palveluita ja oopperoita. Ei nyt typerinkään mamma tee päätöksiä asuinpaikasta sen mukaan, että kerran tai kaksi vuodessa pääsee oopperaan. Ei se taksi Kivenlahdesta muutenkaan kestä sen kauempaa kuin kävely Ullanlinnasta.
Syy keskusta-asumiseen on melkein aina se, että halutaan kokea kuuluvuutta parempaan väkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No justiinsa noin! Taidenäyttelyissä tulee käytyä, viime kuussakin parissa, kun ovat niin kivasti lähellä ja niihin tulee otettua lapsetkin mukaan. Ja tosi kivasti on lapsille ohjelmaa, kun on kulttuuritapahtumia, kaikenlaisia taidepeuhupaikkoja. :) Ja lapsetkin on tottuneet kävelemään pitempiä pätkiä, kun jalan mennään. Lähimmässä taidemuseossa on ilmaisilta joka kuun eka keskiviikko, muutenkin on paljon maksutonta nähtävää ja tehtävää. Monta hyvää syytä asua täällä. -sama
Markkinointitutkimuksia tekevänä olen niin tottunut tähän. Kaikki omien sanojensa mukaan kovasti harrastavat kulttuuria, syövät terveellisesti ja liikkuvat kuin eläimet. Totuus taas paljastuu vähän toisenlaiseksi 90% kerroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinointitutkimuksia tekevänä olen niin tottunut tähän. Kaikki omien sanojensa mukaan kovasti harrastavat kulttuuria, syövät terveellisesti ja liikkuvat kuin eläimet. Totuus taas paljastuu vähän toisenlaiseksi 90% kerroista.
Erityisesti tuo muka puolihuolimaton "tulee käytyä"-tyylinen ilmaus paljastaa haastatteluissa totuuden saman tien. :)
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kaupungin vilskettä ja vilinää! Rakastan myös sitä, että rappukäytävästä kadulle astuessa kaikki palvelut ovat kivenheiton päässä, samoin museot, teatterit, ooppera, kirjastot... Joka paikkaan pääsee julkisilla tai kävellen, omaa autoa en enää tarvitse. Olen laihtunut täällä asuessa yli 20 kg, suurelta osin tämän hyötyliikunnan ansiosta :) Ihana, kaunis Helsinki - täällä haluan elää <3
No jos kaupungin vilinää ja vilskettä haluaa, niin kannattaa muuttaa tästä kyläpahasesta nimeltä Helsinki johonkin oikeaan kaupunkiin. Tukholmaan, Köpikseen, Lontooseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kaupungin vilskettä ja vilinää! Rakastan myös sitä, että rappukäytävästä kadulle astuessa kaikki palvelut ovat kivenheiton päässä, samoin museot, teatterit, ooppera, kirjastot... Joka paikkaan pääsee julkisilla tai kävellen, omaa autoa en enää tarvitse. Olen laihtunut täällä asuessa yli 20 kg, suurelta osin tämän hyötyliikunnan ansiosta :) Ihana, kaunis Helsinki - täällä haluan elää <3
No jos kaupungin vilinää ja vilskettä haluaa, niin kannattaa muuttaa tästä kyläpahasesta nimeltä Helsinki johonkin oikeaan kaupunkiin. Tukholmaan, Köpikseen, Lontooseen jne.
No mä olen asunut ensimmäiset 20 vuotta elämästäni ihan ytimessä Helsingissä ja sen jälkeen keskustaa niin Madridissa, Pariisissa, New Yorkissa kuin Lontoossakin jossa asun edelleen. Musta Helsinki on ihanan sympaattinen pienuudessaan, sieltä löytyy kaikki tarpeellinen ja kävellen /pyörällä pääsee kaikkialle hetkessä. Vietin siellä juuri 6 viikkoa lasten kanssa ja kivaa oli, lapsetkin nauttivat kun saavat paljon enemmän vapautta kuin kotona Lontoossa.
Minä tykkään asua kantakaupungissa, koska täällä on puistot, meri, suosikkikahvilat, kauniit talot jne.
Mutta esim. rautatieasemalla tai Kampin ostarilla en ole käynyt vuosiin.
Minun Helsinkini on Tästä Katajanokalta itään Hakaniemen halliin ja kaikki merenrannan kaupunginosat, minullekin Bulevardi on jonkinlainen raja, vaikka kyllä käyn mm.Fredalla shoppailemassa.