Miten kertoa opelle perheongelmista?
Oon kuudetta luokkaa käyvä tyttö.
Mun äiti kohtelee mua kotona huonosti, olen kirjoittanut tästä nuortenelama.fi:n ihmisille ja he ovat samaa mieltä, en nyt ala erikseen mitään tekoja listaamaan.
Mutta kysymys on nyt se, että koska minulla on varmasti maailman ihanin ja ymmärtäväisin opettaja ja haluaisin kovasti puhua hänelle, niin miten aloittaa keskustelu? Pääsen kyllä välitunneilla puhumaan kahdestaan, mutta en vaan tiedä miten aloittaa. Kiinnostaakohan opettajaa ylipäätään? Kaipaan tsemppiä, kiitos kaikki :(
Kommentit (31)
En haluaisi kirjoitella mitään sähköpostia, ois helpompi vaan vuodattaa kaikki kasvotusten jos tietäisi miten aloittaa. Mutta pitäskö siis vaan sanoa, että mun pitäis ehkä kertoo yks juttu, vai vaikka ekana kysyy jotain kasvatukseen liittyvää..? aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Voit kirjoittaa opettajalle sähköpostin.Hän varmasti vastaa tai ottaa muuten sinuun yhteyden.
Tai kirjeen
Olen varma että opettajaasi kiinnosta sinun hyvin- ja pahoinvointisi. Puhu rohkeasti hänelle vaan.
En usko että opea kiinnostaa jos kyse on vain ns huonosta kohtelusta ei laiminlyönneistä jotka olisivat esim. lastensuojelunpiiriin kuuluvia.
Voit aloittaa ihan vaan sanomalla että sinulla olisi kahdenkeskistä asiaa. Et tarvitse alustusta tai tekosyitä asiallesi. Ensimmäinen lause voi olla vaikka niinkin suora että äiti kohtelee mua huonosti tai kotona on huonot oltavat, siitä se lähtee sitten kun opettaja kysyy lisää ja sinä pääset kertomaan.
Opettajasi varmasti kuuntelee sinua ja ainakin osaa kertoa sinulle, mitä apua koululta on saatavissa, jos sellaista haluat. Älä kuitenkaan odota, että opettaja henkilökohtaisesti ottaa sinun taakkasi kannettavakseen, olen pahoillani mutta hänkin on vain töissä koulussa. Voit mennä opelle välitunnilla tai koulun jälkeen ja kysyä, olisiko hänellä hetki aikaa jutella niin että muita ei ole kuulolla. Ope tietää jo siitä, että sinulla on jotain tärkeää ja henkilökohtaista. Sitten vain kerrot, sanot että haluat kertoa jotain tilanteestasi kotona. Loppu menee omalla painollaan.
Sinun kannattaisi ehkä mennä koulun terveydenhoitajalle juttelemaan, hän on enemmän perehtynyt tällaisiin asioihin ja hänen työhönsä kuuluu erityisesti auttaa tuollaisissa tilanteissa. Kerro ehdottomasti kuitenkin jollekin koulun aikuiselle. Miten äitisi kohtelee sinua, kertoisitko jotain?
Ei kiinnosta. Ei kuulu sen työhön.
Et vissiin sit lue tätä palstaa?
Sanot opelle, että haluaisit puhua hänen kanssaan kahden kesken tärkeästä asiasta koskien teidän perhettä, että olisiko hänellä aikaa jossain välissä puhua. Näin ope pystyy oikeasti varamaan aikaa asiallesi. Tsemppiä <3
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi ehkä mennä koulun terveydenhoitajalle juttelemaan, hän on enemmän perehtynyt tällaisiin asioihin ja hänen työhönsä kuuluu erityisesti auttaa tuollaisissa tilanteissa. Kerro ehdottomasti kuitenkin jollekin koulun aikuiselle. Miten äitisi kohtelee sinua, kertoisitko jotain?
No siis, haukkuu just vitun siaksi, saatanan finninaamaksi jne. On potkinu ja heitelly mun koulukirjoja, lapsena heittänyt alas sängystä, kaatanu vesilaseja päälle...Teen aina meillä kaiken kodinhoidon yksin, kiitosta ei tule. Kaikkea muuta yhtä mukava.
Ei, et ole kuudesluokkalainen tyttö! Älä jaksa trollata, ei kukaan usko sinua!
Vierailija kirjoitti:
Jep mieluummin terkkarille. On kuitenkin koulutettu tämmöisiin juttuihin. Mä en ainakaan osaisi auttaa yhtään näissä
T. matikanope
Jos olet tosissasi niin EHDOTTOMASTI kerro opettajalle. Varmaan tolloinkin matikanope osaa sanoa että kiitos kun kerroit ja pyytää sinua kääntymään esim terkkarin puoleen. Ja sinun opettajasi tuskin on tollo kun mielestäsi hän on ihana!
Asiat paranevat kannaltasi varmasti kun kerrot aikuisille. Sinua ei saa kohdella huonosti! Olet tärkeä ja ansaitset rakastavaa ja arvostavaa kohtelua.
Mene kysymään opelta, että osaisko hän neuvoa sinua perhettä koskevassa asiassa. Opettaja voi sitten pyytää kuraattoria avuksi, koska kuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, jonka kuuluu auttaa tällaisissa asioissa. Voit myös mennä suoraan kuraattorille tai terveydenhoitajalle juttelemaan.
Kerro kuraattorille, terveydenhoitajalle, koulupsykologille, kenelle tahansa. Mutta muista, että opettaja on siellä opettamassa ja esim. terveydenhoitaja kuuntelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep mieluummin terkkarille. On kuitenkin koulutettu tämmöisiin juttuihin. Mä en ainakaan osaisi auttaa yhtään näissä
T. matikanope
Voisit kuitenkin ilmoittaa kuraattorille tai terveydenhoitajalle, että oppilaallasi on huolia joista hän haluaa keskustella ja he voivat sitten jatkaa siitä. Tärkeää on kuitenkin, että oppilas avaa keskustelun edes jonkun aikuisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro kuraattorille, terveydenhoitajalle, koulupsykologille, kenelle tahansa. Mutta muista, että opettaja on siellä opettamassa ja esim. terveydenhoitaja kuuntelemassa.
Minustakin avun saamisen kannalta ajateltuna parempi olisi kertoa jollekin noista muista, mutta kyllä opella alakoulussa muitakin tehtäviä on kuin opettaa esim. neuvoa ja rohkaista hakemaan sitä apua taholta joka häntä paremmin osaa noissa asioissa auttaa.
Mene suoraan koulusi terveydenhoitajan luo tai sitten suoraan puhumaan koulusi rehtorille. Turha välikäsiå käyttää.
Laita opettajalle sähköpostia, että haluaisit jutella hänen kanssaan kahden kesken eräästä asiasta. Näin voitte sopia ajan, jolloin jutella ajan kanssa. Olen itse opettaja, ja jos joku opiskelija olisi ottanut askeleen että haluaa jutella noin henkilökohtaisesta asiasta, niin mieluummin juttelisin ihan kunnolla, eikä hätäseen välitunnilla. Aika usein itsellä on välitunnilla asioita hoidettavana, ja en pystyisi keskittymään täysillä, kun miettisin samalla, mitä kaikkea pitäisi ehtiä kopioimaan ennen seuraavan tunnin alkua tai ihan vaikka että on vessahätä.
Voit kirjoittaa opettajalle sähköpostin.Hän varmasti vastaa tai ottaa muuten sinuun yhteyden.