Ongelmaa laapistetun navan kanssa... Oisko kenelläkään kokemusta?
Meillä tuolla nyyttipojalla on navassa sieni, jota viimeksi eilen laapistettiin neuvolassa. Tänään kylvetin pojan ja kun kuivasin napaa niin siitä lähti ihan nahkaa ja nyt napa on osittain vereslihalla :O En tiedä oisko sitä laapisainetta voinut mennä siihen iholle ja ois sitten syövyttänyt ihonkin vai onko se edes mahdollista? Mitäköhän tuon kans nyt pitäis tehdä? Mitään hajua navasta ei tule, mutta kipeää se putsaus toki teki :/
Kommentit (5)
vaikka Bepanthenilla tms. Kyllä laapista voi joskus mennä myös terveelle iholle, jos rasvasuojaus ei ole ihan onnistunut. Mutta paranee kyllä pian :)
Aika kipeän näköinen navan tienoo, kun iho " palanut" rikki. Näin neuvoi terkkari, kun huomasi jo laapistaessaan, että tökötti meni vähän miten sattui: puhdista usein ja desinfioi, kuivaa hyvin ja rasvaa mahdollisimman rasvaisella rasvalla. Minä laitoin sitä nännirasvaa (lansinoh) ja auttoi todella nopeasti. Parantaahan se haavaumat nänneistäkin. Älä huoli, kyllä se siitä.
Miten usein puhdistit napaa? Meillä on aika iso se sieniköntsä navassa, mutta myös siinä navan iholla näkyis olevan ohut harmaa kerros sientä tai mitä lie sitten onkin. Oliko teillä se sieni yksi selvä köntti vai oliko tuollaista ohuempaa kasvustoa?
enyo:
Aika kipeän näköinen navan tienoo, kun iho " palanut" rikki. Näin neuvoi terkkari, kun huomasi jo laapistaessaan, että tökötti meni vähän miten sattui: puhdista usein ja desinfioi, kuivaa hyvin ja rasvaa mahdollisimman rasvaisella rasvalla. Minä laitoin sitä nännirasvaa (lansinoh) ja auttoi todella nopeasti. Parantaahan se haavaumat nänneistäkin. Älä huoli, kyllä se siitä.
Mun mielestä se napa haisi, terkkarin mielestä ei niin kovin, mutta laapisti vähän varmuuden vuoksi. Sellainen harmahtava napukka siellä kyllä oli, mutta luullakseni se ulkomuoto/väri tuli siitä laapiksesta. Desinfioin sitä pari kolme kertaan päivässä, rasvaa lisäilin pikkasen aina vaippaa vaihtaessa. Ainakin meillä napa rauhoittui nopeasti.
Jos arveluttaa niin soita neuvolaan maanantaina. Tilanteen voi aina käydä tarkistuttamassa. Meidän pojalla myös oli sieni navassa, ja sitä käytiin kolmesti neuvolassa laapistamassa. Parani kyllä.