Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nämä kilpirauhasarvot hyviä?

Vierailija
01.09.2016 |

Lähtöarvot muistaakseni
Tsh 3,39
T4v 13
Neljä kuukautta Thyroxinia 50 mikrog/pv
Nyt arvot
Tsh 1,8
T4v 15
Annosta nostettiin 75 mikrog/pv
Mitä mieltä noista arvoista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nämä nykyiset arvot on ihan mallilukemissa, eikä edellisetkään viitearvojen ulkopuolella ole. Thyroxin hoidossa pyritään saamaan TSH 1-2, eli se on nyt kohdallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat.

Vierailija
4/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita on kuitenkin edelleen, väsymys ja saamattomuus pahin. Lihaskipuja, ahdistusta löytyy myös. Lääkäri kyseli vointia ja ehdin vaan kertoa että ens alkuun olo parani, mutta sit alkoi hiipuminen ,väsymys/saamattomuus palasi siis. Ei yhtä pahana mutta kuitenkin. Lääkäri käski nostaa annostusta ja kontrolli 3-4kk kuluttua.

Ap

Vierailija
5/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireita on kuitenkin edelleen, väsymys ja saamattomuus pahin. Lihaskipuja, ahdistusta löytyy myös. Lääkäri kyseli vointia ja ehdin vaan kertoa että ens alkuun olo parani, mutta sit alkoi hiipuminen ,väsymys/saamattomuus palasi siis. Ei yhtä pahana mutta kuitenkin. Lääkäri käski nostaa annostusta ja kontrolli 3-4kk kuluttua.

Ap

Kaikilla ei vaan Thyroxin kaikkiin oireisiin auta, ne johtuvat jostain muusta. Aika epäammatillista, jos käsketään nostaa annostusta vielä erittäin hyvien kilpirauhasarvojen jälkeen, sinähän menen liikatoiminnalle, rupeaa sydän hakkaamaan, kädet vapisemaan ja osteoporoosin riski lisääntyy. Kysypä toisen lääkärin mielipidettä ennen kuin nostat annosta.

Vierailija
6/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*menet

Vierailija
7/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kilpirauhasarvosi olivat alunperinkin normaalit. Se, että oireet lääkityksen alettua lievittyivät, mutta sitten palautuivat, on placebo-vaikutusta. Saattaa olla, että oireisiisi vaikuttaisi paremmin mielialaläkitys.

Vierailija
8/22 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis.. Minulla muuttui liikatoiminta ilmeisesti sitten vajaatoiminnaksi? Tsh nyt 2,2 (ennen mittaamattoman matala), t4v nyt 10 (ennen 32). Ja syön edelleen Tyrazolia, kylläkin 5 mg:n tabletti vaan enää. Eikö mun pitäisi lopettaa Tyrazol jo kokonaan..? Kuukauden kuluttua tosin verikoe taas.

Kertokaa kokeneemmat..

Vierailija
9/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poistettu kilpirauhanen. Jatkuvasti on samaan aikaan sekä liikatoiminnan että vajaatoiminnan oireita, välillä jompi kumpi dominoi. 

Nuo sinun arvosi näyttävät menneen hyvään suuntaan ja ovat nyt aika ok, mutta kun on vajaatoiminnan oireita, oli varaa vielä nostaa, josko nyt auttaisi. 

Vierailija
11/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ns. normiarvojen skaala on niin laaja, että eri ihmiset voivat olla hyvinkin huonovointisia arvojen osuessa kuitenkin normaalien labra-arvojen sisään.

Hyvä lääkäri kysyy potilaaltaan, millä arvoilla hänen vointinsa on paras ja sitten lähdetään säätämään lääkitystä siihen.

Vierailija
12/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vointi merkitsee enemmän kuin arvot. Mulla on paras olo, kun tsh on lähellä nollaa jopa, mutta se on yksilöllistä. Terveyskeskuslääkärit eivät tajua sitä, mutta erikoislääkärit ovat sanoneet samaa, että yksilöllinen vointi ratkaisee, että minkä tason kukin kokee parhaaksi. Ja vajaatoimintaa voi olla, vaikka arvot olisivat lukemina viitearvojen puitteissa.

Joillain ihmisillä lääkkeet vaikuttavat voimakkaammin kuin muilla, ja ainakin itselläni huomaan eron todella minimaalisissa tyrksiinipitoisuuksissa. Vain vuosien kokemuksella, kokeilemalla huomaa, mikä itse parhaiten sopii.

Vierailija
13/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH tulisi olla lääkittynä siellä 1:n tuntumassa, T4v lähempänä 20. 

Vierailija
14/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on yksilöllistä. Ei ole yhtä ja oikeata arvoa kaikille.

Vierailija
15/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla tutkittu muita autoimmuunisairauksia?

kilpirauhasen vajaatoimintaan liitty paljon muitakin käsikädessä kulkevia sairauksia kuten:

b12 vitamiinin puutos, keliakia, nivelreuma, sidekudossairaudet ja diabetes?

Vierailija
16/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni liikatoiminnan puolelle TSH:n ollessa 0,8 ja T4v:n 19,5. En pystynyt harrastamaan liikuntaa ollenkaan, kun heti tuli rytmihäiriöitä. Samoin hikoilin ihan paikallaan ollessanikin kuin pieni eläin. Öisin heräilin parin tunnin välein.

Todella henkilökohtaisia nämä kilppariarvot. Itse olen mieluummin reilusti vajaatoiminnan puolella (TSH jopa  yli 10 ja T4v 14) kuin kärsin liikatoiminnasta arvojen ollessa ns. ideaalit.

Vierailija
17/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni liikatoiminnan puolelle TSH:n ollessa 0,8 ja T4v:n 19,5. En pystynyt harrastamaan liikuntaa ollenkaan, kun heti tuli rytmihäiriöitä. Samoin hikoilin ihan paikallaan ollessanikin kuin pieni eläin. Öisin heräilin parin tunnin välein.

Todella henkilökohtaisia nämä kilppariarvot. Itse olen mieluummin reilusti vajaatoiminnan puolella (TSH jopa  yli 10 ja T4v 14) kuin kärsin liikatoiminnasta arvojen ollessa ns. ideaalit.

Mulla taas TSH 0,18 lämpimin ollut ja T4V liki 21 ja olo näin paras mitä tällä lääkityksellä nyt aikaiseksi saa.

Vierailija
18/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas TSH 0,18 lämpimin ollut ja T4V liki 21 ja olo näin paras mitä tällä lääkityksellä nyt aikaiseksi saa.

*alempikin ollut.

Vierailija
19/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muut kilppariarvot? Entä varastoraudat? B, D ym?

Vierailija
20/22 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH saa mennä mittaamattomiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme