Työttömyys syö itsetuntoa.
Olen vähän päälle 30 nainen ja valmistuin hiljattain hoito-alalle. Työhistoriaa ei paljon ole kun olin pitkään lasten kanssa kotona ja nuoruusvuodet meni hulivilimeininkillä.
Perussairauksia mulla ei ole, päihdeongelmaa ei ole, ulkonäöltäni olen ihan normaali ,joskus jopa ok näköinen . lapset jo koulussa, itsevarmuus ihan ok tasolla. Muuten mulla elämä ok, kiva mies, ok terveys,ei ole masennuksia tai mitään sellaita,ystäviä on, harrastan liikuntaa ja joskus matkustellaan. Ainoa ongelma on että ei ole töitä . Se kalvaa mun itsetuntoa ja masentaa aika ajoin minua. Hakemuksia olet laittanut ja haastatteluissa käynyt mutta ei vaan tärppää. Olen jo kyllästynyt ja väsynyt hylkäyksiin.
Mies on töissä ja kadehdin häntä kun hän saa käydä töissä :/ja kuuluu johonkin yhteisöön ja rutiinit hänellä selkeät. Muut mun kanssa valmistuneet saaneet töitä ,siis ne jotka hakeneet töitä. Ja mun tuttu suositteli mua pomolleen mutta ei silti tärpännyt. En tiedä missä vika? Olen kuitenkin halukas ja innokas tekemään töitä, ne vuodet jotka olin töissä sain kiitosta joustavuudesta ja ahkeruudesta ja työharjoittelua olen myös tehnyt paljon. Kursseja oon käynyt ja työvalmennuksia muttaei mikään kelpaa. Mun alalla kyllä pitäs olla töitä ja en tosiaan ole ollut valikoiva mihin olen hakenut. Ajokorttia mulla ei ole mutta 1 työpaikassa pärjäsin ns keikkatyössä 3 vuotta ilman ajokorttia että en näe sitä ongelmana. En tiedä mitä ne sitten haluaa,siis työnantajat. Omasta mielestä olen haastatteluissa ollut kohtelias,kiva ja rehellinen. Katsonut silmiin keskustelun aikana, pukeutunut asiallisesti ja osoittanut innokkuuteni ja kiinnostukseni.
Mutta jos suosittelutkaan ei auta niin mikä sitten ? Olenko sitten liian tylsä persoona tai sitten ne kokee että en ole tarpeeksi kokenut vielä .
Tätä työttömyyttä kestänyt jo useamman kuukauden ja ainakin yli 10 hakemusta olen laittanut ja muutamassa haastattelussa käynyt mutta ei niin ei. Mikä siinä että ei kelpaa ahkera ja innokas ihminen työhön? Hyvinvointivaltiossa? Vaikka en minä ihan kituuttele rahassa kun mies töissä ja itse oon liitossa, mutta ne rutiiniit ja se että tuntisin olevani hyödyllinen yhteiskunnalle ja seinät meinaa kaatua päälle.
Jatka töiden hakemista, mutta keksi korvaavaa tekemistä vapaalle ajallesi. Harrasta liikuntaa, leivo, laita ruokaa, tee käsitöitä, mene vapaaehtoistoimintaan, siivoa kaapit läpi, lue, kirjoita jne. Voi itsetuntoa kehittää muutakin kautta kuin työn. Vaikka ei se niin helppoa olekaan.