AUTTAKAA MITEN SAAN LASKETTUA KESKINOPEUDEN!
Elikkä siis olin fyssan tunnilla ihan pihalla ku lumiukko niin joku kiltti pliis selittäkää miten tää lasketaan!
Santtu rullaluistelu 12km 45minuutissa. Laske santun keskinopeus!
T. Ysiluokkalainen ::))
Kommentit (25)
Keskinopeus on matka jaettuna siihen käytetyllä ajalla. Eli 12km/0,75h (45min on 3/4 osa tuntia) eli 16km.
Vierailija kirjoitti:
16kmh
Kiitti vastauksesta mutta MITEN se lasketaan? Pitääkö jakaa,kertoa? Voi vitsinpimpula ku oon matikassa ja fysiikassa ihan paska
Keskinopeus on tällöin 16 km/h. Kaava laskuun on matka (12km) jaettuna ajalla (45min eli 0,75h) eli 12:0,75=16. Voit myös jakaa päässä aikaa ja kertoa sen avulla matkaa, esim ajatella paljonko Santtu rullaluisteli esim. vartissa (12:3=4 km) ja kertoa sen neljällä :)
No kuinka monta km ja kuinka monta tuntia meni? Sitten lasket km/h eli kilometrit jaetaan tunneilla.
v = ( 12 km / 45 min ) *60 min = 16 km / h
Vinkki: yksikkö eli km/h paljastaa laskukaavan
Oletko miettinyt uraa valtiovarainministerinä, näyttää kovasti olevan lahjoja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeus
Keskinopeus (v) saadaan jakamalla kuljetun matkan pituus (s) matkaan käytetyllä ajalla (t).
Ei mitään verrantoja. Keskinopeus on matka jaettuna ajalla ja yksikkönä km/h. M/s on myös oikea yksikkö, mutta matka on kilsoina niin sitten km/h.
45min on 0,75h tai 3/4h. Joten v=12/0,75, tästä murtolukumuoto (kun murtoluvulla jaetaan, osoittaja ja nimittäjä vaihtavat paikkaa. Lasku on nyt v=12*4/3, josta saadaan v=48/3 eli v=16. Vastaus 16km/h. Onnistuu ilman laskinta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt uraa valtiovarainministerinä, näyttää kovasti olevan lahjoja.
Olen. No ei vaan oon mää muuten esim. Kielissä todella hyvä mutta nää oikeasti aivoja tarvitsevat aineet on mulle ihan skeidaa
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään verrantoja. Keskinopeus on matka jaettuna ajalla ja yksikkönä km/h. M/s on myös oikea yksikkö, mutta matka on kilsoina niin sitten km/h.
45min on 0,75h tai 3/4h. Joten v=12/0,75, tästä murtolukumuoto (kun murtoluvulla jaetaan, osoittaja ja nimittäjä vaihtavat paikkaa. Lasku on nyt v=12*4/3, josta saadaan v=48/3 eli v=16. Vastaus 16km/h. Onnistuu ilman laskinta.
Öö. Yksinkertaisesti kiitos.:)
14, mitä kohtaa tossa pitää yksinkertaistaa? Yritin laittaa mahdollisimman helposti tajuttavasti.
12km/45min=12km/45t/60)=12/45*60km/t=16km/t
Onko helpompaa käsittää asia kuin ajattelee että sun pitää saada x kilometriä tunnissa. Kolmesta vartista puuttuu siis yksi vartti tuntiin (3/4). Jaat sen 12 kolmella (12/3) eli 4. Nyt kerrot sen neljällä eli 16 (4*4).
Onpa täällä paljon täydellisiä ihmisiä kun noin pystyvät ap:ta mollaamaan. Kaikki eivät vain tajua matikkaa, ja monilla johtuu se johtuu siitä että koulukirjoissa asiat selitetään joskus todella hankalasti. Nimimerkillä paljon tukiopetusta kavereille (ja aikuisina joskus lähipiirin lapsille) antanut. Esim. eräs lapsi kyseli minulta että mikä on senttimetri, millimetri, kilometri yms. Ei ollut koulussa opettaja edes viivotinta ottanut esiin ja konkreettisesti näyttänyt minkä verran on senttimetri. Lapsi tajusi saman tien kun itse viivottimesta näytin...
Minusta se on hyvä kysyä jos jotain ei tajua, vaikka olisi kuinka tyhmä juttu! :)
12 km = 12ooo m
45 min = (60 x 45) 2700 s
ja kerrotaan 3,6
12000 : 2700 x 3,6 = 16 Tuli ihan sama lopputulos. Siis keskari on 16 km/h
Tsygäilijä kirjoitti:
12 km = 12ooo m
45 min = (60 x 45) 2700 s
ja kerrotaan 3,6
12000 : 2700 x 3,6 = 16 Tuli ihan sama lopputulos. Siis keskari on 16 km/h
Miksi nuo oli tarve muuttaa metreiksi ja minuuteiksi? Eikö riittänyt kilometreillä ja minuuteilla laskeminen?
Yksinkertaisimmillaan lasku menee:
12 km / 45 min = 0,2666666... hm/min
Koska tunnissa on 60 minuttia, kerrotaan edellinen 60:llä eli
0,266666666*60 = 16 km/h
16kmh