Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SukupuoIineutraali kasvatus vai ei?

Vierailija
31.08.2016 |

Toisen keskustelun innoittamana aloin miettimään sellaista, että jos vanhemmat antavat vaikka nyt pojan pukeutua mekkoihin ja hameisiin ja hän saisi leikkiä nukeilla yms. koko lapsuutensa, eikä hänelle tuputettaisi poika juttuja ja isona hän haluaisikin sukupuolen vaihdoksen ja menisi leikkauksiin ymsyms.

Entä jos sukupuolen vaihdos olisi "vältettävissä" sillä että poika kasvatettaisiin "poikamaisesti" ja hän eläisi tyytyväisenä sukupuoleensa, niin kumpi olisi vanhemmilta mielestäsi oikeampi tapa kasvattaa lasta? Ja uskotko että näin voisi oikeasti käydä? Vai onko ajatusleikkini ihan hakoteillä?

Itse en halua ottaa kantaa, mutta tulipa vain mieleen moinen. Muiden mielipiteet kiinnostaa. Kiitos jo valmiiksi vastauksista!:)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolenkorjausleikkaukset ja transsukuolisuus on aika harvinaista. Minusta ei kannata ajatella sitä siinä vaiheessa, kun kasvattaa lasta. Nk. sukupuolineutraalin kasvatuksen tarkoituksena on se, että lapsen taipumuksia tuetaan ja häntä rohkaistaan tekemään asioita, jotka häntä kiinnostavat. Lasta ei siis kasvateta sukupuolielinten perusteella. Mielestäni ajatusleikkisi on hakoteillä. Lapsen pakottaminen muottiin tarkoittaa sitä, että hänelle kerrotaan, ettei hän ole hyvä sellaisena kuin on. 

Vierailija
2/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en halua kasvattaa mun poikaa erityisemmin mihinkään muottiin. Saa vaikka käyttää sinistä paitaa ja sen kanssa pinkkiä hametta, ei se mua haittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää transsukupuolisuudesta ja tule sitten takaisin.

Vierailija
4/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islam ei hyväksy sukupuolineutraalia kasvatusta, joten älkää loukatko muslimeja sellaisesta höpöttämällä!

Vierailija
5/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksella ei ole MITÄÄN tekemistä transsukupuolisuuden tai homoseksuaalisuuden kanssa. Et voi kasvatuksella vaikuttaa suuntaan etkä toiseen. Mielestäni on hyvä jos lasta ei pakoteta ennalta määrättyyn muottiin. 

Vierailija
6/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transsukupuolisuus on synnynnäistä, eikä sitä voi aiheuttaa tai välttää kasvatuksella.

Vierailija
7/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolenkorjausleikkaukset ja transsukuolisuus on aika harvinaista. Minusta ei kannata ajatella sitä siinä vaiheessa, kun kasvattaa lasta. Nk. sukupuolineutraalin kasvatuksen tarkoituksena on se, että lapsen taipumuksia tuetaan ja häntä rohkaistaan tekemään asioita, jotka häntä kiinnostavat. Lasta ei siis kasvateta sukupuolielinten perusteella. Mielestäni ajatusleikkisi on hakoteillä. Lapsen pakottaminen muottiin tarkoittaa sitä, että hänelle kerrotaan, ettei hän ole hyvä sellaisena kuin on. 

Hyvä kommentti. Kiitos!

Vierailija
8/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityspsykologian mukaan lapsen kasvamiseen kuuluu oman sukupuoli-identiteetin löytäminen, lapsi oppii olevansa tyttö tai poika ja kasvaa sen mukaan. Minä olen oman tytön kohdalla ajatellut kasvattaa hänet ihan tyttönä, kuitenkaan ylikorostamatta sitä (et voi tehdä niin ja näin koska olet tyttö). Jos hän alkaa osoittaa mielenkiintoa ns. poikien asioita kohtaan, kannustan häntä siihen. Koskee myös pukeutumista, hän saa pukeutua kukkamekkoon tai prätkähiiri-paitaan. 

Vierailija
9/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin nimenomaan mielipiteitä asiasta. Voit nyt löysätä pantaa.:)

Vierailija
10/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en halua kasvattaa mun poikaa erityisemmin mihinkään muottiin. Saa vaikka käyttää sinistä paitaa ja sen kanssa pinkkiä hametta, ei se mua haittaa. 

Mutta poikaa haittaa. Tulevaisuuden suomalaiset eivät ole kovinkaan suvaitsevaisia wierdejä kohtaan.

Vierailija
11/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa vaan lisää lassukoita tähän maailmaan. Niitä ei ole koskaan liikaa.

Vierailija
12/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on oikein kasvattaa pojasta poikaa ja tytöstä tyttöä.  Suomessa kasvatus ei ole erityisen sukupuolittunutta, joten suurta huolta sen suhteen, ettei lapsi pääsisi toteuttamaan omia väärän sukupuolen toiveitaan ei yleensä ole vaan meillä saa tytötkin pelata lätkää ja pojat tanssia balettia.

Vierailija
13/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole mielipideasia, vaan fakta. Ei pidä keskustella asiasta mielipidepohjalta, jos ei tiedä faktoja.

Vierailija
14/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pojasta tule transnaista, vaikka hän leikkisikin lapsena nukeilla. Kuvittelisin sen ennemminkin rohkaisevan tunteiden ilmaisuun ja mielenkiintoon ihmissuhteita ja sosiaalisuutta kohtaan. Ei mustakaan tullut transmiestä, vaikka leikin penskana pikkuautoilla. Musta tuli normi cis-heteronainen, joka vaan osaa tsekata autonsa öljyt sun muut itse ja opiskelee teknistä alaa.

Vierailija
15/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehityspsykologian mukaan lapsen kasvamiseen kuuluu oman sukupuoli-identiteetin löytäminen, lapsi oppii olevansa tyttö tai poika ja kasvaa sen mukaan. Minä olen oman tytön kohdalla ajatellut kasvattaa hänet ihan tyttönä, kuitenkaan ylikorostamatta sitä (et voi tehdä niin ja näin koska olet tyttö). Jos hän alkaa osoittaa mielenkiintoa ns. poikien asioita kohtaan, kannustan häntä siihen. Koskee myös pukeutumista, hän saa pukeutua kukkamekkoon tai prätkähiiri-paitaan. 

Tämä on minustakin paras strategia. Lapset haluavat kokeilla kaikenlaista ja etsivät omaa tyyliään sekä identiteettiään. Suurin osa tytöistäkin on varmaan leikkinyt traktoreilla prinsessamekko päällä, tai pojat leikkineet nukeilla. 

Vierailija
16/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole mielipideasia, vaan fakta. Ei pidä keskustella asiasta mielipidepohjalta, jos ei tiedä faktoja.

Halusin tietää mitä muut ajattelevat asiasta tieivät he faktat tai eivät. Älä ota niin vakavasti.

Ap

Vierailija
17/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöstä voi kasvattaa poikatytön ja siitä saattaa olla jopa hyötyä koska tyttö oppii pitämään puoliaan. Pojasta jos kasvattaa tyttöpojan niin häntä kiusaa muut pojat ja tytöt kiertää kaukaa, koska eivät tykkää nössöistä. Näin se valitettavasti menee, tahtoi maailmanparantajat ja idealistit uskoa mitä  muuta hyvänsä. Haluatko sinä, että lapsesi uhrataan jonkun hienon edistyksen puolesta. Ehkä jos muutama sukupolvi vielä kasvatetaan neitipoikia niin nekin aletaan hyväksyä, mutta sitä ennen itsemurhatilastot, syrjäytyminen jne. kasvaa.

Vierailija
18/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa transsukupuolisista on kasvatettu hyvin tiukasti syntymässä määritellyn sukupuolen mukaan. Ei toimi. Aiheuttaa vaan lisää pahaa oloa ja ahdistusta, jos pakotetaan. Eli sukupuolenkorjaus EI ole vältettävissä ap:n logiikalla.

T. Transpoika

Vierailija
19/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

En väkisin muokkaa lasta suuntaan tai toiseen. Meillä tyttö oli selkeästi tyttö ja sellainen hän saikin olla.

Poika rakasti autoja ja jalkapalloa mutta luonne oli/on herkkä ja rauhallinen ja leikki myös isosiskon kanssa barbeilla ja sai olla sellainen kuin on.

Edes saman perheen lapsia ei voi täysin kasvattaa samalla tavalla vaan lapsen luonne ja tempratentti vaikuttaa. Mutta jos omat vanhemmat eivät hyväksy lasta sellaisena kuin hän on niin maailma voi olla paska paikka.

Jos poika haluaa olla hameessa niin ok tai tyttö vaikka pilkkihaalareissa rassaa mopoa niin ok. Mutta tytön pitää saada olla myös pieni prinsessa jos niin haluaa tai poika pitää saada olla poika jos hän sellainen on.

Vierailija
20/38 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se  on, kun feministeille mikään ei riitä.

Voisivatko feministit ennemmin panostaa vaikka siihen, että naiset perustaisivat enemmän yrityksiä?

Mutta feministin mielestä tärkeämpää on pakottaa pojat tekemään pannumyssyjä itku kurkussa pakollisilla käsityötunneilla, kuin se mikä poikaa itseään kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme