Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan muuttaa Helsingistä maalle... kokemuksia?

Vierailija
31.08.2016 |

Asun siis Etu-Töölössä, keskellä vilkkainta kaupunkihulinaa, ja olen jo vuosia kaivannut maalle.
Jonnekin ihan landelle kehäkolmosen ulkopuolelle. Niin kuin vaikka Tampereelle ja Kuopioon.

Heheh, älkää nyt vielä hermostuko, se oli huono vitsi. Oikeasti haluaisin ihan todelliselle maaseudelle järven äärelle vanhaan puutaloon. Työni voi tehdä kotona, mieheni työ vie häntä muutenkin jatkuvasti ympäri Suomea ja maailmaa.

Onko teillä kokemuksia tällaisesta radikaalista elämänmuutoksesta? Tai tiedättekö vaikka jotakin aihetta käsittelevää blogia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D "vaikka Tampereelle tai Kuopioon."

Oletko valmistautunut siihen, että välimatkat tulevat kasvamaan aivan hirveästi? Vieressä ei yhtäkkiä olekaan sitä 24h Alepaa, suloisia ppikku kahviloita tai kulttuuritapahtumia. Lähikauppaan on 10km ja suppea kirjasto on auki vain neljänä päivänä viikossa.

Jos kestät kaiken tuon, maalla asuminen voi olla unelmien täyttymys.

Vanhat puutalothan vaativat muuten hirveästi työtä. Sekin saattaa tulla kerrostaloasujalle yllätyksenä :)

Vierailija
2/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta, ihmisiä joutuu lehmien syömäksi joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haaveillut samaa vaikken ihan keskustassa asukkaan.

Vierailija
4/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat pohdinnat ja kiinnostaisi blogit ja kokemukset myös. Olen pohtinut että vuokraisin ensin talon ja asuisin siellä vaikka pari vuotta ennen kuin ostaisin mitään. Siinä näkisi jo vähän, että miten sitä sopeutuisi maalle, eikä vielä sitoutuisi mihinkään. Jos ei tunnukaan omalta jutulta niin voi aina palata kaupunkiin.

Vierailija
5/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin maalle sopeutuminen ei vaadi hirveästi. Vuokraaminen on hyvä asia, siis ensin asua vuokralla ja sitten päättää miten etenee. Mutta kiinnittäisin (osin maalla asuvana) huomiota muutamaan asiaan: Kuvittele paikka, jossa asut, talvipakkasella ja pilkkopimeällä. Miten viihtyisin siellä ja millä viihdyttäisit itsesi? Mitä töitä mahdollisesti voisit tehdä vaikka netin yli? Kuka ajaa  ja millä koneella lumet talvella? Miten on hoidettu asuntosi lämmitys? Mitkä ovat kustannukset? Entä muut kustannukset? Onko lähistöllä kalaisia vesiä ja marjaisia metsiä, jos olet kiinnostunut omavaraistaloudesta? Lasten koulut ja harrastukset? Onko sinulla autoa käytössäsi, matkat voivat olla pitkät? Miten joukkoliikenne toimii? Missä on lähin terveyskeskus, entä sairaala? Onko sillä hyvä maine?

Millainen on naapuristosi? Onko siellä esim. jonkin uskontosuunnan edustajia? Miten siistit ovat naapureiden pihat (kertoo paljon naapureiden elämästä)? Onko lapsellasi kavereita lähellä? Onko mahdollista saada hoitoapua? Millaisia kuntasuunnitelmia on tulossa? Onko lähistölle  esim. kaavoitusta tulossa? Miten hoidat jätevesiasetuksen tuomat asiat, jos talosi ei kuulu kunnallistekniikan piiriin? Miten toimii kunnallistekniikka vai oletko haja-asutusalueella? Saatko tarvittaessa omasta kaivostasi riittävästi vettä myös kesäkuivuuden sattuessa?

Kaikkiaan maalla on mukava ja rentouttavaa asua, kunhan puitteet ovat kunnossa. Suosittelen.

Vierailija
6/6 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin landelta peltojen keskeltä erään kaupungin keskustaan. Ei mikään suuri kaupunki tosin, mutta muutos oli silti valtava aikaisempaan. Vuoden viihdyin ja sitten muutin takaisin peltojen keskelle.

Täällä on nyt omakotitalo, isohko tontti ja kaistale metsää. Onhan se työläämpää asua omakotitalossa, mutta sitä rauhaa ja luontoa ei korvaa mikään 24h Alepa tai kulttuuritapahtuma. 

Minulle se luonto ja rauha on se juttu. Mikset kokeilisi onko sinullekin. :)