1v itkeskellyt ilmeisesti hampaita, silti rokotettavaksi?
Eli meillä lapsia ollut muutaman päivän ärtyisämpi, nukkunut huonommin ja kitissyt enemmän, tuttia hakee usein. Huomenna olisi 1v rokotteet eli 3kpl... Meille noussut kuume aiemmista rokotuksista. Antaisitteko silti huomenna? Mua jännittää ylipäätään mitä kolme rokotetta aiheuttaa. Mutta onko vauvalle väärin nyt jos muutenkin ikävämpi olo? Toisaalta tuskin ainoa 1v joka tekee hampaita ja rokotetaan;-) ehkä kietin sitäkin jos kyse jostain muusta kuin hampaitten tulosta ja sitten rokotukset laukaisee isomman sairauden.
Kommentit (5)
Soita neuvolaan ja kysy asiantuntijan mielipidettä!!
Ei rokotukset ole pakollisia! 1v neuvolassa saa 3 piikkiä siksi, että lapset on aika usein vielä kotona hoidossa, joten kaikki mahdolliset sivuoireet saadaan syliteltyä ennen kuin vanhempi menee töihin. Ihan hyvin rokotuksia voi ottaa vaikka 1v 3 kk iässä 1 kpl, seuraava 1v 6 kk iässä ja se kolmas 2v iässä, ei ole olemassa mitään pakkoa ottaa niitä kerralla ja lapsen immuunipuolustusmekanismikin toimii paremmin, kun ei kerralla isketä kaikkia.
Rokotusohjelman eokotuskerrat on sovitettu suomalaisen neuvolasysteemin mukaan, ei ole olemassa mitään tutkittua tietoa siitä, että ko. rokotukset tulee antaa nimenomaan tietyssä iässä.
Mä olen ottanut 1-v rokotteet lapsilleni niin, että eka on laitettu 2 rokotetta ja sitten n. kk päästä kolmas. Ja ei tuo itkuisuus ole este. Kannattaa rokotuttaa nyt, ettei mene kovin pitkälle. Jos siirrät ajan niin seuraavalla kerralla lapsi voi olla oikeasti kuumeinen ja sairas ja taas se rokotus siirtyy.
Onko muilla tullut 1v kolmesta rokotteesta millaisia reaktioita?
Mistä alapeukut? Ap