Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisittekö 16-vuotiaan viikonlopuksi nettikaverin luo?

Ihastuneen teinin äiti
31.08.2016 |

Päästäisittekö 16-vuotiaan lapsenne viikonlopuksi nettikaverin luo toiselle paikkakunnalle parinsadan kilometrin päähän? Nettikaveri siis tuttu noin puolen vuoden ajan ja ovat kerran päiväseltään tavanneet. Nettikaveri siis tämän hetkinen ihastus, ja ovat kuulemma kyseisessä nettikaveriporukassa, jossa tutustuivat, julkistaneetkin parisuhteensa. Oi, nuorta rakkautta ja blaablaablaa, onneksi ei enää koskaan tarvitse olla teini!

16-vuotias haluaisi muutaman viikon kuluttua lähteä tämän kaverin luo kyläilemään viikonlopuksi. Puolison kanssa ollaan eri linjoilla asiasta. puolison vastaus on lyhyt ja perustelematon EI. Itse taas ajattelin, että pitäisi ensin jutella tämän nettikaverin vanhempien / vanhemman kanssa puhelimessa ja keskustella kyläilyn mahdollisuudesta ja yleensäkin varmistua, että tämmöinen suunnitelma on heille ok ja ovat tietoisia mahdollisesta kyläilijästä. Mehän emme vielä tämän kaverin vanhempia tunne lainkaan, ilman tutustumista edes puhelimitse omakin vastaus on ei. Sitten vanhempien välisen keskustelun jälkeen voitaisiin harkita, että lähtisi, kyllähän sitä itsekin seikkaili maailmalla lukioikäisenä kaverien luona, eivätkä mun vanhemmat kauhuissaan odottaneet, että nämä kaverit ovat epäilyttäviä ja vähintään sarjamurhaajia ja minusta tulisi kansainvälisen gangsteriliigan jäsen, tai mitä se sitten onkaan, minkä vuoksi puoliso on niin kielteinen.

Kuinka te toimisitte tilanteessa? Olenko liian lepsu, kun päästäisin lapsen vieraaseen paikkaan viikonlopuksi, puolison mielestä olen...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää se kaveri teille ensin?

Vierailija
2/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suostuisin ainoastaan jos saisin keskustella vanhempien kanssa puhelimessa ja pääsisin viemään hänet sinne paikkakunnalle ja saisin nähdä vanhemmat sekä nettitutun livenä. Koska jos vaikuttavat roskaväeltä(nuhjuinen olemus ja siivoton koti jne) veisin lapsen takaisi kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi. Netissä voi esittää mitä tahansa ja omasta nuoruudesta muistan että just tuollaiset "porukat", joita jonkun asian ympärille kehittyi niistä jotka hengasivat paljon netissä, olivat usein vähän epäilyttäviä vaikka ihmiset sinänsä olisivatkin olleet niitä ketä sanoivat olevansa. Monesti netissä roikkuvat paljon sellaiset nuoret, joilla ei oikein ole harrastuksia, koulu ei kiinnosta, on masennusta jne.

Vierailija
4/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olettaa että kaverin vanhemmat olisivat yhtään sen innokkaammin päästämässä lastaan vieraaseen paikkaan?

Vierailija
5/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Nettikaverilla voi olla K-18 pelejä.

Vierailija
6/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin olisi yksi vaihtoehto. Jolloin taas tämän kaverin vanhemmat pohtisivat samaa meidän luo tulosta. :-) Yksi vaihtoehto olisi myös päiväseltään tapaaminen, mutta usean sadan kilometrin matkustaminen vain muutaman tunnin vuoksi olisi vaivalloista, ymmärrän. 

Täytyy vielä teinin kanssa keskustella asiasta. Tämän kaverin olenkin nettikeskustelussa tavannut kasvotusten, vaikuttaa mukavalta. Ovat siis harrastukseen / kiinnostuksen aiheeseen liittyvässä nettiporukassa tavanneet, perustivat porukalla nettiryhmän aiheen ympärille keväällä.

Vierailija
7/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan päästäisi. Oma äitini oli "lepsu", mikä tietysti teininä oli kivaa, mutta aika hurjiin tilanteisiin sitä joutui. Jälkeenpäin olen kiitellyt että oli jotkin suojelusenkelit matkassa.

Vierailija
8/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin, mutta haluaisin puhua vanhempien kanssa ensin. Ite olin 13-vuotiaana ekaa kertaa nettikaverilla 500 km päässä ja hyvin meni. Lapselle mukaan rahaa ja tieto siitä, miten pääsee tarvittaessa kotiin (päivän ekat ja vikat junat ja bussit, taksin numero jne.) hätätapauksia varten.

En haluaisi opettaa nuorelle sellaista vainoharhan ilmapiiriä, jossa kaikki vieraat ihmiset ovat lähtökohtaisesti vaarallisia. Nettifoorumeilla viihtyvät nuoret ovat myös pääsääntöisesti aika kilttejä.

Vierailija
9/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olettaa että kaverin vanhemmat olisivat yhtään sen innokkaammin päästämässä lastaan vieraaseen paikkaan?

Jos olettaa, että toinen on tyttö ja toinen on poika, niin poika päästetään yleensä helpommin.

Vierailija
10/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suostuisin ainoastaan jos saisin keskustella vanhempien kanssa puhelimessa ja pääsisin viemään hänet sinne paikkakunnalle ja saisin nähdä vanhemmat sekä nettitutun livenä. Koska jos vaikuttavat roskaväeltä(nuhjuinen olemus ja siivoton koti jne) veisin lapsen takaisi kotiin.

Olen tämän nettikaverin nähnyt ns. livenä, eli teini esitteli nettikameran välityksellä meidät toisillemme. Vaikuttaa oikein mukavalta ja reippaalta, toki ihastuksen äidille esittäytyessä sitä varmasti esittelee parhaat puolensa. :-) Mietin voisinko kysyä voisimmeko vanhempien keskenkin jutella netissä kasvotusten, mieluummin kuin puhelimessa, näkisihän siinäkin edes jotain heistä. Itse en varmaan lähtisi viemään, kun kuitenkin olisi työpäivää pidempi matka ajella edes takas... Jos teini lähtisi, luottaisin siihen, että hyppäisi heti paluujunaan ja tulisi kotiin, jos tilanne paikan päällä kamala. 

Vierailija
11/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai päästäisin. Tervetuloa kylään! Juotavat ovat jo kylmänä odottamassa jääkaapissa ja minä kuumana. 

Vierailija
12/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olettaa, että toinen on tyttö ja toinen on poika, niin poika päästetään yleensä helpommin.

Tässä tilanteessa kumpikin on tyttöjä, niin kummankin vanhemmat varmaan ovat yhtä tarkkoja tyttären päästämisestä vieraaseen paikkaan. :-) Siksi mietin, että jomman kumman vanhempien on varmaan oltava ne, jotka uskaltavat ensin päästää lapsensa tuntemattomaan. 

Vierailija
13/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en päästäisi. Netti on SAATANASTA ja kaikki sitä käyttävät, käyttävät kohta jotakin vielä vahingollisempaa, kuten KIRJASTOJA! Belsebuupin kätyreitä ovat, vievät sielut suoraan HELVETTIIN! Rukoilkaamme... 

Vierailija
14/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sillä oletuksella, että KAIKILLA MUILLA on sellaset vanhemmat, jotka päästäisi! :)

Vierailija
15/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei ennen päästetty! Kyllä on panemaan menossa ja sitten tullaan raskaaksi, koulut jää kesken ja ammattia ei hankita, päädytään huonoon töyhön tai työttömäksi, vuokralle kerrostaloon asumaan ja sitten erotaan kun mies ryyppää ja hakkaa ja pettää ja jättää eikä käy töissä!! Kyllä on sellaista!! En päästäisi!!

Vierailija
16/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi. Netissä voi esittää mitä tahansa ja omasta nuoruudesta muistan että just tuollaiset "porukat", joita jonkun asian ympärille kehittyi niistä jotka hengasivat paljon netissä, olivat usein vähän epäilyttäviä vaikka ihmiset sinänsä olisivatkin olleet niitä ketä sanoivat olevansa. Monesti netissä roikkuvat paljon sellaiset nuoret, joilla ei oikein ole harrastuksia, koulu ei kiinnosta, on masennusta jne.

Olisin itsekin täysin kielteinen, mutta tytär on näyttänyt monta videota tapaamisestaan heinäkuussa. Heillä oli siis ryhmän tapaaminen, johon pääsi kymmenkunta ryhmäläistä. Olivat oikein iloisen ja reippaan oloisia, nauravia, kiljahtelevia ja muutenkin kuin tuommoiset n. 12-18-vuotiaat ovat. Lisäksi olen tavannut kaksi lähipaikkakunnilta päiväseltään kyläilemässä ollutta nuorta, juuri kyseisestä ryhmästä, ja teinimme on käynyt lähipaikkakunnalla tapaamassa muutamaa heistä. Ryhmä liittyy löyhästi alkuperäiseen kiinnostuksen aiheeseen, on samanhenkisistä koostuva porukka, joka teki oman poppoon, jossa keskustella kaikenlaisesta mieltä painavasta ja mieltä ilahduttavasta maan ja taivaan välillä. Vaikuttaa hauskalta porukalta, teinimme usein lukee minulle juttuja keskusteluistaan ja näyttää hauskoja videoita, joita kaverit jutelleet, että moi sinne. :-)

Isänsä taas ei oikein halua asiasta kuulla, joten ei myöskään suhtaudu yhtä myönteisesti kuin minä. Myös se, että kyseinen nettikaveri on tyttöystävä, siis painotan, että tyttöystävä romanttisessa mielessä, on isälleen semmoinen asia, ettei halua edes ajatella sitä. Enkä tiedä tietävätkö vastaanottavassa päässä vanhemmat, että kyseessä on ihan nettikaveruuden lisäksi ihastusta. Joten käydään tätä keskustelua kotona lähinnä kaverin luo menemisenä eikä ihastuksen luo menemisenä.

Olipa monimutkainen selitys. :-)

Vierailija
17/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

P. Rovo kirjoitti:

Kyllä ei ennen päästetty! Kyllä on panemaan menossa ja sitten tullaan raskaaksi, koulut jää kesken ja ammattia ei hankita, päädytään huonoon töyhön tai työttömäksi, vuokralle kerrostaloon asumaan ja sitten erotaan kun mies ryyppää ja hakkaa ja pettää ja jättää eikä käy töissä!! Kyllä on sellaista!! En päästäisi!!

Muu tuossa tietysti voi olla todennäköistä seurausta kyläilystä, mutta raskaus on kyllä poissuljettu asia. Se hyvä puoli teinin taipuksissa on se, ettei meidän vanhempien tarvitse pelätä teiniraskautta. :-D

Vierailija
18/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästäisin, mutta haluaisin puhua vanhempien kanssa ensin. Ite olin 13-vuotiaana ekaa kertaa nettikaverilla 500 km päässä ja hyvin meni. Lapselle mukaan rahaa ja tieto siitä, miten pääsee tarvittaessa kotiin (päivän ekat ja vikat junat ja bussit, taksin numero jne.) hätätapauksia varten.

En haluaisi opettaa nuorelle sellaista vainoharhan ilmapiiriä, jossa kaikki vieraat ihmiset ovat lähtökohtaisesti vaarallisia. Nettifoorumeilla viihtyvät nuoret ovat myös pääsääntöisesti aika kilttejä.

Tällaista itsekin ajattelin, selkeät sävelet kuinka toimia jos tilanne onkin ongelmallinen, mutta tsemppiä mukaan ja toive, että kaikki sujuu mainiosti. Todennäköisyys, että kaikki sujuu mainiosti, on kuitenkin niin paljon suurempi kuin epäonnistumisen mahdollisuus, etten haluaisi pian aikuisuuteen kasvavaa ihmistä kahlehtia omien pelkojen vuoksi. Mietin myös, jos sopisi jonkun paikkakunnalla asuvan tutun kanssa, että teini voisi hätätilassa soittaa hänelle, jos tahtookin lähteä kotiin tai tarvitsee jonkun tutun apua. 

Itsellä aikuisena kokemusta nettifoorumin nuorisosta, ja vain hyviä. Joten ehkä itse katson maailmaa positiivisesta lähtökulmasta. Lisäksi ajattelen, että jotkut 16-vuotiaat jo asuvat omillaan vieraalla paikkakunnalla, miksei sitten uskaltaisi omaa päästää kyläilemään tuon ikäisenä.

Vierailija
19/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju jo kerto nykyisestä tasosta. Miten 16vuotias voi ikinä aikuistua jos hän ei saa mennä nettiystävälleen yöksi? :D Ei herranjestas, tässä siis syy miksi suurin osa nykynuorista kasvaa uusavuttomiksi ja yliherkiksi. Itse antaisin lapseni mennä, tämähän on suuri seikkailu kun miettii matkustaminen, psykososiaalisuus yms. Liika huolehtiminen ei kasvata lasta mihinkään suuntaan, vähän tilaa lapselle. En nyt tarkota että pitäisi mennä luonnon fitnessin mukaan tai että pitäisi heittää poikanen pesästä ja odottaa että joko lentää tai ei, vaan sitä että vähän lapselle tilaa käyttää omia aivoja elämässä, jos pettymyksiä tulee se on hyvä, sitten vanhemmat yhdessä selvittelee lapsen kanssa antaen lapsen itse ensiksi yrittää ja fiilistellä hyvää tai huonoa fiilistä. Minua ainakin itseä olisi hävettänyt jos vanhempani olisivat soittaneet tuon ikäisenä kaverin vanhemmille yökyläilystä, tietenkään tässä vaiheessa ette voi puhua ehkäisystä tai mistään tälläisestä koska se todennäköisesti vain provosoisi alitajunnassa lasta, toivottavasti olette aikaisemmin jo puhunut ehkäisystä että lapsi osaa ottaa vastuuntuntoa. Tuskin ensikerralla mitään tapahtuu mutta varmuuden vuoksi.  Tietenkin on hyvä varmistaa että siellä toisessa päässä on nimenomaan juuri se jonka siellä pitäisikin olla. Muuten, antakaa nuoren elää elämää ja nauttia vielä kun on "lapsi" ja "nuori", ettei sitten kun lähtee kotoaan iske "nuoruus" päälle vaan voi pari vuotta sekoilla ja sitten lähteä opiskelemaan kun hormonit tasoittuvat.

Vierailija
20/28 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne voi tulla raskaaksi, kun ovat kerran samaa sukupuolta. Siihen tarvitaan kaksi nettikaveria lisää, jotka ovat sitä toista sukupuolta. Kannattaa kysyä, onko orgiat suunnitelmissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän