Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuki ja osa-aikatyö (10-15 tuntia/viikko), kuinkahan

Vierailija
30.08.2016 |

tuon tuen kanssa käy, jos työskentelee tuon verran viikossa? Palkkaa saisi noin 100 e viikossa. Menettääkö tuen kokonaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset TE-toimiston päätöksen sovitellusta päivärahasta. Huomioi, ettei noilla tunneilla työssäoloehto täyty. Eli et saa työmarkkinatukea muuttumaan peruspäivärahaksi - siis pitkäaikaistyöttömän statuksen pois.

Vierailija
2/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset TE-toimiston päätöksen sovitellusta päivärahasta. Huomioi, ettei noilla tunneilla työssäoloehto täyty. Eli et saa työmarkkinatukea muuttumaan peruspäivärahaksi - siis pitkäaikaistyöttömän statuksen pois.

Kiitos. Tiedätkö, onko soviteltu päiväraha lakisääteinen vai päätetäänkö se jokaisen kanssa erikseen? Eli pitäisikö asiaa kysyä Te-toimistosta etukäteen vai voinko ottaa työn vastaan ja ilmoittaa/hakea soviteltua päivärahaa sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan ilmoitusluontoinen asia. Ilmoitat te-toimistoon, ne ilmoittaa kelalle.

Vierailija
4/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Tiedätkö, onko soviteltu päiväraha lakisääteinen vai päätetäänkö se jokaisen kanssa erikseen? Eli pitäisikö asiaa kysyä Te-toimistosta etukäteen vai voinko ottaa työn vastaan ja ilmoittaa/hakea soviteltua päivärahaa sitten?

Riippuu työsopimuksen sisällöstä. Jos työnantaja ei valvo työaikaa, vaan on sinun päätettävissä niin et saa mitään. Tuo tulkitaan tapauskohtaisesti. Mm. olin provisiopalkalla töissä, joten pystyin vaikuttamaan työaikaan. Sain palkkaa 0e ja soviteltu päivaraha hylättiin. Irtisanouduin muuten todella nopeasti.

Lehden ja mainosten jakajat eivät mm. saa soviteltua, koska voivat jakaa 2 tunnissa tai 6 tunnissa eikä työnantajaa kiinnosta.

Vierailija
5/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan ilmoitin työkkäriin että mulla alkaa osa-aikaduunit, lähetin sinne työsopparin ja työkkäri teki lausunnon jotta olen osa-aikatyössä.

Kelaan laitoin ihan normista pvrahahakemuksen johon kirjoitin ne päivät jolloin olin töissä ja tunnit, sitten lähetin sinne palkkakuitin ja Kela laski pvrahat... Ei oo hankalaa :-)

Muista että soviteltupvraha tulee VAIN niiltä päiviltä kun olet työttömänä ei koko ajalta...

Vierailija
6/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä säännöt pätevät Kelallekin:

https://ytk.fi/ansioturvan-abc/soviteltu-ansiopaivaraha

http://www.teamliitto.fi/tyottomyyskassa/ansiopaivaraha/soviteltu-paiva…

Vaikka nämä ovat liittojen tai kassojen ohjeita, niin ne ovat yleispäteviä. Huomaa sanamuoto 'voit olla oikeutettu'. Te-toimisto päättää.

Vierailija
7/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan ilmoitin työkkäriin että mulla alkaa osa-aikaduunit, lähetin sinne työsopparin ja työkkäri teki lausunnon jotta olen osa-aikatyössä.

Kelaan laitoin ihan normista pvrahahakemuksen johon kirjoitin ne päivät jolloin olin töissä ja tunnit, sitten lähetin sinne palkkakuitin ja Kela laski pvrahat... Ei oo hankalaa :-)

Muista että soviteltupvraha tulee VAIN niiltä päiviltä kun olet työttömänä ei koko ajalta...

Minä olin osa-aikaisena 5h/päivä. Siis töissä joka päivä. Olin siis osa-aikatyöttömänä 2,5h/päivä. Kela kyllä maksoi ihan normaalisti.

Vierailija
8/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuon tuen kanssa käy, jos työskentelee tuon verran viikossa? Palkkaa saisi noin 100 e viikossa. Menettääkö tuen kokonaan?

Suurella todennäköisyydellä menetät tuen. Itse en lähtisi näinä aikoina leikkimään tuon etuuden kanssa.

Vierailija
9/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla putoa paljon mitään kun noin vähän palkkaa saat, sen 300€ saa tienata, ja eikös se ollut niin että sen ylittävästä vain puolet vähentää? Mikset katso kelan sivuilta miten se menee?

Vierailija
10/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä menetät tuen. Itse en lähtisi näinä aikoina leikkimään tuon etuuden kanssa.

Mitä sä oikein höpiset?

Vierailija
11/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sulla putoa paljon mitään kun noin vähän palkkaa saat, sen 300€ saa tienata, ja eikös se ollut niin että sen ylittävästä vain puolet vähentää? Mikset katso kelan sivuilta miten se menee?

Kysymyshän ei ollut tuen putoamisesta vaan oikeudesta soviteltuun päivärahaan. Jos lähtisin jakamaan naapureille mainoksia ja tienaisin juurikin tuon 100e, niin en saisi päivärahaa ollenkaan.

Vierailija
12/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyshän ei ollut tuen putoamisesta vaan oikeudesta soviteltuun päivärahaan. Jos lähtisin jakamaan naapureille mainoksia ja tienaisin juurikin tuon 100e, niin en saisi päivärahaa ollenkaan.

Tässä vielä faktaa asiasta.

http://yle.fi/uutiset/valvomattoman_tyon_tekijat_jaavat_kannustinloukku…

Vierailija
13/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menin sekaisin.. työtä olisi siis 2 tuntia päivässä.

Vierailija
14/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä?

Vierailija
15/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä?

Henkilökohtainen avustaja. Päivittäinen työaika tuo 2 tuntia.

Vierailija
16/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita huomenna työlinjalle: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhel…

Jos sinulla on tiedossa työsopimuksen runko/malli jota käytetään auttaa kysyttäessä. Tämä on ainoa tie, koska tarvitset tulkinnan työsopimuksesta.

Vierailija
17/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista. 

Vierailija
18/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos soitat, älä anna henkilötietojasi. En tiedä olisivatko niin julmia, mutta jos saavat tietää sinulle tarjoutuneesta työtilaisuudesta etkä otakaan vastaan niin antaisivatko karenssia.

Vierailija
19/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat palkkaa n.400e/kk, työttömyysturvasi vähenee n.50e. Joten kannattaa ottaa työ vastaan ja työkkärille se on vain ilmoitusasia. Itse olen ollut osa-aikatyötä tekevä työnhakija jo vuosia, työpaikat aina vaan vaihtuneet välillä ja maksaja on vaihtunut kelasta liitoksi,mutta joka kuukausi on työttömyystuet maksettu ilman ongelmia.

Vierailija
20/21 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat palkkaa n.400e/kk, työttömyysturvasi vähenee n.50e. Joten kannattaa ottaa työ vastaan ja työkkärille se on vain ilmoitusasia. Itse olen ollut osa-aikatyötä tekevä työnhakija jo vuosia, työpaikat aina vaan vaihtuneet välillä ja maksaja on vaihtunut kelasta liitoksi,mutta joka kuukausi on työttömyystuet maksettu ilman ongelmia.

Yleensähän asia on näin, mutta siellä on sudenkuoppansa. Kuten kerroin viestissä 4 omasta tapauksestani. Te-toimisto hyväksyi jopa sovitellun päivärahan, mutta kassa ilmoitti te-toimistolle päätöksen olevan laiton koska ei ollut selkeästi mainittu miten työnantaja valvoo työaikaa. Te-toimisto ilmoitti sitten vain kirjeellä että en saa päivärahaa ollenkaan. Ja koska muutoinkin sain vain 0e palkkaa niin seuraavana päivänä vein irtisanomisilmoituksen esimiehelle allekirjoitettavaksi, sanamuotoina siten että minut irtisanottiin tuotannollisista syistä. Seuraavana päivänä korvaukset juoksivatkin normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän