Voi itku näitä kallistuneita päivähoitomaksuja :(
Tulipa shokkina hintojen nousu!
Meillä toinen on töissä (3400€ brutto) ja toinen työtön mutta TE-toimiston kursseilla. Meidän on siis pakko laittaa lapset hoitoon, mutta kun hinnaksi tulee 190€ per lapsi (ennen kesää hinta oli 113€) niin kyllä tämä kahden lapsen perheessä iskee.
Siinä on taas yksi kunnon kannustinloukku: jos makaisi kotona eikä suostuisi työllistymistä auttaviin Te-toimiston koulutuksiin niin säästyisi paljon rahaa.
Tätä päivähoidon hintaa ei oikein se 9€ päiväraha korvaa :(
Kommentit (28)
Mulla mies työttömänä ja käy te-toimiston kurssia. MInä kotona hoidan 1vuotiasta, käteen jää 392e kuussa.
Mieluummin tuo pieni raha kuin lapsi hoitoon ja itse töihin. Ja saamme asumistukea kyllä, joten pärjäämme näinkin ihan hyvin.
Siihen maksuun vaikuttaa myös perhekoko. Tiedän isoja lapsiperheitä, joissa lapset (lähes) ilmaiseksi päivät hoidossa kun äiti vauvan kanssa kotona ja käy oman talon raksalla
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi parka. Et ymmärrä että lapsilisä ei riitä alkuunkaan lapsen kustanuksiin.
Sinäkin olet saanut aikoinaan lapsilisää ja jutuista päätelle taidat saada vieläkin, joten pidäppä pikku suusi supussa.
Eihän lapsilisien ole tarkoituskaan riittää kaikkiin lapsen kustannuksiin. Se on vain tuki ja lisäraha.
Hirrveän suuria maksuja! Onneksi lapset on jo isoja, ei se monta vuotta kestä.
No jos ajattelee niin päin, että päivähoidon TODELLISET kustannukset kunnalle on jotain luokkaa 1000 euroa/kk/lapsi, niin voidaan vielä sanoa, että kyllä me kaikki halvalla päästään, yhteiskunta tukee aika kivasti.
Itse hyppisin riemusta, jos täälläkin olisi noin alhaiset päivähoitomaksut! Oikeasti olkaa kiitollisia, p.hoito on Suomessa edelleen puoli-ilmaista.
-Terveiset K-Euroopasta-
Vierailija kirjoitti:
No meillä on niin pienet tulot, että toisen työssäkäynti ei kannata eli käteen jää vähemmän. Olen sitten kotiäitinä työkkärin ja sossun rahoilla.
Ja sit valitat muutaman vuoden päästä kun kukaan ei enää huoli sua töihin. Sitä kokemusta minkä töistä saisit, ei voi mitata missään rahassa. En ymmärrä ihmisiä, jotka laskee mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, jotta saisi mahdollisimman enemmän rahaa nyhdettyä yhteiskunnalta. Kuitenkin loppupelissä itse sinä kotiin jäämisen kärsit myöhemmin.
Meidän lapsen hoitomaksu on noussut tämän vuoden aikana 63€/kk.
Kaikkien kulujen päälle tarhamaksu 286€ on aika paljon, mullakaan ei ole palkka noussut vuosiin, autot pitäisi vaihtaa 18 ja 16v vanhoja ja jatkuvasti korjattavaa, ruostekin alkaa raiskaamaan.
Se työmarkkinatuki + 9 euron päiväraha tekee yli 1000 euroa bruttona kuukaudessa, 800 euroa nettona. Päälle vielä 200 euroa lapsilisiä. Tukia tulee siis käteen 1000 euroa. Kyllä tuosta maksaa hyvin 380 euron päivähoitomaksut.
Mikään pakkohan ei ole suostua yhteiskunnan tarjoamille työllistymistä edistäville kursseille, mutta älä sitten odota että yhteiskunta maksaa sinulle samanlaista tukitasoa.