Ruotsin Yo-Kirjotukset ja nelosia
Monesta paikkaa lukenut ja kysellyt, niin monenlaisia vastauksia saanut, joten kysyn nyt vielä itse täälläkin.
Ruotsissa on pakollisia kursseja 5. Minulla on kahdesta kurssista arvosana 4. Päättötodistuksen saan vasta kuin 2/3 kursseista on hyväksytysti suoritettu. Saan suoritettua kurssit vasta syksyn kirjotusten jälkeen, mutta voinko silti kahdella nelosella osallistua syksyn yo-kirjotuksiin??
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia ei tarvitse kirjoittaa, jätä suosiolla väliin kun ei ole sinun hallussasi.
Jos on ruotsissa noin heikko, niin mitenköhän matikka sujuu...
Mikset kysy oman koulusi opolta? Hän osaa antaa varmasti oikean vastauksen. Ihmettelen kuitenkin, miksi kirjoitat ruotsin, jos se on sinulle noin vaikeaa/vastenmielistä. Jos kuitenkin tarkoitit sitä, että voitko osallistua jonkin toisen aineen yo-kirjoituksiin (ei siis ruotsin), vaikka ruotsin kursseja ei ole hyväksytty tarpeeksi, niin vastaus on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia ei tarvitse kirjoittaa, jätä suosiolla väliin kun ei ole sinun hallussasi.
Luultavasti ap: n muut aineet on vielä heikompia.....
Muista ruotsin kursseista minulla arvosanan ihan 7-8. Nuo kaksi on nelosia omaa tyhmyyttäni kun en ekana vuonna oikeen panostanut ruotsiin. Muut aineet on heikonpia joten siksi ruotsin olen valinnut kirjoittaa.
-ap
Voit käydä kirjoittamassa, eihän sen tarvitse edes mennä läpi ekalla yrittämällä. Opon kanssa kannattaa kyllä käydä juttusilla joka tapauksessa ja pohtia yhdessä tilannettasi.
Mutta vastausta nyt vain haen, että voinko ruotsin kirjoittaa vaikka on nuo neloset tuolla. Ja suorittaa ne sitten pois kirjotusten jälkeen?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Muista ruotsin kursseista minulla arvosanan ihan 7-8. Nuo kaksi on nelosia omaa tyhmyyttäni kun en ekana vuonna oikeen panostanut ruotsiin. Muut aineet on heikonpia joten siksi ruotsin olen valinnut kirjoittaa.
-ap
Aika tyhmä olet kun näköjään uskonto ja historiakin heikompia kuin ruotsi
Vierailija kirjoitti:
Mutta vastausta nyt vain haen, että voinko ruotsin kirjoittaa vaikka on nuo neloset tuolla. Ja suorittaa ne sitten pois kirjotusten jälkeen?
-ap
Mikset voi kysyä tätä koulusi opolta?
löl itse kirjoitin pitkän ruotsin ku olin niin paska enkussa. ja sit kaikki suomalaiset sun muut opet mukaan lukien ihmettelee että kuinka voin olla niin huano enkussa ku munhan pitäis olla siinä niin sairaan hyvä ihonvärini takia.
Hae se vastaus koulultasi, joko opolta tai rehtorilta. Ja eiköhän se muuten löydy netistäkin, kun vähän viitsit selailla. Kokeilepa jotain Osallistumisoikeus yo-kokeisiin tai vastaavaa hakua.
Mikä estää suorittamasta yo-tutkinnon ilman ainuttakaan lukiokurssia? Se menestyykö siinä ilman lukiokursseja on eri asia. Eikä yo-tutkinto edes ole pakollinen vaan sen voi jättää suorittamattakin.
Tosin lukiotodistusta ilman ei tutkintotodistuksella taida tehdä mitään sama päinvastoin.
Menitkö lukioon omasta halustasi vai vanhempien pakottamana?
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää suorittamasta yo-tutkinnon ilman ainuttakaan lukiokurssia? Se menestyykö siinä ilman lukiokursseja on eri asia. Eikä yo-tutkinto edes ole pakollinen vaan sen voi jättää suorittamattakin.
Tosin lukiotodistusta ilman ei tutkintotodistuksella taida tehdä mitään sama päinvastoin.
Ja saahan tutkintotodistusta täydentää jälkeenpäinkin. Ei kai mikään pakota että esim. espanjan kirjoittamisen ehtona on espanjan lukiokurssien käynti.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa yleinen osaamistaso on niin alhaalla, että arvailemallakin pääsee läpi. Hyville arvosanoille ei pääse mutta jos tavoite on pelkästään kirjoituksista hyväksytysti selviäminen niin ruotsi on helppo aine.
Ymmärsinkö nyt oikein (viesti nro 5), että sinulla on kahdessa ensimmäisen vuoden ruotsin kurssissa hylätty arvosana. Montako niitä kursseja ensimmäisenä vuonna on, kun hatara pääni on sitä mieltä, että vain kaksi. Ihmettelen siis, miten olet päässyt jatkamaan aineen opiskelua kahden hylätyn arvosanan jälkeen. Sehän ei ole sallittua, vaan ainakin toinen on suoritettava hyväksytysti, ennen kuin voi jatkaa aineen opiskelua. Olet kuitenkin opiskellut ruotsin pakolliset kurssit, mutta et ole saanut kaikista hyväksyttyä. Olet siis ilmoittautunut syksyn kirjoituksiin kesäkuun alussa. Jos silloin ei ole sanottu, ettet saa osallistua ruotsiin, niin todennäköisesti saat sitten osallistua. Mikset muuten lukenut kesällä kursseja ja suorittanut niitä heti koulun alettua? Olisit ollut tiedollisesti ja taidollisesti edes himpun verran tukevammalla pohjalla. Ota kaiken varalta yhteys rehtoriin, sillä hänhän on se, joka on vastuullinen kirjoitusten järjestäjä koulussasi. Jos osallistumisesi ruotsin kokeeseen evätään, siitä pitää ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apAika tyhmä olet kun näköjään uskonto ja historiakin heikompia kuin ruotsi
Tuntuu kieltämättä jännältä, kun jonkun paras aine on huonompi kuin oma huonoin aine
Jollei sulla ole todettu lukihäiriötä tai muuta häiriötä, joka vaikuttaisi oppimiseen niin noi neloset kertoo yksinkertaisesti vain siitä ettet ole tehnyt mitään kurssien eteen. On oikeasti vaikea uskoa, että niin heikkoa ruotainkielen osaamista kenelläkään olisi lukiossa, että kovalla lukemisella ei edes vitonen irtoa. Meillä oli ainakin (v. 2007) mahdollisuus käydä korottamassa kurssi numeroita, ehkä teillä sama? Vaikka pääsisitkin osallistumaan yo-kokeisiin niin miten luulet suoriutuvasi ruotsista, jos alkukursseista on tullut jo nelosia?
Mikä siinä ruotsissa oikeastaan mättää, miksi se tuntuu niin hankalalta? :)
Sun opo tai ruotsin ope osaa varmasti neuvoa parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apAika tyhmä olet kun näköjään uskonto ja historiakin heikompia kuin ruotsi
Tuntuu kieltämättä jännältä, kun jonkun paras aine on huonompi kuin oma huonoin aine
Tää kertoo niin paljon. Uskonto ja historia ei vaadi mitään ÄLYÄ . pelkää lukemista ja nekin huonommat kuin ruotsi. Ja tätä on lukion AINES nykyään.