Palkkatoive työhakemuksessa
Onko työhakemukseen laitettava palkkatoive, jos sitä ei ole erikseen pyydetty?
En haluaisi hinnoitella itseäni ulos..
Kommentit (9)
Ei ole mitään lakia oikeaoppisesta työhakemuksesta.
Palkkatoive kysytään joka tapauksessa haastattelussa, jos sinne asti pääset. Jonkinlainen suuntaa antava toive on kyllä hyvä olla hakemuksessa, jos ala ja työtehtävät ovat sellaisia, että palkka heittelee kovastikin.
Palkkatoivetta ei tarvitse laittaa hakemukseen, jos sitä ei ole ilmoituksessa pyydetty. Varaudu kuitenkin keskustelemaan asiasta mahdollisessa haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen naishakija. Ei halua hinnoitella itseään ulos...
Miehet eivät tuollaisia sure. Lyövät niin törkeän korkean vaatimuksen kuin vain voi. Työnantajalle se tietysti kertoo, että ainakin työntekijä arvostaa itse itseään.
Useimmitenhan sen työn saa juuri se mies joka saa läpi myös korkean palkkatoiveensa.
Valitettavasti naisvaltaisella alalla ei olla valmiita maksamaan samoja summia kuin miehille.
Haluan päästä haastatteluun näyttämään, että olen hyvä tyyppi. Jos lyön hakemukseen liian suuren palkkatoiveen, minut saatetaan raakata ulos jo ennen haastattelua.
Ap
Palkkatoivetta ei laiteta silloin, kun sitä ei pyydetä. Kun pyydetään, niin laitetaan. Palkkatoive on aina yksiselitteinen summa, ei siis esim. 2700-2900 euroa vaan jos ei tiedä mihin kohtaan tuolla välillä palkka voisi asettua niin pannaan siihen 2900 e. Haastattelussa pitää sitten pystyä perustelemaan, kuinka on päätynyt kyseiseen summaan.
Työnantaja ei koskaan palkkaa työntekijää vain siksi, että saisi jonkun muita halvemmalla. Hän on jo paljon aikaisemmin budjetoinut palkkakuluihin tietyn summan. Ei siis kannata heittäytyä epätoivoiseksi ja tarjoutua huonolla palkalla. Palkkatoivomukseen ei kannata myöskään kirjoittaa, että on valmis neuvottelemaan siitä. Jokainen työnhakija tietää, että palkasta neuvotellaan vielä haastattelussa.
Mutta siis: kun ei pyydetä niin ei laiteta.
Älä laita jos ei ole pyydetty. Toisaalta jos sulla on selkeä raja, jonka alle et työtä ota vastaan, voit sen laittaa jos et halua prosessissa edetä pitemmälle tietämättä onko palkkatoiveesi mahdollinen.
Yksittäisillä satasilla ei ole merkitystä jos työnantaja todella haluaa jonkun tietyn hakijan. Ensin katsotaan millaisia hakijoita on tarjolla ja sitten katsotaan päästäänkö palkasta sopuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tuollaisia sure. Lyövät niin törkeän korkean vaatimuksen kuin vain voi. Työnantajalle se tietysti kertoo, että ainakin työntekijä arvostaa itse itseään.
Useimmitenhan sen työn saa juuri se mies joka saa läpi myös korkean palkkatoiveensa.
Valitettavasti naisvaltaisella alalla ei olla valmiita maksamaan samoja summia kuin miehille.
Haluan päästä haastatteluun näyttämään, että olen hyvä tyyppi. Jos lyön hakemukseen liian suuren palkkatoiveen, minut saatetaan raakata ulos jo ennen haastattelua.Ap
Onnittelemme itseämme me työnantajien edustajat. Olemme todella sataprosenttisesti onnistuneet aivopesemään naiset tässä asiassa! Jihuu! Kyllä me ollaan fiksuja.
Ei tarvi laittaa jos ei ole kysytty.
Työnantaja joko tietää jo mitä aikoo maksaa tai ei halua karsia hakijoita heti alkuvaiheessa palkkapyyntien perusteella. Työtehtäviä voi olla tarjolla usempia ja tekijöiden sopivuus eri tehtäviin vaihtelee ja samoin sopivat palkkat töistä.
Palkkatoivomus on muutenkin monesti aika hankala laittaa tarkasti, sillä palkkahan riippuu työstä ja palkkauksesta. Palkkatoive on eri jos sisältää tai ei sisällä ylitöitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan päästä haastatteluun näyttämään, että olen hyvä tyyppi. Jos lyön hakemukseen liian suuren palkkatoiveen, minut saatetaan raakata ulos jo ennen haastattelua.Ap
Onnittelemme itseämme me työnantajien edustajat. Olemme todella sataprosenttisesti onnistuneet aivopesemään naiset tässä asiassa! Jihuu! Kyllä me ollaan fiksuja.
Toinen onnistunut aivopesu on tapahtunut, kun työnantaja on onnistunut uskottelemaan, että julkisella sektorilla voimassa ovat rivityöntekijäportaassa pelkästään palkkataulukot, joista ei koskaan poiketa. Höpsistä! Sekä julkisella puolella että yksityissektorilla työskennelleenä tiedän, että julkisella puolella saa helposti korotuksia kun vain pyytää ja perustelee ne. Saa ns. hyvän miehen/naisen lisää, ammatillisesta lisäkoulutuksesta tulee korotuksia ja lisäksi maksetaan lisiä vieraiden kielten osaamisesta sen mukaan, miten työyhteisössä niitä tarvitaan. Pitää vain osata kysyä. Itse sain viimeisessä kuntasektorin työpaikassani yli 800 euroa enemmän kk-palkkaa kuin täysin samalla nimikkeellä ja samalla koulutuksella töitä tekevä kollegani, vaikka työhistoriani oli useita vuosia lyhyempi. Eromme oli se, että minä kysyin korotusta kerran vuodessa, mutta kollega ei - ainoa mitä hän teki asian hyväksi oli marina ja valitus kahvitunnilla kehnosta palkasta ja paskasta esimiehestä.