Tarkoittaako perustulo ansioisidonnaisen päivärahan poistumista?
?
Kommentit (7)
Perustulo korvaisi toimeentulotuen ja työkkärin peruspäivärahan, ei muuta.
toivottavasti tarkoittaa
ei ole oikein että jotkut työttömät saavat enemmän rahaa kuin toiset työttömänä ollessaan ja vieläpä niin, että yhteiskunta eli muut työttömät kustantavat sen
Ei tarkoita ainakaan tässä nyt tulevassa kokeilussa. Ansiosidonnainen päiväraha säilyy (mutta sen saajia ei valita kokeiluun), samoin lapsilisät ja asumistuki.
Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus saisi mennä remonttiin, sehän on melko epäreilu systeemi, eikä kassan jäsenet todellisuudessa rahoita kai edes puolta etuuden määrästä.
Työttömyyskassan jäsenyys on suunnilleen jotain 100€/vuodessa. 40 työvuoden aikana maksua makaisi lyhyen matematiikan mukaan 4000€. Komen tonnin palkalla ansionsidoinnainen nostaa työttömyyskorvausta 45€ suuremmaksi kuin peruspäiväraha. 4000€:n maksuilla on siis rahoittanut 89 työttömyyspäivää. Työttömyysturvaansa tulee siis rahoittaneeksi noin kuukauden per 10 vuoden työssäolo. Itse olen ollut lomautettuna 3kk 17 vuoden työuran aikana, joten minäkin olen nettohyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Entä lapsilisä?
Ei tämä kokeilu koske lapsia ja muukaan valitutkin taisivat olla yksin asuvia.
Kassan jäsenyys on halpa hinta ansiosidonnaisesta, joten en keksi yhtäkään syytä, miksi väki ei halua liittyä kassaan,
Entä lapsilisä?