Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairaiden luonne

Vierailija
25.08.2016 |

Tällä palstalla oli pitkän pitkä ketju, jossa suolistosairaat (esim crohn) kertoivat kokemuksiaan. Keskustelu oli ihan jees, mutta monissa tarinoissa ongelmana oli se, että sairailla oli vaikeuksia päästä vessaan.

Osassa pieniä liikkeitä ei joko ollut lainkaan mitään vessaa ja osassa henkilökunnan jäsenellä olisi kestänyt "liian kauan" avata pääsy vessaan (esim pienessä kaupassa henkilökunnan vessa lukitussa takaosassa ja myyjällä maksutapahtuma tms tärkeä kesken sillä hetkellä). Tämän vuoksi suolistosairaat uhkailivat myyjiä tekemällä tarpeensa pitkin lattioita, jos eivät pääse vessaan ja pari sanoi tehneensä näin (toivottavasti eivät oikeasti). Keskustelleet sairaat olivat tyytyväisiä käytökseen ja kehuivat toisiaan, kun pistivät ylimielisille myyjille jauhot suuhun.

Ymmärrän että on ikävä vaiva ja kiire vessaan, mutta tuo käytös on kamalaa. Tuskinpa ne myyjät ilkeyttään hankaloittavat sairaan ihmisen vessakäyntejä.
Usein Siwoissa on vain yksi myyjä töissä kerrallaan, jono voi olla kova ja vieressä viinanhajuinen asiakas hoputtaa korjaamaan pullonpalautuksen tukoksen. Kun joku tulee siihen sanomaan että pitäisi päästä vessaan, myyjä ei pysty sillä sekunnilla loikkaamaan hätiin. Hänen pitää ensin mm sulkea kassa, ettei kukaan pääse viemään rahoja.
Harva ei-suolistosairas ajattelee, että ehtimisessä on kyse 5 sekunnista, vaikka ymmärtääkin että kiire on. Myyjä ei ole ilkeä tai vallanhimoinen, jos ajattelee ensiksi hoitaa loppuun sen hetkisen asiakkaansa, jonka ostoksia on juuri vetämässä (sitä paitsi ostotapahtuman keskeyttäminen ja kassan sulkeminen pitäisi tehdä joka tapauksessa). Myyjällä on muitakin asiakkaita ja hän yrittää pitää jokaisen mahdollisimman tyytyväisenä. Hektisessä tilanteessa pitäisi tehdä nopeasti päätöksiä ja arvioida tilanteita ja aikoja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietoinen vessapassista, jolla suolistosairas saa käyttää mitä tahansa vessaa. Kuitenkin hirvittää, että kuka tahansa voi päästä käyskentelemään ruokakaupan takatilaan. Siellä on ruoat, henkilökunnan puhelimet ja lompakot, kassakaappi mahdollisesti vain raollaan (koska kukas takaosaan muka menisi paitsi työntekijä)...

Nythän vessapassin saa puhelimeenkin, eli kuka tahansa rikollinen voisi ottaa screenshotin vessapassista, mennä kassalle sanomaan että on kiire vessaan ja ryöstää rauhassa. Tuskin myyjä voi koko aikaa kytätä takahuoneessa vessan oven takana, kun toinen ripuloi puoli tuntia.

Vierailija
2/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lukenut netistä näitä, kun suolistosairas kertoo olleensa kaupungilla, saaneensa vessahädän, juosseensa lähimpään kauppaan ja siellä on sitten uhkailtu. Kai nyt työntekijälle tuollainen on hämmentävä tilanne, ei moni ole tekemisissä suolistosairauksien kanssa ja tunne niitä. Osa työntekijöistä voi pelätä seurauksia, kun pomo on kieltänyt päästämästä asiakkaita henkilökunnan tiloihin. 

Tietenkin suolistosairaalla on oikeus päästä vessaan, mutta hänkin voisi muistaa käytöstavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en paljoa poistu kotoani, jos olen tuossa kunnossa että vessaan on päästävä sekunneissa. Kunto on siinä vaiheessa niin huono, ettei tule kaupoilla pyöriskeltyä. Ruokaa on käytävä ostamassa, mutta sen enempään ei juuri pysty. Passi on kyllä hyvä keksintö.

Vierailija
4/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairas-vihaketju. Miehet saa hetken levähtää...

Vierailija
5/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suolistosairas, ja vessapassista ei ole ollut koskaan mitään hyötyä, päinvastoin se on hyvin naurattava vitsi monen mielestä. En ikinä etuile vessajonossa tai vaadi päästä mihinkään henkilökunnan tiloihin. Joskus olen juossut ojaan paskalle, aina ei ehdi sinnekään ja varalta repussa on mukana vaihtohousut ja vessapaperirulla.

Vierailija
6/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairas-vihaketju. Miehet saa hetken levähtää...

Ei kai kukaan suolistosairaita vihaa. Minkäs he sairaudelleen voivat ja varmasti on kurjaa elämää sairauden puolesta. 

Kuitenkaan suolistosairaus ei oikeita inhottavaan käytökseen. 

Vierailija
7/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs meidän sappivaivaisten luonne, sapettaa kyllä. Suolistosairaan elämä on todellista helevettiä, omaa tilannetta auttoi, kun sain oman auton, en myöhästy linja-autosta ja käyn suurissa marketeissa, joissa on yleisö-wc. Odotan silti ymmärrystä myyjiltä, sairaan elämää ei osaa kuvitella, ennen kuin sattuu omalle kohdalle, joo paskat housuissa on kiva työskennellä.

Vierailija
8/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut käymään riittävän monta kertaa paskalla (5-8 istuntoa) ennen lähtöä mihinkään. Minimoi housuun roiskuvan määrän sitten hätätilanteessa jos sellainen tulee. Ja kun on oikein kipeä, tulehdus täysillä ja kuumetta, ei pysty lähtemään ollenkaan.

Pitäisikö kaikkien sairaiden ym. pysyä aina kotona ettei mammojen mieli pahoittuisi?

Vierailija
9/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs meidän sappivaivaisten luonne, sapettaa kyllä. Suolistosairaan elämä on todellista helevettiä, omaa tilannetta auttoi, kun sain oman auton, en myöhästy linja-autosta ja käyn suurissa marketeissa, joissa on yleisö-wc. Odotan silti ymmärrystä myyjiltä, sairaan elämää ei osaa kuvitella, ennen kuin sattuu omalle kohdalle, joo paskat housuissa on kiva työskennellä.

Sanot, että terve ei osaa kuvitella sairaan elämää. Sitähän aloitusviestissä juuri sanottiinkin, että eivät ne myyjät ilkeyttään hidastele, he vain eivät tiedä että sinä kakkaat housuun jos pääse pöntölle juuri kahdessa sekunnissa. 

Kun suolistoterveellä ihmisellä on ripuli, hän useimmiten pystyy sitä pidättelemään kotiin asti. Pitää olla todella sairas, että housuun tulemisen riski kasvaa. 

Minua ei haittaa yhdenkään suolistosairaan olemassaolo tai kaupassa käyminen, mutta se haittaa jos ihminen ei ole kohtelias. Kyllä se asia menee myyjälle perille asiallisesti sanottunakin. 

Vierailija
10/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että terve ei osaa kuvitella sairaan elämää. Sitähän aloitusviestissä juuri sanottiinkin, että eivät ne myyjät ilkeyttään hidastele, he vain eivät tiedä että sinä kakkaat housuun jos pääse pöntölle juuri kahdessa sekunnissa. 

Kun suolistoterveellä ihmisellä on ripuli, hän useimmiten pystyy sitä pidättelemään kotiin asti. Pitää olla todella sairas, että housuun tulemisen riski kasvaa. 

Minua ei haittaa yhdenkään suolistosairaan olemassaolo tai kaupassa käyminen, mutta se haittaa jos ihminen ei ole kohtelias. Kyllä se asia menee myyjälle perille asiallisesti sanottunakin. 

Epäilen, ettei vaan mene. Kyllä täällä kirjoitettiin, että ei voi päästää, muuten menee työpaikka tmv. Olen ratkaissut asian, etten juuri käy pienissä kaupoissa, marketeissa pääseen vessaan, ja matkustan omalla autolla, ja tarvittaessa pysähdyn tien laitaan. Järjestelyjähän tuo vaatii.

Vierailija
11/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kohtelias käytös, kun ripuli tulee housuun NYT.

Vierailija
12/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapassi on liian riskialtis juttu, parempi unohtaa tuollainen hömppä. Ei jokapaikka voi ryhtyä julkiseksi käymäläksi, varsinkaan jos lopputulos on kohtuuton hajuhaitta. Pitää huomioida muitakin ihmisiä vaikka olisi mikä sairaus vaan.

Vierailija
13/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse nuorena töissä pienen K-kaupan kassalla ja kerran kohtasin tällaisen asiakkaan. Hän asteli ulko-ovesta suoraan kassalle ja meuhkasi vihaisesti että pitää päästä vessaan. Mitään vessapassia tai suolistosairautta ei mainittu. 

Meillä ei ollut kuin henkilökunnalle yksi vessa, joka oli pukutiloissa. Pukutila taas oli takatilan perällä ja sinne kulkiessa ohitti kaiken ruoista paistopisteen uuniin, ja taukohuoneesta toimistoon ja kassakaappihuoneeseen. Vessa ei siis ollut asiakkaiden käytössä. 

Minun silmissäni tämä henkilö oli huonokäytöksinen, jopa uhkaava, ja yritti päästä ohikulkijana tiloihin, joihin hänellä ei ollut mitään asiaa. No mitä tein? Kohteliaasti pahoittelin, että meillä vessa on valitettavasti vain henkilökunnan käytössä sijaintinsa johdosta ja kaupan aivan vieressä olisi pitseriaa ja baaria yleisövessoineen.

Vasta hetken päästä selvisi, että hänellä on sairaus, vessapassia ei maininnut ollenkaan. Muistaakseni lopulta työkaverini (meitä oli kaksi kerrallaan pitämässä paikkaa pystyssä) meni saattamaan ja vahtimaan tätä henkilöä vessaan, koska yksinkertaisesti pääsimme niin helpommalla. 

.

Pointti on lähinnä kertoa tilanne myyjän näkökulmasta. 

Minulla ei ole mitään suolistosairaita vastaan sinänsä ja käsitän että sairaus on kamala, kunhan jaoin kokemukseni. 

Vierailija
14/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessapassi on liian riskialtis juttu, parempi unohtaa tuollainen hömppä. Ei jokapaikka voi ryhtyä julkiseksi käymäläksi, varsinkaan jos lopputulos on kohtuuton hajuhaitta.

Olin kerran kahvilassa asiakkaana, kun joku halusi päästä vessaan. En tiedä oliko suolistosairautta, en kuunnellut niin tarkkaan. Kahvilassa ei ollut kuin henkilökunnan vessa, mutta lupa vessan käyttämiseen myönnettiin. Hetken päästä vessasta kuului pitkän aikaa sellaiset fanfaarit, ettei kukaan voinut olla kuulematta. Kun vessan ovi aukesi, sieltä levisi järjetön paskanhaju, onneksi olimme jo valmiita koska kahvilaan ei olisi yksinkertaisesti voinut jäädä. Kaiken kukkuraksi kyseinen tyyppi ei ollut kahvilan asiakas eikä ostanut sieltä mitään, kunhan käytti vessaa :D 

Vierailija kirjoitti:

Pitää huomioida muitakin ihmisiä vaikka olisi mikä sairaus vaan.

Juuri näin. Pitää huomioida muutkin asiakkaat tai henkilökunta. 

Tässä keskustelussa osa uhriutuu "pitäisi nuoleskella myyjän persettä kun oma perse pukkaa ripulia" ja "ai sairaan ihmisen pitää olla 24/7 kotona vai". Ei kukaan tarkoita mitään tuollaista! Vaikka olisi sairas, pitäisi ottaa muutkin huomioon ja olla asiallinen. Nuo "kyykistyn sitten lattialle" ovat niitä äärimmäisiä esimerkkejä hirveästä käytöksestä. 

Vierailija
15/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa kohtelias käytös, kun ripuli tulee housuun NYT.

Ei suolistosairas menetä aikaa, jos puhuu normaalilla äänellä huutamisen sijaan ja jättää uhkailut väliin. Röyhkeä käytös voi jopa saada henkilökunnan epäluuloisemmaksi, mitä riskejä voi seurata jos päästää tuollaisen henkilökunnan tiloihin.

Vierailija
16/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se hiiva mikä saa niillä asiat paisumaan ja tilanteen räjähtämään käsiin.