12 -vuotias poikani ei vaan opi vetämään vessaa
Aina on jotain killumassa. Jos huomauttaa asiasta, suuttuu.
Omasta mielestään vetää vessan aina. Minä olen seurannut, ettei pese edes käsiään paskan jälkeen.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Olet huonosti kasvattanut. Katso peiliin.
Tyttö 14 osaa hienosti! Samat säännöt kummallekkin.
ap
Laitat vetämään uudelleen JOKA KERTA. Laitat pesemään kädet uudelleen JOKA KERTA. Kyllä se siitä pikkuhiljaa.
Meillä oli vähän sama keskimmäisen kanssa. Se käsien peseminen oli muka jotankin vaivalloista. Teki joskus jopa niin, että vain valutti hetken vessassa vesihanaa, jotta me muut luulimme, että hän pesi. Rasittavaa, mutta nyt 16-vuotiaana kyllä pesee ihan oma-aloitteisesti. Kuten myös pesee roiskejäljet pöntöstä.
Tehokasta oli myös se, että isompi sisarensa raivosi hänelle aina asiasta. Huusi kundin joka kerta vetämään vessan ja länkytti joka kerta että pesitkö kädet. Sisko oli ihan että "hyi hitto miten oksettavaa" ym. ym.
Siitä se pikkuhiljaa.
Sellasta se on poikien kanssa. Oma pikkuveljeni ei teini ikäisenä suostunut millään aloittamaan parran ajamista kun karvat alkoivat kasvaa, vaikka kaikki perheessä huomauttelivat asiasta ja lopulta jopa vittuilivat siitä miten rumalta sellaset siistimättömät naamassa joka suuntaan rönsyilevät teini haivenet naamassa näyttävät.
Itsellenikin isoveljenä se oli täysi mysteeri miksi niitä ei voinut siistiä vaikka periaatteessa ollaan samaa geeni perimää. Itse aloin siistiä oman partani heti kun se alkoi kasvaa. Nykyään aikuisena pikkuveljenikin siistii partansa, mutta teini iässä oli joku sellanen muutaman vuoden vaihe että ei millään vaikka se näyttä todella hoopolta suoraan sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sinä kuvittelet, että kaikki ihmiset voi kasvattaa samalla kaavalla?
Vierailija kirjoitti:
TÄmä se on jotenkin surkuhupaisa vastaus. Meinaan vaan, että vaikka olisi tottakin (mitä vastaaja ei voi mitenkään tietää) se ei silti mitenkään ratkaise ongelmaa. Se ei esimerkiksi kerro, mitä asian korjaamiseksi nyt pitäisi tai voisi tehdä.
Vessan vetäminen ON vaikeaa. Päätellen siitä, että meillä töissä vessa on usein vetämättä ja lähes kaikki työntekijät ovat korkeastikoulutettuja naisia.
Juuri mietittiin mitä tuolle voisi tehdä. Ei keksitty ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apJa sinä kuvittelet, että kaikki ihmiset voi kasvattaa samalla kaavalla?
Puhumalla, opastamalla, näyttämällä esimerkkiä?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apJa sinä kuvittelet, että kaikki ihmiset voi kasvattaa samalla kaavalla?
Puhumalla, opastamalla, näyttämällä esimerkkiä?
Kyllä.
Tämä. Toiset tarvitsevat vain useamman toiston.
Vierailija kirjoitti:
Ottaako poika mallia isästään? Jos ottaa, oisko keskustelun paikka?
Ei ota. Isä on hyvin tarkka tavarastaan ja asuu muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vessan vetäminen ON vaikeaa. Päätellen siitä, että meillä töissä vessa on usein vetämättä ja lähes kaikki työntekijät ovat korkeastikoulutettuja naisia.
Juuri mietittiin mitä tuolle voisi tehdä. Ei keksitty ratkaisua.
Olen asunut joskus jenkeissä ja siellä julkisissa vessoissa oli monesti liiketunnistin ja vetivät itse itsensä. Semmoinen olisi kätevä täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Teipaa peiliin lappu, vedä vessa ja pese kädet
Ei auta. Ei katso peiliin päinkään. Käy vaan paskalla, pyyhkii ja poistuu.
No oletko kysynyt pojalta rauhallisesti miksi ei vedä ja pese. Kertoisit miksi pitää vetää vessa ja pestä kädet. Etsisin vaikka netistä jotain fakta tietoa kuinka paljon käsien pesu vähentää bakteerien määrää käsissä jne. Kysyisin myös pojalta miten hän oppisi hoitamaan asian. Jos väittää että tekee niin seuraa nyt jonkun aikaa ja aina kun poika tulee vessasta käy tarkistamassa onko vessa vedetty ja käsienpesuallas kostea. Jos ei niin huuda poika paikalle ja pyydä hoitamaan asia.
Itse saattaisin olla niin julma että jos ei tuokaan toimisi niin ilmoittaisin että poika pysyy koulua lukuunottamatta kotosalla kunnes oppii peruskäytöstavat. Ja sitten vaan joka kerta tarkistaisin vessan ja huutaisin pojan paikalle jos ei ole osannut asiaa. Jos pitäisi tätä huvittavana uhkaisin huutaa kavereidensa kuulleenkin siistimään vessan jäljiltään tarvittaessa...
Meillä kiellettiin huolimattomalta pojalta hetkeksi vintin vessan käyttö. Ärsyttihän se poikaa käydä alakerran vessassa joten käytös muuttui äkkiä (vintin vessa taisi olla pari päivää lukossa ettei hajamielisyyttäänkään päässyt käyttämään sitä). Eli konkreettisia seurauksia... ja ymmärrystä miksi tietyt asiat vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teipaa peiliin lappu, vedä vessa ja pese kädet
Ei auta. Ei katso peiliin päinkään. Käy vaan paskalla, pyyhkii ja poistuu.
Wc paperitelineen päälle
Hyi saatana. Mä laittaisin lastenkotiin ellei pesis käsiään paskan jälkeen. Tuli yökki ajatuksestakin.. En suostuis elämään kenekään toisen paskabakteerien keskellä omassa kodissani. Se nyt on ihan terveydenkin kannalta tärkeää että ne tassut pestään joka jumalan kerta kun siellä vessassa käydään.
Vierailija kirjoitti:
Aina on jotain killumassa. Jos huomauttaa asiasta, suuttuu.
Omasta mielestään vetää vessan aina. Minä olen seurannut, ettei pese edes käsiään paskan jälkeen.
Mikä neuvoksi?
Euron valvontasakko pois viikkorahoista joka kerta kun jää kiinni jommasta kummasta ja käytte vieressä valvomassa kun hän tekee asian, niin johan alkaa kiinnostamaan.