Onko kenelläkään tietoa ulosteen luovutuksesta?
Olen mielenkiinnolla seurannut uutisointia suoliston mikrobiston merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille.
Tätä kautta olen pohtinut ja tullut tulokseen, että voisin olla hyvä ulosteenluovuttaja kokelas.
Näin äkkiseltään en verkosta löytänyt artikkelia, kerätäänkö jo Suomessa ulostetta pankkiin. Sattuisiko jollakulla olemaan asiasta tietoa?
Olen terve, normaalipainoinen, ei lääkitystä, hampaat paikkaamattomat ja en ole syönyt yhtään antibioottikuuria elämäni aikana.
Kommentit (22)
Lähiomaisilta kai toistaiseksi on Suomen siirrot tapahtuneet. Pankista en ole ainakaan vielä kuullut.
Suomessa uloste kerätään puuceestä kompostiin.
Voit toki Spr:n veripalvelulle tarjota. Osta sellainen saavi, johon saa wc:n istuinrenkaan ja vie seuraavalla kerralla mukanasi. Ei siellä SPR:llä mennä samoille luovutuspöydille joissa otetaan veri kakkaa antamaan.
Eikö noi luovutukset tee joku lähipiirissä oleva? Ei oo mitään paskapankkeja tietääkseni. :DD
Tulee täyttää kaavake 258L, ilmoitus lannan luovuttamisesta.
https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/mavi_mavi25…
Ajattelitko, että joiltain kakka alkaa ehtyä ja sitä varten tarvitsisi erillistä pankkia? Jos jonkun elämä olisikin hätäkakasta kiinni, eiköhän vaikka hoitohenkilökunta saisi tilanteessa pungerrettua sopivan annoksen...
Ei tuo ap:n idea sinällään hölmö ole. USAssa tietääkseni tuollaisia pankkeja on jo ollut kauan.
Kakka rahaksi? Minne voin tehdä talletuksen??
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että joiltain kakka alkaa ehtyä ja sitä varten tarvitsisi erillistä pankkia? Jos jonkun elämä olisikin hätäkakasta kiinni, eiköhän vaikka hoitohenkilökunta saisi tilanteessa pungerrettua sopivan annoksen...
Gastroenterologi käskee onnettomuuden jälkeen kesken henkeä pelastavan kolonoskopian: hoitajat, nyt heti kakalle.
Tästä aiheesta oli vasta juttu jossakin. Jossakin maassa maksetaan yhdestä ulostekerrasta 40 euroa.
Olen itsekin miettinyt tästä pientä tulonlähdettä. Olen kaikinpuolin terve.
Juu, hurjaltahan tämä kuulostaa, mutta olen tosissani asiani kanssa.
Kiitos, asiallisista kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ap:n idea sinällään hölmö ole. USAssa tietääkseni tuollaisia pankkeja on jo ollut kauan.
Paskapankkeja on ollut vähän joka puolella. Yhdysvalloissa oli mm. Fannie Mae ja Freddie Mac. Paskan tarve usein vähenee olennaisesti pankkikriiseissä, jolloin nuokin meni nurin.
Mieluummin itse ottaisin jonkun tuntemattoman paskaa sisuksiini kuin jonkun lähiomaisen. En voisi tuollaisen operaation jälkeen enää olla missään tekemisissä sen henkilön kanssa, jonka ulostetta siirrossa on käytetty.
Itse menetelmähän vaikuttaa nykytiedon perusteella olevan paras mahdollinen hoitomenetelmä esim. antibioottiripuliin ja vastaavantyyppisiin vatsavaivoihin, joissa suoliston bakteerit eivät enää toimi kuten pitäisi. Toivottavasti sitä kehitellään jatkossakin eteenpäin.
Luovuttajaksiko kirjoitti:
Juu, hurjaltahan tämä kuulostaa, mutta olen tosissani asiani kanssa.
Kiitos, asiallisista kommenteista.
Kakka ei taida olla sellainen päivittäinen hoitotarve, jota pitäisi akuutisti säilöä minnekään. Jos tänään käyt kakalla, etkö saa huomenna kakattua uudelleen tuoreen kakan?
Miksi siis tämän päiväinen kakkasi pitäisi säilöä minnekään tulevaa tarvetta varten? Jos se käytetään myöhemmin, silloin saa tehtyä myös sellaisen kakan.
Lähetä Nordeaan. Se on paskapankki.
Ilmeisesti Suomessa ei vielä ole ulostepankkeja. Olisi varmasti valveituneet palstailijat kuulleet asiasta. Toivotaan, että asia edistyisi lähivuosina.
Kivasti te innostuitte tästä aiheesta:D
Voidaan tehdä myös kotioloissa:
"Peräruiskeella: liuos ruiskutetaan peräsuolen kautta paksuunsuoleen mahdollisimman pitkälle apteekista tms. saatavan laitteiston avulla. Tämä toimenpide voidaan tehdä myös kotioloissa ja se voidaan uusia peräkkäisinä päivinä. Haittana on se, ettei liuosta saada tarpeeksi pitkälle ja sen teho voi olla riittämätön vaikeissa tapauksissa. Myös lääkintähenkilökunnan suorittama paksusuolen tähystys jää pois."
Vierailija kirjoitti:
Lähetä Nordeaan. Se on paskapankki.
Köyhät tuovat jatkossa hiekan lisäksi paskaakin lattialle.
Voisin luovuttaa ulostetta jonkun poliitikon tai virkamiehen postilaatikkoon.
Eti joku muija ja paskannatte sitten toisillenne.