Voi että tuli paha mieli kun olin vähän epäystävällinen puhelinmyyjälle - neuvoja?
Soitti äsken tosi kiireiseen hetkeen. Olin kyllä asiallinen mutta jämpti. Soittaja taisi olla ihan uusi hommassa ja vähän eksyksissä.
Tuli paha mieli. Haluan olla ystävällinen ihmisille ja monet puhelinmyyjät tekevät sitä pakosta, vastentahtoisesti. Monesti TE-palveluiden velvoittamana. Ja onhan se aina kunnioitettavaa että ihminen yrittää.
Ja nyt sitten käytän aikaa tähän ...
Onko täällä ketään puhelinmyyjinä olleita? Jos lähtökohtaisesti tiedän, etten osta mitään, niin mikä on ystävällisin tapa päästä puhelusta eroon? Olen siis ihan asiallinen ja kohtelias, mutta jämpti. Mutta nyt taisin pahoittaa jonkun mielen eikä se ole kivaa.
Kommentit (20)
meh, mä aina valehtelin etten ollut puhelimessa
En ole puhelinmyyjä, mutta joudun sanomaan välillä jämptisti, että nyt ei ole aikaa keskustella tästä enkä ole kiinnostunut tarjoamastasi tuotteesta, joten kiitos ja kuulemiin. Joskus joku on loukkaantunut siitä, että keskeytän hänet, mutta aika tökeröä on sekin, että he lukevat jostain paperista asiaansa eivätkä annan ainakaan viiteen-kymmeneen minuuttiin asiakkaalle mahdollisuutta sanoa mitään, jos ei vaan keskeytä ja puhu päälle. Ja jos on vaikka palaverissa, ei voi kuunnella loputtomiin sitä juttua. Toisaalta työn vuoksi on puhelin oltava päällä ja on oltava tavoitettavissa tiettyjä työasioita varten, joten vastaamattakaan ei voi jättää. Ei ole huonoa käytöstä sanoa, että tilanne on nyt se, että en voi puhua enempää.
Minä ilmoitan heti alkuun, että kiitos en ota vastaan mitään tarjouksia. Onhan se vähän tylyä, mutta pääsemme ainakin nopeasti eroon toisistamme.
Pistä luuri kiinni heti kun kuulet että myyvät jotain. Sitä tapahtuu niiin usein ettei sitä pidä yhtään minään, en minä ainakaan pitänyt kun tuota hommaa tein. Eikä tarvitse sitten miettiä voiko tuolle vielä yrittää puhua ja myydä, eikä tuhlaannu aikaa turhaan myyntipuheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meille muillekkin on käynyt noin, mutta välillä menee hermot, kun ne myyjät ei tajua vaan jankkaa ja jankkaa.
No tämä oli vain jotenkin eksyksissä ja hermostunut. Tuli sääli. Heti lopetti kyllä kun sanoin etten osta. Eli käyttäytymisessä ei ollut mitään vikaa, oli oikein ystävällinen. Sepä siinä juuri, että haluan olla ystävällinen ihmisille takaisin.
Ei se kenellekään kovin hauskaa voi olla soitella vieraille ihmisille joista suurin on tylyjä. Ja jos siihen on joutunut vastentahtoisesti karenssin uhalla niin varmaan se tuntuu vielä ikävämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille muillekkin on käynyt noin, mutta välillä menee hermot, kun ne myyjät ei tajua vaan jankkaa ja jankkaa.
No tämä oli vain jotenkin eksyksissä ja hermostunut. Tuli sääli. Heti lopetti kyllä kun sanoin etten osta. Eli käyttäytymisessä ei ollut mitään vikaa, oli oikein ystävällinen. Sepä siinä juuri, että haluan olla ystävällinen ihmisille takaisin.
Ei se kenellekään kovin hauskaa voi olla soitella vieraille ihmisille joista suurin on tylyjä. Ja jos siihen on joutunut vastentahtoisesti karenssin uhalla niin varmaan se tuntuu vielä ikävämmältä.
Emppis-ap.
En tilaa mitään. Kiitos kuulemiin. Klik. Kaikkien aikaa siinä vaan tuhlataan jos toinen joutuu kuuntelemaan ja toinen jaarittelemaan. Miten puhelinmyynti voi tänä päivänä mitenkään kannattaa enää?
Ei se varmasti loukkaantunut kun et sanonut asiattomuuksia. Asiallinen ja jämpti on hyvä. Minun vakkari on: Kiitos soitosta, mutta en tilaa tällä kertaa. Mukavaa päivänjatkoa ja heihei. (Luuri kiinni samantien.)
Kiitos neuvoista! Onko enemmän puhelinmyyjinä olleita paikalla? Mikä teille oli helpoimmin ja mukavimmin vastaanotettava tapa kieltäytyä? Tuo heti alkuun sanominen, että kiitos en osta mitään?
Olen ollut puhelinmyyjä. Kaikkea mahdollista olen kuullut. Itse olen päättänyt että en enää kuuntele Sport lehden kauppiaita. Saat hyvinkin olla tyly jos puhelimestasi tulee kauppa. Et ole sitä tilannut
Olen tehnyt puhelinhaastatteluja. Suurin osa vastaajista oli ystävällisiä ja monet osallistuivat haastatteluun. Sitten oli myös sellaisia, jotka heti kysyivät, mitä haastattelusta maksetaan. Osa keskeytti puhelun, jos haastattelu kesti heidän mielestään liian kauan.
Hyvä tapa torjua tuollainen haastattelu on ystävällisellä äänellä ja sanoilla kerrottu kieltäytyminen.
Kerran eräs nainen ryhtyi korjaamaan ääntämystäni. Se ärsytti minua niin paljon, että totesin naiselle, että en haluakaan haastatella häntä. Nainen oli aivan hämmästynyt ja suorastaan vaati haastattelua. En suostunut. Saipa tuta, että ihmisiä ei kohdella miten vain. Luuli tietysti, että haastattelijapoloista voi pompottaa miten tahtoo.
Paha homma oli haastatella miehiä jostain erektiolääkkeistä. Sain joskus hillittömiä naurukohtauksia, vaikka yritin olla asiallinen.
Myyjät on tottuneet siihen. Ja kyllä siellä puhelimen toisessa päässä oli ihminen myös, joka varmasti ymmärtää, että halusit olla jämpti mutta asiallinen :) jämpti mutta asiallinen on hyvä tapa toimia! Joillekin se voi kuulostaa vähän kireältä, mutta ei tässä nyt kaikki voida kokoajan maailmaa syleillä. Itse olen nykyään usein jämpti mutta asiallinen, sillä uskon että jos ihmiset vain olisivat vähän jämptimpiä, he pitäisivät kiinni vahvemmin omista rajoistaan, sitä kautta olisivat onnellisempia.. eli kaikki hyötyy! :D
En usko, että olit nyt niin töykeä kuin kuvittelet olleesi.
Ehdotan, että vastaisen varalle hankit suoramarkkinointikiellon, niin ei puhelinmyyjät vaivaa. Ja jos joku siitä huolimatta soittaa, niin voit sanoa ystävällisesti, että sinulla on tämä kielto etkä halua tilata mitään, niin yleensä lopettavat sitten siihen.
Entinen puhelinmyyjä neuvoo: "Kiitos, en tilaa mitään, hei!" Ja luuri kiinni.
Jos et laske luuria tuossa vaiheessa vaan jatkat, niin loppujen lopuksi se myyjä saa haukut pomolta, kun ei onnistunutkaan kaupoissa vaikka puhelu jatkui.
Lyö se luuri korvaan, se on Oikeasti helpompi tapa teille molemmille jos et tosiaan ole kiinnostunut!
Ps. En saanut karenssia kun tein selvityksen.
Miten toivoisit itsellesi vastattavan jos olisit siinä työssä? Itse toivoisin mahdollisimman ystävällistä ei kiitosta. Ei ole hauskaa joutua kuuntelemaan ilkeyksiä ja tylyyksiä vain sen takia, että yrittää tienata leipänsä.
Monetkaan puhelinmyyjät eivät ole siinä työssä ihan vapaaehtoisesti. Yleensä se on viimeinen oljenkorsi millä yrittää, joten minusta tylysti vastaavat ihmiset ovat aika ilkeitä. Etenkin kun se on kohdistettu juuri henkilökohtaisesti sille yhdelle myyjälle. Vaikka kuinka vastaisit tylysti, se ei karkoita muita myyjiä koska eiväthän ne sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista! Onko enemmän puhelinmyyjinä olleita paikalla? Mikä teille oli helpoimmin ja mukavimmin vastaanotettava tapa kieltäytyä? Tuo heti alkuun sanominen, että kiitos en osta mitään?
sanoo ystävällisesti että tällä kertaa en tarvitse enkä tulevaisuudessakaan. Kiitos ja työniloa/mukavaa päivää. Tai sitten mieluusti ne ketkä eivät vastaa koskaan ovat helpoimpia. Selvitä numero, laita estolistalle. Välillä ilkeiden puheluiden jälkeen oli rentouttavaa kun kukaan ei vastannut.
Ps. Tein sitä han omasta tahdostani ja se oli varainhankintaa.
Siinä tehosi se että hyvällä asialla olet mutta en pysty tällä kertaa. Kuulemiin.
On täysin ok kuulla paljon eitä. Tein niin hyvällä provikalla että sain usein kahden päivän palkan yhtenä päivänä viidellä puhelulla. Hih.
Sano että oot ulkomailla. Lopettavat heti.