Mistä löytyisi nainen, joka jättäisi käyttöohjeet lukematta ja toimisi oman harkintansa mukaan välittämättä annetuista ohjeista?
Eli improvisaatiokykyinen, rohkea ja älykäs innovaattori! Olen aivan lopen kyllästynyt näihin työelämän sinnikkäästi ja mekaanisesti ahertaviin hiirulaisiin!
Kommentit (36)
Täältä löytyy itsenäinen, oman tien kulkija, lisäksi rohkea, enkä lue koskaan käyttöohjeita. Meitä itsevarmoja ei oikein kestetä, mutta so what.
Jep. Improvisaatiokykyinen, rohkea ja älykäs innovaattori: ihminen, jolla ei ole mitään varsinaista tieto-taitoa, mutta kykyä kyllä paskanpuhuntaan ja persereiän lirputtamiseen. On varmaan myös dynaaminen tiimityöläinen ja pyrkii löytämään synergiaa jokapäiväisessä työssään ja toimimaan motivaattorina...
Pelastakaa työyhteisöt näiltä.
Meidät jaettiin aikoinaan koulussa kahteen eri oppiryhmään psykologisen testauksen perusteella. Toinen ryhmä oli kärjistäen niitä, jotka lukevat ensin käyttöohjeen ja toimivat vasta sitten. He halusivat ensin syvällusesti ymmärtää, miten se toimii ja hallita sen ensin teoriassa, ennen kuin koskivat siihen. Jälkimmäinen ryhmä oli niitä, jotka eivät lue käyttöohjeita ja menevät heti asiaan.
Ne jotka lukivat käyttöohjeita, olivat se fiksumpi ryhmä ja mm lukivat kaikki pitkää matematiikkaa ja menivät yliopistoon. Ne jotka eivät lukeneet, olivat lyhyen matematiikan lukijoita ja pärjäsivät opinnoissa heikommin.
Mä olin siinä asioohin oerehtyvässä, käyttöohjeita lukevassa ryhmässä ja valmistuin yliopistosta maisteriksi. Menin naimisiin alemmin koulutetun miehen kanssa, jolla oli ollut lyhyt matikka koulussa. Tässä avioliiton aikana olen huvittuneena pannut merkille, että jos ostetaan joku laite, niin hän ei ikinä, siis ikinä lue sen käyttöohketta, vaan alkaa heti räpeltämään sitä :)
Mulla on joku henkinen este käyttöohjeiden suhteen. En vain pysty lukemaan niitä. Onneksi olen ammatiltani kääntäjä - käännän myös käyttöohjeita, ja niistä saa todella hyviä vinkkejä monien laitteiden käyttöön.
Mullon tuollainen mies. Koko 10 vuoden yhdessäolomme ajan se on toiminut improvisoidusti lukematta käyttöohjeita, kun on yrittänyt asentaa kodinkoneita, käyttää jotakin uutta laitetta tai vaikka koota huonekaluja. Kertaakaan ei ole onnistunut. Ikean lipaston kokoamista yritti ilman ohjeita kaksi päivää ja lopulta luovutti, minulta onnistui ohjeita lukemalla vajaassa kahdessa tunnissa. Trampoliinin kanssa sama juttu. Se oli kuulemma niin yksinkertainen kapistus, että ohjetta ei tarvita sanoi mies ja heitti ohjepaperit roskiin. Onneks tunnen rakkaan puolisoni, joten pelastin ohjeet ja koottiin tramppa naapurin rouvan kanssa. Esimerkkejä on lukuisia.
Sänkyyn vai töihin? Syrjitkö miehiä vai miksi suosit naisia? Onko ns "naisten työ? Oletko siis *itun sovinisti?
Tekemällä oppii, eikä ole sukupuolesta kiinni. Naisena teen tietokoneen huoltoa ja auton huoltoa, ilman minkäänlaisia ohjeita. Tiukkapipot lukevat käyttöohjetta kuin Pyhää kirjaa, ei mitään innovaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Meidät jaettiin aikoinaan koulussa kahteen eri oppiryhmään psykologisen testauksen perusteella. Toinen ryhmä oli kärjistäen niitä, jotka lukevat ensin käyttöohjeen ja toimivat vasta sitten. He halusivat ensin syvällusesti ymmärtää, miten se toimii ja hallita sen ensin teoriassa, ennen kuin koskivat siihen. Jälkimmäinen ryhmä oli niitä, jotka eivät lue käyttöohjeita ja menevät heti asiaan.
Ne jotka lukivat käyttöohjeita, olivat se fiksumpi ryhmä ja mm lukivat kaikki pitkää matematiikkaa ja menivät yliopistoon. Ne jotka eivät lukeneet, olivat lyhyen matematiikan lukijoita ja pärjäsivät opinnoissa heikommin.
Mä olin siinä asioohin oerehtyvässä, käyttöohjeita lukevassa ryhmässä ja valmistuin yliopistosta maisteriksi. Menin naimisiin alemmin koulutetun miehen kanssa, jolla oli ollut lyhyt matikka koulussa. Tässä avioliiton aikana olen huvittuneena pannut merkille, että jos ostetaan joku laite, niin hän ei ikinä, siis ikinä lue sen käyttöohketta, vaan alkaa heti räpeltämään sitä :)
mä olin kympin oppilas,matemaattisesti lahjakas, kävin yliopistossa kaksi tutkintoa ja en lue ikinä käyttöohjeita. mun mielestä käyttöohjeet on epä-luoville ihmisille
Käyttöohjeita lukevat ne, joilla on peukalo keskellä kämmentä.Ovat muutenkin tylsiä, huumorintajuttomia. Niistä ei ole oikeisiin huoltotöihin.
Täällä on selkeästi tuo sama jako perehtyjiin ja lonkalta tekeviin...
En väheksy noita käyttöohjeita vieroksuvia, minusta on hienoa että joku osaa käydä työhön käsiksi ilman epäröintiä.
Ainoa vaan, että sellaiset henkilöt tarvitsevat johtajan eli jonkun suunnitelmallisemman ihmisen johtamaan ja valvomaan heidän työtään. Muuten käy niin kuin käy työmailla, joissa ei ole kunnon työnjohtoa...
Tunnetustihan raksamies ei mitään rakennesuunnitelmaa vilkaisekaan. Meillä esim putkiremontissa timanttiporaaja vain astui asuntoon ja alkoi sen kummemmin perehtymättä porata kylppärin seinän läpi - ja puhkaisi toisella puolella sijaitsevan valaisimen ja sähköjohdon.
Tarkoitin kyllä hieman laajemmin sellaisia, jotka töissä voivat mennä pomonsa luo ja sanoa: "Tällä kertaa hoidimme tämän pyytämäsi homman vähän eri tavalla kun olit ohjeistanut, koska keksimme vielä paremman ja tehokkaamman tavan toimia." t. ap
Olisi mielenkiintoista tietää millä alalla ap törmää näihin hiirulaisiin? Itse olen alalla, jossa käytetään monenlaisia laitteita ja ohjelmistoja ja osaa niistä ei kyllä kannata lähteä välittömästi kovin improvisoiden käyttämään, ellei sitten halua aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa käsiteltävälle materiaalille :D Sitä paitsi, yleensä on niin, että vasta kun ymmärtää toimintaperiaatteet kunnolla voi käyttää omaa harkintaa ja improvisoida, joten epäilenkin että kyse ei olekaan uskalluksesta vaan ymmärryksen puutteesta. Tietysti eri juttu jos kyseessä on joku kopiokoneen käyttö, niin siinä tapauksessa ymmärrän ap:tä hyvin.
Minusta on helpompaa katsoa ohjeesta, jos pitää selvittää jokin yksinkertainen asia. Ei tarvitse käydä kaikkia toimintoja läpi, jos ohjeista saa avun. Laiskuudesta siis kysymys.
Täällä... Teen ensin ja ajattelen sitten. Oon kyllä kova tekemään ja kätevä käsistäni mut aina välillä tulee sellaisia "ei helvetti" - hetkiä. Ja ihan maisterisihminen olen :D Mulla on adhd ja olen jääräpäinen kuin hirvi eli en suosittele itseäni parisuhteeseen.
Suurimmaksi osaksi nämä rohkeasti ohjeita lukemattomat innovaattorit ovat hautausmaalla, etsi sieltä. Minulla oli työkaveri jolle tuli sairaalareissu kun hänen nyt ei tarvitse lukea ohjeita hiusväripaketista. Toinen työkaveri tuhosi upouudet, järkyttävän kalliit panssarilasi-ikkunat, koska hän tietää kyllä miten roiskunut rappaus pitää poistaa. Hassua oli se, että kummankaan itsevarmuus ei kärsinyt tippaakaan näistä mokista. Kyllä täydellinen idioottikin voi olla äärimmäisen itsevarma.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kyllä hieman laajemmin sellaisia, jotka töissä voivat mennä pomonsa luo ja sanoa: "Tällä kertaa hoidimme tämän pyytämäsi homman vähän eri tavalla kun olit ohjeistanut, koska keksimme vielä paremman ja tehokkaamman tavan toimia." t. ap
Ei kai kukaan näin tee? Toihan on niskottelua ja kusemista pomon kintuille. Muutosehdotukset ja muut esitetään ennen kuin käydään toimeen, ei lähdetä testaamaan mahdollisesti arvokkaan projektin kanssa, että mitähän tästä tulis, suuna päänä ja sokeana. 1% tapauksista voi tulla joku innovaatio, mutta 99% tulee pannukakku, firmalle tappiot ja itselle potkut.
Vai etsitkö Ap luovaa tyyppiä sellaiseen asemaan, jossa ei ole minkäänlaista tulosvastuuta? Tai muutakaan vastuuta ja hyvin rajatut mahdollisuudet tehdä tuhoa?
Luovuus on hemmetin hieno asia, jos siihen yhdistyy aimo annos järkeä ja malttia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka äärimmäisen typerä pitää ihmisen olla, että sanoo noin? Sinä itsehän et ole tuota milloinkaan sanonut. Mutta joo, ei kannata kyseenalaistaa pomon ratkaisuja tuohon sävyyn. Kyllä se nallekarhumainen, rento, reilu ja rempseä miespuolinen kaikkienkaveripomo päästää röhönaurun, läiskii selkään ja jylisevällä äänellä kehuu tätä innovatiivista, rohkeaa oman tien kulkijaa. Ja kostaa heti tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useampikin pomo, joka on tuollaisesta alkanut huutaa naama punaisena, ja useampikin alainen, joka on ilmoittanut tyytyväisesti juuri noin, ja samalla rikkonut työturvallisuutta ja esim. hygieniasääntöjä. Joten ei kiitos, ei koskaan keskustelematta ensin.
Sen sijaan on suotavaa, jos alainen tulee kysymään ETUKÄTEEN, voisiko asian tehdä toisin, koska hän arvelee keksineensä paremman ja tehokkaamman tavan.
Minä. Mitäs hommia sulla on?