Nukuttaako joku vauvaa vatsallaan?
Tiedän ettei "saisi". Vauva on 2 viikkoa. Ainoa asento missä hän nukkuu tällä hetkellä on joko vatsallaan minun päällä/mieheni päällä maaten tai sylissä. Jos laitan vauvan omaan sänkyynsä selälleen (kuten nukutussuositus on) niin hän herää parissa minuutissa itkemään .
Minulla on muitakin lapsia ja on pakko esim. laittaa ruokaa.
Nyt toin vauvan kehdon keittiöön (siinä on pyörät) ja kokeilin laittaa vauvan vatsallaan nukkumaan. Kappas. Nukahti heti eikä itke yhtään!
Katson parin minuutin välein että hengittääkö vauva ja teen ruokaa.
Miten paha juttu tuo vatsallaan nukutus on?
Koen todella huonoa omaatuntoa siitä :(
Mutta minun on pakko tehdä muutakin kuin kantaa vauvaa sylissä :/
Yöllä vauva nukkuu selällään parisängyllä kanssani, hänelle on toinen puoli, minulle toinen. Helpompaa imetyksen takia. Miehen laitoin eri huoneeseen.
Kommentit (9)
Minä olen nukuttanut kaikki lapseni vatsallaan. Esikoisen syntyessä -90 Kätilöopistolla neuvo oli tämä. Sitten kolmannen tai neljännen kohdalla suositus oli kyljellään. Ja nyt kertomasi mukaan selällään (-90 varoiteltiin missään tapauksessa nukuttamasta selällään, tukehtuu omaan pukluunsa, jos puklaa), eli näin maailma muuttuu :).
Nukutin vatsallaan ihan sen vuoksi, että nukkuivat paremmin näin ja pelkäsin tuota pukluun tukehtumista ensimmäisen kanssa, kun niin "oli sanottu".
Terkkuja täältä vastasyntyneiden teholta. Vauvani on viettänyt täällä viimeiset 8 viikkoa ja vatsallaan nukuttaminen on asento muiden joukossa. Jos/kun täällä kuolee vauvoja, kuolevat he kyllä ihan muuhun syyhyn kuin vatsallaan nukkumiseen.
Vatsallaan nukkuvalla vauvalla on muita suurempi riski kätkytkuolemaan.
Selällään kehoitetaan nukkumaan, koska vauvoja pidetään nykyisin niin paljon kaukaloissa. Vauvan pitää saada olla selkä suorana kovemmalla alustalla jotta kehitys ei vaarannu. Tämä on perustelu jonka olen kuullut selällään nukuttamisesta.
Itse käytän hyvin vähän kaukaloa. Meidän vauva nukkui 4 ensimmäistä kuukautta enimmäkseen mahallaan, koska paljon ilmavaivoja. Vatsallaan ollessa nukkui lähes poikkeuksetta parhaiten.
Onko kenelläkään tietoa kuinka suuri riski kätkytiin vatsallaan nukkuessa? Onko luotettavaa tutkimusta aiheesta?
Meillä kaksi lasta ja molemmat ovat olleet vatsalla nukkujia.
Selälleen nukkuivat vain vaunuissa.
Vierailija kirjoitti:
Selällään kehoitetaan nukkumaan, koska vauvoja pidetään nykyisin niin paljon kaukaloissa. Vauvan pitää saada olla selkä suorana kovemmalla alustalla jotta kehitys ei vaarannu. Tämä on perustelu jonka olen kuullut selällään nukuttamisesta.
Meille Taysin lastenlääkäri sanoi, että selällään suositellaan nukkumista ihan sen takia että hengitystiet pysyvät tutkimusten mukaan parhaiten auki.
Nukutin toisinaan vatsalleen päivisin, niin että oli koko ajan "valvonnan alaisena".