Kertokaa mtä oireita teille on tullut peräsuolen laskeumasta`?
Entä mikä oli laskeuman syynä? Itsellän luultavasti huomattava ylipaino ja useampi synnytys on vaikuttanut asiaan, nyt todettu rektoseele eli peräsuolen laskeuma ja lisäksi lievä virtsarakon laskeuma. Häiritsevin oire on voimakas kipu nivusissa, tai emätinaukon molemmin puolin lihaksissa. Voiko se johtua laskeumasta? Mistä löytäisin lisää tietoa aiheesta? Terveyskeskuksesta en saanut oikein mitään neuvoja muuta kuin jos oireet pahenee niin on leikkaus edessä. Onko kellekään tehty tätä leikkausta ja miten olette toipuneet? Tuliko jälkioireita?
Kommentit (15)
Miten tämä on vaikuttanut seksielämääsi? Onko yhdyntä kivulias?
Anteeksi, että kyselen.. Itsellä laskeumaa ja nyt pitkästä aikaa ehkä ryhtymässä suhteeseen.
No itsetunnon on aika kivasti nakertanut tämä vaiva, se on varmaan suurin ongelma.
Lisäksi mies joskus sanoi, että emättimessä tuntui jotain kovaa eli peräsuolessa oleva uloste... En todella viitsinyt kertoa mistä oli kyse.
Seksielämä on vuosien saatossa hiipunut lähes täysin, johtuen muista parisuhteen ongelmista.
Siinä mielessä olen huono vastaamaan tähän kysymykseen :(
Yhdyntäkipuja ei ollut silloinkaan kun ensimmäisen ja toisen lapsen jälkeen vielä oli aika aktiivinen seksielämä.
Siis sua särkee nivusista? Auttaako siihen mikään? Mulle on joskus tehty leikkaus tuon asian takia, mutta sen takia ettei uloste tullut kaikki ulos, vaan kerääntyi "pussiin".
Mua on särkenyt aina välillä tosi paljon nivusista ja yleensä se ajoittuu yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Siis sua särkee nivusista? Auttaako siihen mikään? Mulle on joskus tehty leikkaus tuon asian takia, mutta sen takia ettei uloste tullut kaikki ulos, vaan kerääntyi "pussiin".
Mua on särkenyt aina välillä tosi paljon nivusista ja yleensä se ajoittuu yöhön.
Haluatko kertoa lisää tuosta leikkauksesta? Oliko iso toimenpide, kauanko sairaalassa, mikä oli toipumisaika? Entä mikä on tilanteesi nyt? Auttoiko leikkaus tuohon ulostamisvaivaan, entä muihin oireisiin? Tiukentuiko paikat? Oletko muuten ollut tyytyväinen leikkauksen tuloksiin?
Itsellä sama vaiva :(
Onko lantionpohjalihasten treenaamisella mitään vaikutusta jo olemassa oleviin laskeumiin?
Itse olen liikunnallinen ja hoikka nainen, jolle synnytykset (ja epäilen, että osittain myös nuorempana harrastettu raju "pomppiva" liikunta) ovat aiheuttaneet laskeuman.
Olen lantionpohjan lihaksia aina muistaessani treenannu, eivätkä ne "sormitestin" perusteella ihan rapakunnossa ole. Paremmatkin ne voisi olla, sillä esim. hyppiessä virtsaa kyllä karkaa :(
Mietin, että pitäisikö hakeutua asiaan erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle saamaan tarkat ohjeet harjoitteluun ja hoitaa asia kuntoon.
Nivusten särky voi ilmeisesti liittyä lonkkakipuunkin. Koska minulle jäi viimeisestä raskaudesta ns. napsuva lonkka ja alaan erikoistunut lääkäri kyseli onko nivusissa kipuja ja jos olisi ollut, niin olisi liittynyt lonkkiin.
Minulla myös peräsuolen laskeuma, ei muuta vaivaa kuin ulostamisen hankaluus ja itsellä ei yhdyntä enää tunnu hyvältä. Mies ei ole valittanut, mutta tunnen kuinka emättimen takaosa ihan pehmeää mössöä. Jumppaan alakertaa, mutta eipä se tuohon auta. Minut itseasiassa leikataan perjantaina, jännittää.
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on särkenyt aina välillä tosi paljon nivusista ja yleensä se ajoittuu yöhön.Haluatko kertoa lisää tuosta leikkauksesta? Oliko iso toimenpide, kauanko sairaalassa, mikä oli toipumisaika? Entä mikä on tilanteesi nyt? Auttoiko leikkaus tuohon ulostamisvaivaan, entä muihin oireisiin? Tiukentuiko paikat? Oletko muuten ollut tyytyväinen leikkauksen tuloksiin?
Itsellä sama vaiva :(
Leikkauksesta on jotain 10 vuotta aikaa, joten en muista enää hyvin. Tehtiin päiväkirurgisella eli pääsin reilusti ennen iltaa kotiin. Istuminen oli tietysti vaikeaa pitkään, mutta en ainakaan muista muita ongelmia.
Leikkaus auttoi vaivoihin eli ulostamisongelmiin. Muita mulla ei onneksi ollut. En usko tiukentuneeni tai ei sitä ainakaan huomannut.
Menisin heti uudestaan samaan toimenpiteeseen, se helpotti TODELLA paljon mun elämää.
Mullakin tuota että uloste kerääntyy pussimaisesti eikä oikein tule ulos.
On myös virtsarakon pakotusta, välillä tuntuu kuin olisi tulehdus mutta näytteet ovat puhtaat, ja oireilu häipyy joko itsekseen tai yhdynnän avulla (jotenkin tämä kai pistää kaiken oikealle paikalleen tms?).
Olen synnyttänyt 12 vuotta sitten.
Ensimmäisessä synnytyksessä ei tullut ponnistamisen tarvetta, joten luulisin, että väkisin vauvan ulos punnaamisella on osuutta asiaan.
Vaivat alkoi aika pian vaikka olin koko ajan tehnyt lantiopohjan lihasharjoituksia.
Kaksi seuraavaa synnytystä pahensi tilannetta.
Oireina oli/on ulosteen juuttuminen ns. pussiin ennen peräaukkoa. Emättimen puolelta painamalla saa sen ulos. Vatsaa ei kannata päästää kovalle.
Lisäksi tuntuu ettei suoli tyhjene kunnolla.
Kävin leikkauksessa 11vuoden kuluttua ekasta synnytyksestä. Siinä kursittiin emättimen takaosan kudoksia yhteen vahvistamaan niin ettei peräsuoli pääsisi emättimen puolelle.
Koska ensimmäinen leikkaus oli jo nuorena niin uusintaleikkausten riski on suuri, sanoivat gynekologit.
Valitettavasti oireet lievittyivät vähän leikkauksen myötä ja pitkän toipumisen vuoksi lykkään mahdollisimman kauan seuraavaa leikkausta, jos sellaiseen edes menen.
Tiedän kyllä, että monilla leikkaus on auttanut hyvin.
Oma osuutensa tähän kurjaan vaivaan on myös kudostyypillä.
Minulla ei ole virtsarakon laskeumaa, kohdun laskeumaa kylläkin ja alapäässä tuntuu jonkin verran painetta, mutta ei kipuja nivusissa tai emättimen aukon vieressä.
Voimia sinulle ja kaikille muille näiden kurjien vaivojen kanssa kamppaileville :)