UPS on varmasti ylivoimaisesti surkein jakelufirma ikinä
Tilasin Amazon UK:sta tuotteen, UPS ei vaivautunut edes soittamaan (jos tiesivät edes numeron, Amazon UK:n profiilissa puhelinnumero on kyllä) ja kysymään ovikoodia. Ovestakin menee joku 5 minuutin välein, ei sitä ovikoodia edes tarvitse, muut jakelufirmat tulevat sisään ilman koodejakin, puhelinnumerokin löytyisi julkisesta rekisteristä 10 sekunnissa. Vain viikon jälkeen tämä UPS lähettää paketin takaisin Britanniaan. Aivan uskomattoman paskaa asiakaspalvelua. Tulipahan ekan kerran haukuttua firma englanninkielisen asiakaspalvelun kautta, suomenkielisen asiakaspalvelun tarjoaminen olisikin tietysti ihan liikaa vaadittu.
Kommentit (29)
Mulla ollut postin kautta ongelmia useammin, kerran tilasin kuljetuksen ovelle, olisiko ollut jopa 14e hintainen, en muista varmaksi. Eivät soittaneet vaikka numero oli, eivät soittaneet ovikelloakaan, pistivät vain lapun luukusta (juoksin perään käytävään ja siellähän postisetä tuotteen kanssa käytävässä) soitin kyllä kelloa (just joo,ei soittanut). Joskus taas posti tuonut paketin ovelle vaikkei ole ovelle asti edes tilattu. Yllättäen, ulkomainen firma toi kerran ja hyvin sujui mutta en uskalla yhdellä kokemuksella tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut postin kautta ongelmia useammin, kerran tilasin kuljetuksen ovelle, olisiko ollut jopa 14e hintainen, en muista varmaksi. Eivät soittaneet vaikka numero oli, eivät soittaneet ovikelloakaan, pistivät vain lapun luukusta (juoksin perään käytävään ja siellähän postisetä tuotteen kanssa käytävässä) soitin kyllä kelloa (just joo,ei soittanut). Joskus taas posti tuonut paketin ovelle vaikkei ole ovelle asti edes tilattu. Yllättäen, ulkomainen firma toi kerran ja hyvin sujui mutta en uskalla yhdellä kokemuksella tuomita.
Tähän vielä lisäyksenä että tunnen postin käytännöt, olen ollut siellä töissä. Vissiin uusi jakelija tai muuten vaan välinpitämätön. Yritti kusettaa vaikka numerokin oli hänellä oikein->soitin kyllä ja soitin kyllä kelloa->ei soittanut.
Sama kokemus UPS:stä jopa kolme eri kertaa. Voi olla että olis pitäny oppia jo ekalla kerralla, etteivät ne mitään soita/tekstaa/lähetä savumerkkejä lähetyksen toimitusaikataulusta. Sain aina vain tiedoksi että toimitus on klo 8-16 välillä. Seuraavalla kerralla pitää varmistaa että paketti olis hyvä toimittaa jonkun toisen toimijan kautta...
Mulle ne ilmoitti, että paketti on turvallisuustarkastuksessa ja siksi ei voi tuoda kotiovelle. Ja sitten olisi pitänyt ottaa 2h per suunta reissu Vantaalle. Tattista.
Kävin äsken tarkistamassa seurantakoodin avulla missä pakettini on menossa. No tiedoissa luki että paketti on yritetty toimittaa tänään päivällä mutta en ole kyllä huomannut mitään ja olen ollut koko päivän kotona?
Kesällä riemua herätti ups:niin uusi toimitustapaehdotus (plussaa, kun edes soittivat), että voivat jättää paketin samassa talossa asuvalle toiselle asiakkaalle - no tämä ihminen ei suostunut pakettiani vastaanottamaan.
Ja ei se ole muutenkaan asiakkaiden velvollisuus jakaa toisten paketteja.
Just tänään sain DHL:ltä kirjeen paketista, jota yritetty toimittaa. Heillä ei ollut puhelinnumeroa ja alaovi on lukossa. Saan paketin huomenna.
Muistelin yhtä UPS:n "toimitusta" Niken verkkokaupasta. UPS:llä oli puhelinnumero paketin päällä, mutta minkäänlaista ilmoitusta ei koskaan kuulunut. Lopulta itse soitin, kun kummastelin, kun ei pakettia kuulu. Siellähän se oli Vantaalla haettavissa. Eivät voineet tuoda kuin päivällä ja kotiosoitteeseen. Olin tietty töissä. Argh! Enpä ole enää tilannut Nikelta, kin UPS:a käyttää.
Olen tilannut vuosia netistä ja ennen kuljetusfirmojen kanssa toimi hyvin. Tilaukseen laitettiin puhelinnumero, kuriiri soitti aamulla paketin saatuaan ja sovittiin minne ja milloin tuovat paketin. Piece of cake.
Nyt usean vuoden ajan tämä on ollut aika mahdotonta.
Mutta tiedän syynkin. Ensinnäkin UPS ja DHL ovat yksityisasiakkaan näkökulmasta yrityksiä, joiden liikeidea perustuu amerikkalaiseen yhteiskuntaan, jossa on paljon kotirouvia aina kotona keskipäivällä. Firmojen toiminta ei vaan onnistu Suomessa, koska täällä kodit ovat tyhjiä päivisin kun ihmiset asuvat yksin ja/tai naisetkin käyvät töissä ja lapsetkin ovat päiväkodissa eikä lastenhoitajan kanssa kotona.
Nyt on lisäksi muuttunut systeemi siinä, että nämä firmat toimivat "tehokkaasti" tietokoneistettujen ohjelmien mukaan. UPS esim. USA:ssa ajaa niin ettei käänny koskaan vasemmalle -- koska algoritmien mukaan se on nopeampaa niin. Reitit ja aikataulut suunnitellaan matemaattisten mallien mukaan.
Nykyisin siis eivät enää Suomessakaan soita ja sovi asiakkaalle sopivaa aikaa vaan asiakas joutuu taipumaan heidän aikatauluunsa.
Esim. viimeksi DHL tarjosi vaihtoehtoa että toimittavat klo10-15 tai 15-20 kotiin. Työpaikalle toimitus ei käy sekään kaikille.
No jos pitää olla töissä viimeistään klo 10 ja pääsee aikaisintaan klo 17, niin eihän tuo käy. Pitääkö siis asiakkaan oikeasti ottaa palkatonta vapaata, että pystyy saamaan pakettinsa josta on jo maksanut vaikkapa n. 7-17 euroa tilauksen yhteydessä? Muita vaihtoehtoja ei tarjottu.
Hyvä jos edes joku boksi on jossain, mutta eikös sillloin hinnan pitäisi olla edullisempi, koska onhan epäreilua että asiakas, joka on juuri maksanut sen 17 euroa siksi että saisi sen paketin sinne kotiin asti joutuu vielä lähtemään erikseen kävellen tai bussilla hakemaan sitä pakettia jostain. Nehän eivät monelle satu ihan matkan varrelle.
Tilasin UPSin kautta Uniqlosta. Ekasta toimitusyrityksestä eivät ilmoittaneet mitenkään, ei oltu kotona. Jättivät silloin kortin, että yrittävät uudestaan päivänä XX välillä 10-20! Ei oikein sovi työssäkäyvälle ihmiselle tuo nettishoppailu, onneksi juuri silloin sattui olemaan loma-aika. Kymmenen tuntia on aika pitkä aika päivystää kotona, että sattuuko kuriiri ilmestymään paikalle vai ei.
Ja tämä tapahtui Tampereella.