Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kerran otetusta verinäytteestä ei voida kirjata ylös potilaan veriryhmää?

Vierailija
22.08.2016 |

Olen verityypiltäni 0-

Olen veriryhmäni takia joutunut antamaan raskauden aikana jo kolme verinäytettä, joissa tuo veriryhmä on käynyt ilmi. Nyt piti käydä antamassa miehen verinäyte ja samalla otettiin minultakin, koska eivät voi luottaa sanaani että olen 0-

Kyse vielä saman kaupungin terveyspalveluista. Olen piikkikammoinen, joten alkaa oikeasti nyppiä tämä. Miksi sitä ei voi kirjata ylös vaikka potilastietoihin, kun ravaan lääkärissä kuitenkin yhtenään kaikissa mahdollisissa tarkastuksissa?!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sulta sitä veriryhmää tutki, vaan vasta-aineita. Tämän takia raskaana olevilta resus-negatiivisilta tutkitaan kolme kertaa.

Toisekseen kyseessä on potilasturvallisuusasia: veriryhmä tulee aina esimerkiksi ennen verensiirtoa tutkia mikäli mahdollista koska väärän veren antaminen on fataalia. Kyllä se siellä tiedoissa on siitä huolimatta.

Vierailija
2/2 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmä ja vasta-aineet varmistetaan joka kerta, vaikka se olisi tiedossa ihan turvallisuussyistä. Väärän veren antaminen voi olla kohtalokasta. Raskaana ja/tai, jos on saanut verensiirtoja, voi olla riski, että veressä on vasta-aineita, jotka tulee huomioida tulevassa verensiirrossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä