Miten kommentoitte työkaverini käytöstä?
Työkaverini on lomalla. Lähdin perjantaina kiireellä töistä, ja unohdin yhden asian työpoydälle joka olisi pitänyt olla kaapissa. Ei mitenkään iso juttu, jäänyt ennenkin eikä ole vaarallista, mutta tapana on että tuo esine on laitettu kaappiin kun töistä lähdetään.
Työskentelen kolmen hengen tiimissä jossa on kollegan lisäksi esimiehemme. Meillä on yksi yhteisen sähköpostilaatikko jota kaikki kolme luemme. Eräs toinen työkaveri oli huomannut tuon unohtuneen esineen ja laittanut sen omaan kaappiinsa, heittänyt meilin yhteiseen s-postiosoitteeseemme että emme ihmettelisi asiaa.
Lomalla oleva kollegani oli lukenut tuon meilin ja forwardoinut sen vielä esimiehelle. Siis koen tuon loukkauksena ja kyttäämisenä. Että miksi ihmeessä hän tuplavarmistaa LOMALLA ollessaan että tuo unohdukseni tulee varmasti esimiehen tietoon??
Laitoin työkaverilleni viestin yhteisestä meiliboxista että "Kiitos tarkkaavaisuudesta, olisin tietysti itsekin kertonut tuosta unohduksesta esimiehelle eikä sinun tarvitse lomalla lukea yhteisiä s-posteja".
Olen aiemmin usein huomauttanut että kun tuo kollegani on lomalla, hänen ei pitäisi lukea yhteisen sähköpostiboximme viestejä sillä silloin jotain tärkeää voi jäädä huomaamatta, ja kun sijaistan häntä, toivon että silloin hän ei puutu lomalta työjuttuihin.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (20)
Että asioista voikin tehdä ongelmia...
Riippuu varmaan, millaista teillä siellä töissä on.
Kuulostaa siltä, että jos esimiehelle kertominen haittaa noin paljon, niin siellä tulee esimieheltä naputusta tuontyyppisistä asioista ikävään sävyyn. Jossain toisessa työpaikassa, jossa taas esimies ei ole yhtä kuumottava tai luottamus alaisten kanssa toimii, tuo olisi vain sellainen "tiedoksi"-asia, jonka ei tarvitsisi ärsyttää.
Uskon, että tuo kollega on sellainen tunnollinen suorittaja, joka on vaan pikaistuksissaan miettimättä toiminut noin. Eli tarkoittanut hyvää miettimättä sitä, että esimiehelle ilmoittamisesta voi tulla turhaa harmia ja suurempi soppa kuin mitä koko asia on. Itse sanoisin tälle henkilölle aika tiukasti kun taas tulee kuvioihin, että toivoisin hänen vähän miettivän noita siirtojaan, varsinkin tämmöisessä asiassa, jossa homma oli ihan hanskassa ilman, että esimiehen tarvitsee puuttua koko asiaan.
Yksi vaihtoehto on tietysti sekin, että jos usein unohtelet ja sekoilet asioissa, joissa ei saisi, olisi esimiehen tästä hyvä tietää. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan ollut kysymys.:)
Vierailija kirjoitti:
Että hän oli paskantärkeä ja haluaa mustamaalata sinua.
Kyllä, hän on nimenomaan paskantärkeä. Jopa sietämätön toisinaan. On hukkuvinaan töihin, ja koska on niin ylikiireinen ja ylityöllistetty, tiuskii ja on töykeä muille. Vetoaa jatkuvasti HIRVITTÄVÄÄN kiireeseen vaikka tosiasiassa tuo kiire on tekemällä tehtyä: 80% kiireestä koostuu siitä että tarkistelee muiden töitä, puuttuu muiden tekemisiin ja tekee työnsä ylitarkasti. Esim. Jos häntä pyydetään hankkimaan jokin asia, annetaan firma josta hankiia, tarkka tuote jne, hän käyttää tunteja siihen että etsii netistä VIELÄ halvempaa tuotetta. Tajuamatta että hinta ei aina ole se merkitsevin asia ja joskus voi tehdä niinkuin pyydetään eikä niitä lisäpisteitä saa siitä että käyttää tunteja käytännössä turhaan työhön. Minua ohjeisti että kun sijaistan häntä ja jotain pyydetään tekemään, pitää aina tehdä työ kolmeen kertaan (eli vaikkei pyydetä, etsiä kolme vaihtoehtoa tuolle tuotteelle). En tietenkään tee näin, vaan käytän työaikani järkevästi tekemällä mitä pyydetään.
/ap
Vierailija kirjoitti:
Jos asenne on tämmöinen, että kaikista virheistä ilmoittaminen on "mustamaalausta", niin miten mielestäsi töissä voi käsitellä virheitä tai ilmoittaa niistä eteenpäin?
Parempi aina lakaista kaikki maton alle vai?:)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että jos esimiehelle kertominen haittaa noin paljon, niin siellä tulee esimieheltä naputusta tuontyyppisistä asioista ikävään sävyyn. Jossain toisessa työpaikassa, jossa taas esimies ei ole yhtä kuumottava tai luottamus alaisten kanssa toimii, tuo olisi vain sellainen "tiedoksi"-asia, jonka ei tarvitsisi ärsyttää.
Uskon, että tuo kollega on sellainen tunnollinen suorittaja, joka on vaan pikaistuksissaan miettimättä toiminut noin. Eli tarkoittanut hyvää miettimättä sitä, että esimiehelle ilmoittamisesta voi tulla turhaa harmia ja suurempi soppa kuin mitä koko asia on. Itse sanoisin tälle henkilölle aika tiukasti kun taas tulee kuvioihin, että toivoisin hänen vähän miettivän noita siirtojaan, varsinkin tämmöisessä asiassa, jossa homma oli ihan hanskassa ilman, että esimiehen tarvitsee puuttua koko asiaan.
Yksi vaihtoehto on tietysti sekin, että jos usein unohtelet ja sekoilet asioissa, joissa ei saisi, olisi esimiehen tästä hyvä tietää. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan ollut kysymys.:)
Esimies oli vähän että whaat... Kun luki tuon meilin jossa työkaverini tiedotti unohduksestani. Esimies ei todellakaan ole mikään kyylä eikä ikinä naputa mistään, mutta kollegani on sellainen joka ilmeisesti kerää pisteitä ja kokee kilpailua kanssani, tiedottamalla AINA pomolle jos unohdan yhdenkin asian. Lähes viikottain hän lähettää esimiehelleni parannusehdotuksia koskien minun työtäni. Esimieheni ja minä olemme hiukan naureskelleet tälle mutta nyt mulla meni vati nurin.
AP
Kerro esimiehellesi, että unohdit laittaa esineen kaappiin ja pahoittele tilannetta.
Joka työpaikalle laitetaan töihin vähintään yksi nilkki. Uskon, että heidät palkataan nimenomaan kyseistä tehtävää varten... Teille palkattiin kyttääjä.
Ikävä tilanne, mutta yritä unohtaa koko juttu. Sinun ei tarvitse olla nilkki.
Vielä parempi tilanne: kosta jossain vaiheessa vaihvihkaa hänen tekonsa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies oli vähän että whaat... Kun luki tuon meilin jossa työkaverini tiedotti unohduksestani. Esimies ei todellakaan ole mikään kyylä eikä ikinä naputa mistään, mutta kollegani on sellainen joka ilmeisesti kerää pisteitä ja kokee kilpailua kanssani, tiedottamalla AINA pomolle jos unohdan yhdenkin asian. Lähes viikottain hän lähettää esimiehelleni parannusehdotuksia koskien minun työtäni. Esimieheni ja minä olemme hiukan naureskelleet tälle mutta nyt mulla meni vati nurin.
AP
Ok, no jos sinä ja esimies olette samalla taajuudella siitä, millainen toimintatapa tuolla työntekijällä on, niin eipä tässä huolta.
Olin aikomassa sanoa, että kerrot sitten vaan esimiehelle, että tämä asia oli teidän kollegoiden kesken sovittu ja kunnossa ja että tämä työntekijä katsoi parhaaksi laittaa viestiä sinulle tiedoksi, mutta että tosiaan homma oli ihan hanskassa.
Ehkä sitten olis parasta, että esimies sanoisi hänelle, että jos on kyseessä tuollainen asia, josta työntekijät voivat sopia keskenään ja homma hoituu niin, niin ei tarvi hänelle kaikkea raportoida. :)
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimiehellesi, että unohdit laittaa esineen kaappiin ja pahoittele tilannetta.
Joka työpaikalle laitetaan töihin vähintään yksi nilkki. Uskon, että heidät palkataan nimenomaan kyseistä tehtävää varten... Teille palkattiin kyttääjä.
Kollegani on hankkinut vihamiehiä kourakaupalla olemalla aina ilkeä ja tyly, jopa ilmoitti uudelle työntekijälle joka kysyi voiko tilata yhden paketin firman osoitteeseen että "Tilaa vaan mutta mä avaan ja levittelen sitten JOKAISEN paketin mikä tänne tulee enkä todellakaan kato kenelle ne on osoitettu" Uuden työntekijän ilme oli näkemisen arvoinen ku kuuli tämän. Minä kävin sanomassa tuolle uudelle tyypille ettei täälä todellakaan avata kenenkään paketteja, ja muutkin tilaa tänne ajoittain omia pakettejaan. Kollegani tiuskii että on AIVAN LIIAN KIIREINEN OTTAMAAN MITÄÄN VITUN PAKETTEJA VASTAAN.
Jännä on että kun tuuraan häntä, teen työajan puitteissa omat työni sekä hänen, mutta hän ei selviä omistakaan töistään ilman vähintään tunnin ylitöitä/ päivä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, hän on nimenomaan paskantärkeä. Jopa sietämätön toisinaan. On hukkuvinaan töihin, ja koska on niin ylikiireinen ja ylityöllistetty, tiuskii ja on töykeä muille. Vetoaa jatkuvasti HIRVITTÄVÄÄN kiireeseen vaikka tosiasiassa tuo kiire on tekemällä tehtyä: 80% kiireestä koostuu siitä että tarkistelee muiden töitä, puuttuu muiden tekemisiin ja tekee työnsä ylitarkasti. Esim. Jos häntä pyydetään hankkimaan jokin asia, annetaan firma josta hankiia, tarkka tuote jne, hän käyttää tunteja siihen että etsii netistä VIELÄ halvempaa tuotetta. Tajuamatta että hinta ei aina ole se merkitsevin asia ja joskus voi tehdä niinkuin pyydetään eikä niitä lisäpisteitä saa siitä että käyttää tunteja käytännössä turhaan työhön. Minua ohjeisti että kun sijaistan häntä ja jotain pyydetään tekemään, pitää aina tehdä työ kolmeen kertaan (eli vaikkei pyydetä, etsiä kolme vaihtoehtoa tuolle tuotteelle). En tietenkään tee näin, vaan käytän työaikani järkevästi tekemällä mitä pyydetään.
/ap
Oho, tuohan on kuin yksi entinen työkaverini. Pari vuotta jaksoin, mutta sitten yksi kaunis päivä sain liki hermoromahduksen ja menin kesken työpäivän työterveysasemalle. Olin pari viikkoa saikulla. Onneksi meillä oli organisaatiomuutos meneillään ja pääsin toiselle osastolle. Vieläkin puistattaa tuo ajanjakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kollegani on hankkinut vihamiehiä kourakaupalla olemalla aina ilkeä ja tyly, jopa ilmoitti uudelle työntekijälle joka kysyi voiko tilata yhden paketin firman osoitteeseen että "Tilaa vaan mutta mä avaan ja levittelen sitten JOKAISEN paketin mikä tänne tulee enkä todellakaan kato kenelle ne on osoitettu" Uuden työntekijän ilme oli näkemisen arvoinen ku kuuli tämän. Minä kävin sanomassa tuolle uudelle tyypille ettei täälä todellakaan avata kenenkään paketteja, ja muutkin tilaa tänne ajoittain omia pakettejaan. Kollegani tiuskii että on AIVAN LIIAN KIIREINEN OTTAMAAN MITÄÄN VITUN PAKETTEJA VASTAAN.
Jännä on että kun tuuraan häntä, teen työajan puitteissa omat työni sekä hänen, mutta hän ei selviä omistakaan töistään ilman vähintään tunnin ylitöitä/ päivä.
AP
Toivotaan yt-neuvotteluja, koska tuollaisella käytöksellä hänelle näytetään ulko-ovea.
Olisin järkyttynyt, jos työkaverini hokisi töissä vitt*a ja pitäisin häntä moukkana.
Mitä jos alkaisit tekemään niitä töitä joihin sinut on palkattu ja jättäisit palstailun vapaa-ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Toivotaan yt-neuvotteluja, koska tuollaisella käytöksellä hänelle näytetään ulko-ovea.
Olisin järkyttynyt, jos työkaverini hokisi töissä vitt*a ja pitäisin häntä moukkana.
Tiedättekö ihmisiä jotka ovat hiukan liian omistautuneita firmalle? Eli ns. "tunnustavat liikaa väriä"? Työkaverini on sellainen joka palvoo firman toimitusjohtajaa ja on jatkuvasti ajamassa erinäisten etujen lakkautusta jotta firma hyötyisi tästä taloudellisesti. Etuja jotka ovat häneltä itseltäänkin pois,kuten lounasseteli, mutta hän on sitä mieltä että "PÄRJÄTÄÄN ILMANKIN". Ei siis luojankiitos ole esimiesasemassa, mutta kuvittelee olevansa vastuussa yksin kaikesta. Olen tuurannut häntä vuosia mutta hänen on joka kerta lyhyellekin lomalle jäämistä ennen koulutettava minua päiviä jotta pärjään hänen vaativassa työssään...
AP
Tuollaisia tyyppejähän on joka työpaikalla, "vain minä teen kaiken parhaiten ja minä yksin" -marttyyrijutut ja oikeuttaminen siihen, että saa olla ikävä muille. Ja asenne, että muiden kanssa ei tarvitse tulla toimeen ja sitten esimiehetkin enemmän tai vähemmän suosii näitä, koska nämä ovat niitä tunnollisia työmyyriä. Ja niin korvaamattomia ovat että!
4/9
Ensi kerralla et sitten unohtele. Olet opetuksesi saanut.
Kuulostaa ex-kollegaltani, hänellä oli jatkuvasti hirveästi töitä, enkä sitä ihmettele lainkaan. Hän varmisti kaiken moneen kertaan ettei kukaan pääse sanomaan että on tehnyt virheen. Sitten kun minä tein mokan, hän kiiruhti kertomaan siitä esimiehelle. Pidin sitä jotenkin huvittavana, koska ei kuitenkaan oltu mitään aivokirurgeja eli kukaan ei menettänyt henkeään eikä mitään muutakaan virheen takia ja toisaalta, kun töitä oli paljon, yleisesti hyväksytty toimintatapa oli laskea tasoa, jotta työt saadaan tehtyä. Ja se olin minä, jolla niitä töitä oikeasti oli paljon, ei kollegallani.
Jollain ei ole muuta elämää kuin työnsä niin siitä tehdään elämää isompaa draamaa ettei kukaan huomaisi ettei ole mitään muuta elämässä
En tekisi mitään. Luotan esimieheeni että hän ei myöskään kiinnittäisi asiaan mitään huomiota, korkeintaa hymähtelisi meillin lähettäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla et sitten unohtele. Olet opetuksesi saanut.
Tai paremminkin niin, että ens kerralla jää tuo kollega pois meilijakelusta.