Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikea oppisemmin kirjotettu; tällÄinen vai tällAinen...?

Vierailija
21.08.2016 |

Äikän esseetä mietin

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen

Vierailija
2/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän lainen = tällainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joihinkin sanoihin kirjoitetaan a vaikka lausutaan yleensä ä. Syynä on se, että ohjeiden laatijat käsittelevät niitä yhdyssanoina, ja yhdyssanoja ne taustaltaan ovatkin. Kirjoitetaan ”tällainen” eikä ”tälläinen”, vaikka yhdyssanaluonne (osina ”tän” = tämän ja ”lainen” = lajinen) on hämärtynyt."

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.4.html

Meni noin kaks sekkaa googlettaa tämä.

Vierailija
4/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisemmin, kirjoitettu. Onnea vaan esseehesi.

Vierailija
5/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen (tämän+lainen l. kaltainen)

Vierailija
6/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Vierailija
7/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja

Vierailija
8/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täl-lai-nen oli ainakin peruskoulussa 80-luvulla...

Vierailija
9/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaoppisemmin, kirjoitettu. Onnea vaan esseehesi.

Se on esseeseesi.

Vierailija
10/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja

Mikä ihmeen viiva? Toinen esimerkki on yhtäkkiä, jonka koulussa opin kirjoittamaan yht'äkkiä, mutta nykyään ei käytetä tuota muotoa.

Vierailija
11/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan SATAVARMA että se on tällainen. Jos et usko mua, katso sanakirjasta tai kokeilen Wordin tai jonkin muun tekstinkäsittelyohjelman oikeinkirjoitusta.

Tällainen, sellainen ja tuollainen ovat pronominaaleja ja ns. kontaminaatiomuotoja, joissa kaksi sanaa ovat sulautuneen yhdeksi niin, että se on vaikuttanut äänteisiin sanojen keskellä. Siis alkup. muodot tämän lajinen, sen lajinen, tuon lajinen. Tavutetaan tietenkin suomen tavutussääntöjen mukaan sel-lainen jne. Tuo laji-kantasana vaikuttaa siihen, että myös tällainen-sanassa on a eikä ä.

Sanoa voit kummin tahansa, mutta jos haluat kirjoittaa oikeinkirjoitusnormien mukaan, niin kirjoita tällainen.

En ota kantaa siihen, onko järkevää säilyttää kirjoitusasu nykyisellään.

Vierailija
12/12 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi