Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän ennen ihmiset ilmeisesti halusivat olla enemmän muodikkaita ja vasta viime aikoina on tullut pinnalle enemmän ajaton klassinen tyyli

Vierailija
21.08.2016 |

pukeutumisessa ja sisustamisessa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisitko sinä vain tullut vanhaksi?

Vierailija
2/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muutenkin ns. perinteiset arvot vallalla, liittyy siis tähän aikaan. Ehkä tästä ajasta puhutaan joskus myöhemmin uusklassismin tulemisena tai jotain vastaavaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on aina halunneet olla muodikkaita, luolissakin oli omat muotinsa. Ennen vaan se muoti muuttui paljon hitaammin, ja nykyään nettiaikana on periaatteessa kaikki muodit muotia jollekin jossain yhtäaikaa. 

Se että nyt on ollut aika pitkään valkoiset kodit muotia, on ihan yhtä tyhmää kuin se että kasarilla oli tummaa puuta, baarikaapit ja vaunut olohuoneessa.

Vierailija
4/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on muutenkin ns. perinteiset arvot vallalla, liittyy siis tähän aikaan. Ehkä tästä ajasta puhutaan joskus myöhemmin uusklassismin tulemisena tai jotain vastaavaa...

Moneskohan uusklassismin uusi tuleminen se sitten jo olisi?

Vierailija
5/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no kyllähän noita mun puolesta saa tulla vaikka kuinka monta. Eria asia se sitten on mitä nimitystä tästä ajanjaksosta joskus tulevaisuudessa käytetän, mutta minä en ole sitä enää näkemässä kuitenkaan.

Vierailija
6/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä huomata, että myös se, mitä tarkoitetaan "klassisella" tai "ajattomalla", vaihtelee ajan myötä muodin mukana.

Vierailija
7/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteissa 60-70-luvuilla kaupoissa ei ollut paljon valinnanvaraa. Jos muotia oli lyhyet hameet ja leveälahkeiset housut, niin eipä muita juuri ollut. Vielä 80-luvullakin farkuissa oli vain yhtä mallia. Meillä kotona vaatteita teetätettiin tutulla ompelijalla, se tuli halvemmaksi mitä valmisvaatteet.

Nyt malleja ja värejä on joka lähtöön ja muutenkin vaatteet ovat suhteessa halvempia mitä menneinä vuosikymmeninä. Nettikaupoilla on tähän iso osuus.

Vierailija
8/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no kyllähän noita mun puolesta saa tulla vaikka kuinka monta. Eria asia se sitten on mitä nimitystä tästä ajanjaksosta joskus tulevaisuudessa käytetän, mutta minä en ole sitä enää näkemässä kuitenkaan.

Mä en usko että käytetään mitään nimitystä. Trendit ja erilaiset vaiheet vaihtuvat niin tiuhaan. Ei kukaan jaksa keksiä niille enää nimitystä.

Vierailija
9/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että käytetään mitään nimitystä. Trendit ja erilaiset vaiheet vaihtuvat niin tiuhaan. Ei kukaan jaksa keksiä niille enää nimitystä.

Mutta onhan tämä historiallisesti merkittävä ajanjakso, kun työpaikat katoavat kokonaan ja ihmisten täytyy keksiä jonkilainen toinen elanto. Vertaa vaikkapa teollistumiseen.

Vierailija
10/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pukeutuminen ja sisustaminen muodin tai "klassisen tyylin" mukaan on niin uusi ilmiö, että aika turhaa puhua vielä mistään menneestä ja nykyisestä koko asian suhteen.

Vierailija
11/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kohderyhmää tarkoitat? Ainakin nuorison keskuudessa on tällä hetkellä trendikästä ysärimuoti, joka on kaukana ajattomasta ja klassisesta pukeutumisesta.

Sisustamisen osalta parinkymmenen vuoden päästä se tämän päivän "klassinen ja ajaton" tunnetaan termillä 2010-luvun sisustus. Ehkä joku Lokki-valaisin ja Artekin kalusteet (jotka olivat muuten ysärilläkin trendikkäitä, tuli tuosta pukeutumisesta mieleen) ovat sellaisia, jotka tältä aikakaudelta poimitaan uudestaan trendeiksi 2030-luvulla.

Vierailija
12/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön ja yhteiskunnan paineet, naisen asema jne. Siksi. Nykyisin on enemmän omaa vapautta. Ja hyvä niin.

Vierailija
13/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan tämä historiallisesti merkittävä ajanjakso, kun työpaikat katoavat kokonaan ja ihmisten täytyy keksiä jonkilainen toinen elanto. Vertaa vaikkapa teollistumiseen.

Onhan noita lamoja ja pula aikoja ollut ennenkin. Vaiheita tulee ja menee.

Vierailija
14/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On syytä huomata, että myös se, mitä tarkoitetaan "klassisella" tai "ajattomalla", vaihtelee ajan myötä muodin mukana.

Tämä ei kyllä ihan täysin pidä paikkansa. Esim. klassinen polkkatukka on ollut kuta kuinkin samanlainen 1920-luvulta asti. Samoin monet klassisina tai ajattomina pidetyt vaatteet, mm. kynähame, valkoinen paitapusero ja pikkumusta. Tässä esim. pikkumusta 60-luvulta https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikkumusta#/media/File:Anneke_Gr%C3%B6nlo… päälleni tänä päivänäkin. 

Tokihan em. vaatteista/tyyleistä löytyy myös aina aikansa mukainen trendiversio, mutta jos pysytään ihan perusvaatteissa ei eroa juurikaan ole. Jos naisella on vaikkapa klassinen polkkatukka, twinset, kynähame ja balleriinat, näyttää hän tänä päivänä lähestulkoon samalta kuin vaikkapa 1950-luvulla. Tätä on nimenomaan ajattomuus ja siihen ei vaikuta meneillään olevan ajan muoti.

Vierailija
15/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöti höpöti. Valkoisten paitojen leikkaukset muuttuvat ja pikkumustistakin suurin osa on enemmän ajassaan kiinni kuin jotkut tavallisen kansan ulottumattomissa olevat uniikit luomukset.

Vierailija
16/17 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Se mitä nyt pidetään klassisena tyylinä on ollut olemassa vasta hetken.

Vierailija
17/17 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän taisi olla ainakin 80-luvulla, jolloin edellisen(?) kerran oli preppytyyli ja fiftarit pinnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi