Auttakaa tumpeloa (palkka-asiaa)!
Saan "bonuksen" tekemällä hiukan lisätöitä tässä ja ensi kuussa. Onko järkevämpää ottaa se niin että osa maksetaan tämän kuun tilissä ja osa seuraavassa tilissä VAI kaikki kerralla seuraavassa kuussa? Kuinka siis minulle jää enemmän kun vähennetään verot ym.?
Kommentit (10)
Lopullisessa verotuksessa ei mitään väliä, ennakonpidätysten osalta riippuu täysin sinun verokortistasi ja rajaveroasteista. Eli tietämättä verokortin tietoja ja maksettuja palkkoja mahdoton sanoa yhtään mitään. Mutta siis koko vuoden tasolla tarkasteltuna ei ole mitään merkitystä kummin otat.
Kerro alkuun paljonko saat palkkaa ja mikä on veroprosenttisi ja onko verotuksessasi kuukausikohtainen tuloraja vai vuosikohtainen tuloraja?
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama. Kaikki vuoden työt lasketaan verotuksen näkökulmasta yhteen ja sitä kautta määräytyy verotus. Toki jos mietit paljonko sinulle juuri nyt jäisi käteen, niin sehän riippuu sinun verokortin tyypistä. Koko vuoden tulorajalla aivan sama, kk-rajalla kannattaa jakaa. Mutta lopullisen verotuksen näkökulmasta tosiaan se ja sama.
jos on kk-raja ja sekin naftisti asetettu peruspalkan kohdalle niin silloin ei jakamisella ole myöskään merkitystä kun lisäprosentille nakuttaa kuitenkin.
Ok. Ymmärrän kyllä tuon ettei koko vuoden verotuksen kannalta ole merkitystä. Mietin vaan onko väliä maksetaanko mulle esim 500 nyt ja 500 toisessa tilissä vai kerralla koko tonni.. ennakonpidätykset ja muut huomioon ottaen. ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ymmärrän kyllä tuon ettei koko vuoden verotuksen kannalta ole merkitystä. Mietin vaan onko väliä maksetaanko mulle esim 500 nyt ja 500 toisessa tilissä vai kerralla koko tonni.. ennakonpidätykset ja muut huomioon ottaen. ap
Jos kerran ymmärrät että vuosiverotus on vuosiverotus ja se tasataan viimeistään verovuoden lopussa, miksi ja mitä sitten vielä mietit?
Sori kun oon idiootti näissä asioissa :D Palkasta kun lähtee paljon muutakin kuin vero, niin sitä mietin kuinka käy ennakonpidätyksen tässä tapauksessa. Ehkä se on kuitenkin aivan sama otanko 500+500 vai kerralla 1000.
Vierailija kirjoitti:
Sori kun oon idiootti näissä asioissa :D Palkasta kun lähtee paljon muutakin kuin vero, niin sitä mietin kuinka käy ennakonpidätyksen tässä tapauksessa. Ehkä se on kuitenkin aivan sama otanko 500+500 vai kerralla 1000.
On.
Se riippuu, onko verokortissasi kk-raja, vai onko sinulla yksi tuloraja, eli oletko valinnut kortistasi A- vai B-vaihtoehdon.
No onko sulla joku kuukausituloraja siinä kortilla?
Aivan sama. Kaikki vuoden työt lasketaan verotuksen näkökulmasta yhteen ja sitä kautta määräytyy verotus. Toki jos mietit paljonko sinulle juuri nyt jäisi käteen, niin sehän riippuu sinun verokortin tyypistä. Koko vuoden tulorajalla aivan sama, kk-rajalla kannattaa jakaa. Mutta lopullisen verotuksen näkökulmasta tosiaan se ja sama.