Viikko sitten juurihoidettu hammas särkee, onko normaalia?
Teinipoikani poskihampaalle tehtiin juurihoito. Viimeinen kerta oli viime viikon torstaina, ja hoito tuli hammaslääkärin mukaan valmiiksi. Nyt hammasta on ruvennut taas särkemään. Särky ei ole sietämätöntä, mutta tuntuu kuitenkin sen verran, että särkylääke on tarpeen. Onko tämä normaalia ja itsestään ohimenevää vai pitäisikö varata hammaslääkäriaika huomiseksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia ei ole ainakaan se, että teini-ikäisellä on juurihoitoa vaativa hammas. Kannattaisiko hoitaa paremmin?
Tiedoksi, että joillain on semmoinen hammasluu että esim reikä etenää tosi nopeaa ytimeen vaikka kuinka harjaisi jne.
Joillakin ihmisillä on myös se karieksen määrä suuri. Lapsena ku otettiin niitä mittauksia suusta, meidän lapsella oli poikkeuksellisen suuri määrä kariesbakteeria suussa. Vaikka koskaan ei oltu käytetty samoja ruokailuvälineitä eikä pussattu suulle. Tiedä sit, mistä se tartunta tuli, mutta jopa ihan se bakteerimäärä voi olla erilainen, enemmän bakteeria -> sitä helpommin reikiintyy.
Samoin yökuorsaus tai suu auki nukkuminen kuivattaa suuta -> reikiintyy helpommin.
Mulla sattui juurihoidettuun hampaaseen pari viikkoa. Stressasin kamalasti että eikö hoito auttanutkaan mutta nyt hammas on ihan ok eikä mitään tuntemuksia enää.
Mulla sattui 3 päivää. Sitten loppui.
Paikka korottaa...sitä pitää vähän hioa, että purenta korjatuu. Päivystysaika. Nopea juttu, mutta tehtävä pian
Valitettavasti teinit eivät aina hoida hampaitaan niin hyvin kuin pitäisi. Pojalla oli täysin reiättömät hampaat vielä 15-vuotiaana, mutta ilmeisesti sitten taaimmaisten poskihampaiden harjaus ei ollut tarpeeksi huolellista ja yhteen takahampaista pääsi kehittymään iso reikä. Tosin noin isoksi se ei olisi ehtinyt kehittyä, jos kunnallisessa hammashoidossa lasten hammasten tarkastusväli olisi vähän lyhyempi kuin nykyinen kolme vuotta. Minun kouluaikanani tarkastukset olivat vuoden välein, ja silloin tällaiset reiät huomattiin yleensä ennen kuin ne kasvoivat liian suuriksi.
Kiitoksia kaikille vastanneille, erityisesti 20:lle hyvästä selostuksesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa yhteyttä hammaslääkäriin. Onhan sinne saattanut jäädä jotain, josta aiheutunut tulehdus. Itse en jäisi odottelemaan, yksi hammas itseltäni juurihoidettu, ja ei siellä mitään tuntunut enää hoidon jälkeen (paitsi puudutuspiikkien piikityskohdissa).
En halua pelotella, mutta mulla joskus nuorena ammattitaidottomalta hammaslääkäriltä oli katkennut sellainen piikki, millä niitä juurikanavia rassataan ja jäänyt sinne paikan alle. No arvatenkin oli ihan helkutin kipeä ja lopulta oli pakko mennä uudestaan, jolloin asia selvisi.
Uusi paikka jää helposti liian korkeaksi, kun sitä voi olla suu puudutettuna vaikea arvioida. Tuollaista korotettua paikkaa sitten puree yöllä, mistä aiheutuu jatkuva jomotus hampaaseen.
Joskus on myös niin, että hammas on niin syvältä juurihoidettu, että aristaa sen takia parikin viikkoa toimenpiteestä.
Kyllä mä ottaisin tossa vaiheessa yhteyttä hammaslääkäriin ja varmistaisin, että kaikki on ok. Ei siitä mitään haittaakaan ole.
Semmoinen juttu kantsii huomioida, että juurihoidettukin hammas voi reikiintyä. Se on sit oireeton.
Ja 80 % juurihoidetuista hampaista joudutaan poistamaan 10 vuoden sisällä. Juurihoito on usein vain pitkitys hampaanpoistolle.
Kannattaa käydä myös 3D-kuvassa muutaman vuoden kuluttua. Vain siinä näkee, onko tullu tulehdus juuren kärkien ulkopuolelle kudokseen. Se on aika yleistä. Sitä ei näy tavallisessa röntgenissä. Eikä parane itsestään. Ja se ei ole mikään leikinasia sit, että kannattaa vaatia tuollaista perusteellista tsekkausta.
Kyllä ainakin paikattuja hampaita särkee joskus jonkin aikaa. Menee itsekseen ohi. Mutta liian korkea paikka on yleinen säryn aiheuttaja, jolloin pitää hioa.
Mulla meni vuosi sitten liian pitkälle juuren kärjen yli sellainen nasta, kun tehtiin juurihoitoa. Särky johtui siitä. Lopulta poistettiin hammas ja implantti tilalle. Juurihoito tosiaan vain lykkää hampaan poistoa. Jossain vaiheessa se hammas pitää poistaa. 😔
Täysin asiaton kommentti. Juurihoitoon voi päätyä, vaikka hoitaisi hampaita ihan normaalisti. Joskus riittää pelkkä paikattu hammas ja yöbruksaus eli yöpurennan yhdistelmä. Se aiheuttaa ajan saatossa pieniä mikrohalkeamia hampaan ja paikan välille, josta pääsee bakteerit sisään. Muhivat siellä huomaamattomana, oireettomana aina hammasytimeen asti, jolloin vasta tuntuu kipu. Siinä ei ole muuta keinoa kuin juurihoito sitten. Ja aina ei kaikkia reikiä huomata siellä hammaslääkärissä, ei edes kuituvalolla. Näin kävi mulle. Ongelma just jo paikatut hampaat. Jos sinne paikan alle pääsee pikku raosta bakteerit, tilanne huomataankin yleensä vasta silloin, kun ollaan jo tilanteessa, että pakko tehdä juurihoito.
Joskus pelkästään pelkkä kova yöpurenta aiheuttaa hampaaseen niin kovan paineen, että voi mennä juurihoitoon sen takia.