Voiko pettäjä muuttua?
Voiko petollinen koskaan muuttua luotettavaksi kumppaniksi? Voiko muutos tapahtua jos pettäjä selvittää syyt sille miksi toimii näin ja muuttaa käytöstään? Vai onko kerran pettäjä aina pettäjä?
Olen huomannut, että petetyistä tulee usein pettäjiä käsittelemättömän trauman vuoksi. Toistetaan jotain kaavaa kun kuvitellaan, että "kaikki pettävät" ja miksei itse ensin.
Ajatuksia?
Kommentit (10)
samaa mieltä. Mun x petti - jopa 3 kertaa. Sen jälkeen hän on ollut kahden naisen namisissa ja molemmissa avioliitossa pettänyt taas. Tämä vaikka on luvannut, vannonut, yrittänyt...
Jaa'a, tähän on vaikea vastata. Jos on taipuvainen pettämään, on sitä varmaankin aina. Se on tietty käytösmalli. Eli kai pieni osa on jatkossa uskollisia, mutta valtaosa pettää uudelleen.
Omaa lähipiiriä seuranneena sanoisin, että lähes aina pettäjä sortuu jossain vaiheessa. Harmi sinänsä, kun mieheni on pettänyt minua.
Kyllä tietenkin voi. Ei sellaista olekaan kuin toivoton tapaus. Alkoholisti voi raitistua, väkivaltainen opetella käsittelemään aggressionsa rakentavammin, pettäjä oppia uskolliseksi, uusimpien käsitysten mukaan jopa psykopaatti voi saada apua terapiasta toisin kuten ennen uskottiin.
Aina on mahdolllisuuksia. Mutta jokaisen tietysti täytyy omalla kohdallaan miettiä millaisen ihmisen kanssa haluaa yhdessä olla, että pystyykö luottamaan ja vaikuttaako toinen siltä että haluaa muuttua oikeasti.
Itseäni on avioliitossani kerran petetty, mutta se nyt oli kertaluonteinen hairahdus juovuksissa, joten en sitä niin valtavana asiana pitänyt. Ei ole tarvinnut koskaan sen jälkeen epäillä pettämistä, koska mies itse otti sen niin vakavasti, että lopetti alkoholin juonninkin täysin siihen paikkaan, kun koki että viina vie häneltä kontrollin. Pelästyi, että mikä estää ettei hän sitten voisi juovuksissa vaikka tappaa, jos hän kerran voi pettääkin vaikkei sitäkään hyväksy.
Mä luulen et voi muuttua jos pettäminen on ollut kertaluontoinen hairahdus. Esim. humalapäissään pikkujouluissa.
Ja katuu kovasti tätä tapahtumaa.
Mutta epäilen jos pettäminen on toistunut useasti tai ollut pitempi suhde. Siinä on ollut aikaa miettiä tarkasti mitä on tekemässä ja vielä toistettu petos. Tällöin uskon, että henkilö on katuu vain sitä että jäi kiinni.
Pettäjä vakuuttelee ettei petä enään, mutta kokemuksesta hyvin usein pettää taas. Yrittää vain tällä kertaa pimittää asiat paremmin.
Itse en ole koskaan pettänyt, mutta minua on pettänyt 3 eri miestä elämäni aikana.
Riippuen mitä tarkoitetaan pettämisellä?
Vierailija kirjoitti:
Riippuen mitä tarkoitetaan pettämisellä?
No suurinosa varmasti mieltää pettämiseksi seksin harrastamisen. Sellainen mitä et voi rehellisesti puolisollesi keroa.
En mä tykkäisi siitäkään, että mies tapailisi naisia salaa. Ehkä jakaisi heidän kanssaan meidän intiimejä asioita. Soittelu/viestittely/tapailu salaa ja useinhan tämä johtaa seksiin heti tai myöhemmin.
Lähtökohtaisesti ihmiset ei muutu.
Poikkeuksen tekee traumatisoituminen tai vastaava missä teon seuraukset oikeasti menee tajuntaan.
Tottakai voi muuttua. Jo puhtaasti vanheneminen, aikuistuminen, muuttaa ihmistä. Se, että joku pettää 18-vuotiaana ensimmäisessä parisuhteessaan, ei todellakaan tarkoita että sama ihminen pettäisi 48-vuotiaana.
Ei ainakaan mitä mä olen pettäjien touhuja seurannut. Kerran pettää, aina pettää.