Lay-z spa kokemuksia?
Niin, millaisia kokemuksia niistä on? ja onko niistä mihinkään? Lämpiääkö niissä vesi ollenkaan jne?
Kommentit (95)
Hei kaikki varsinkin lay spa helsingin omistajat, oliko siellä jutun sisällä valmiina suodatin ja sen lisäksi mukana vaihtosuodatin. Vai pitikö se mukana tullut suodatin asenta sen pömpelin sisälle ensin? Ite laitoin vaan suoraan ohjeen mukaan sen pömpelin kiinni altaan sisälle ja täytin altaan vedellä ja aloin lämmittämään..kunnes tajusin että onkohan se suodatin valmiina.. ja pitääkö ensin laittaa shokkikloori ja milloin viikkokloori? Ja milloin voi kloorien laiton jälkeen mennä altaaseen? Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Positiivinen kokemus - toimiva laite. Eilen illalla kasattiin ja valutettiinn.700l vettä. Alkulämpö vedellä +6°C ulkoilma lt +10°C, yöllä lt oli +0°C ja aamulla altaan veden lämpö saavuttanut +30°C. Illalla lillumaan veteen joka oli +35°C poreilu päälle ja ennakko luullot hävisi - kiva lelu joka toimii -> suosittelen kaikille jotka epäilevät tälläistä edullista uimaporeallasta. ps. jos ei halua käyttää poreilua niin menee paljusta.
Allas täytetty ja yritetty lämmittää. Kaikki toimii ja lähtee lämmittämään mutta katkaisee virran joka 15 min. Kuluttua. Käynnistyy kyllä kun käynnistän uudelleen. Mikähän on kun ei toimi?? Ei näytä mitään error-koodia. Poreet ja suodattimet toimii.
Voisiko olla että laite toimii oikein mutta talosi sähköt eivät riitä lämmittämiseen ja katkaisee pois? Tai huono jatkojohto
Itsellä harkinnassa tämä Helsinki, mutta meidän terassilla ei ole katosta.
Osaisko joku sanoa mitä haasteita katoksettomuus tuo? Talvella tietty lumi, mutta otettais lumien ajaks pois.. (viime talvena ei lunta ollutkaan kuin pari viikkoa joten lyhyt tauko on ihan ok).
Mites kesällä? Kuinka kestää sadetta? Onko sähköjohto ja pumppulaite vesitiivis?
Onko syytä ostaa joku pressu tms?
Meillä cancun. Avoterssilla, en tiedä, mitä tykkää auringosta ja sateesta. Aurinko ainakin lämmittää vettä. Kunhan nyt yhden kesän kestäisi. Katsotaan, mitä tykätään ja ostetaan sitten vaikka kunnon allas.
Oon laittanut kerran viikossa viikkokloorin altaaseen annostelijassa, tsekannut ph-tason ja pessyt siihen tarkoitetulla aineella suodattimen. Suodatin vaihtoon, kun näyttää siltä. Veden vaihto kerran kuussa varmaan, en oo vielä vaihtanut.
Onko teillä tietoa, että soveltuuko Lay-Z -porrammeissa mukana tuleva pumppu soveltuva merivedelle?
Viime kesänä hommattiin allas ja toimi muuten ok, mutta lämmittimen nappulat lopetti toiminnan kun lämmitti pidempään. Ainoastaan virtanappula toimi, mutta onneksi uudelleen käynnistyksen jälkeen sai taas säädettyä lämmitystä sekä poreita päälle. Pumppu herjaili lillä myös E02? koodia kun ei tainnut tykätä auringosta. Kun peitti matolla, niin ongelmat poistui. Toimittaja lupasi toimittaa uuden pumpun jota odotellaan.
Nyt tuli ongelmaksi valkoiseen muoviosaan ilmestyneet erittäin pienet reiät auringon puolelle. Ne ovat pieniä ja hankala löytää. Saippuavesi ei kerkiä vaahdota ilmavuodon kohdilla. Kastelukannulla kun kaataa vettä, niin vuodon kohdalla veden virtauksessa huomaan eron. Kädellä jos vielä levittää vettä tasaiseksi kerrokseksi, niin kuulee äänenkin.
Toimittaja väittää, että jokin eläin olisi tehnyt reiät muoviin eikä korjaus mene takuuseen, mutta minun mielestä ne johtuvat yläreunan muovin hapraudesta. Altaan yläreuna muutti aika paljon muotoaan auringon paisteessa viime kesänä eli oli vuotoreunalta 1.5 * paksumpi kuin toiselta reunalta. Eikö allas ole tarkoitettu auringon paisteeseen? Mikä kotimainen eläin tekee reikiä, jotka ovat kuin neulalla tehty? Muurahaisia se kyllä keräsi kannen alle munimaan kosteaan mutta nekin oli niitä pieni, joita on joka paikassa. Kaikki muut ilmatäytteidet vesilelut ja uimapaljat ovat säästyneet ehjinä mutta tämä ei.
Toimittaja ilmoitti, että pitää ostaa uusi allas, mutta niitäkään ei ole edes tuolla 241 e suolaisella hinnalla eikä tietoa milloin tulee. Pitää ostaa isompi paikkarasia valmiiksi kesäksi.
AllastaPihaan kirjoitti:
Itsellä harkinnassa tämä Helsinki, mutta meidän terassilla ei ole katosta.
Osaisko joku sanoa mitä haasteita katoksettomuus tuo? Talvella tietty lumi, mutta otettais lumien ajaks pois.. (viime talvena ei lunta ollutkaan kuin pari viikkoa joten lyhyt tauko on ihan ok).
Mites kesällä? Kuinka kestää sadetta? Onko sähköjohto ja pumppulaite vesitiivis?
Onko syytä ostaa joku pressu tms?
Katoksettomuudella ei ole merkitystä, koska altaan mukana tulee oma kansi mitä pidetään altaan päällä silloin kun siellä ei olla itse jotta:
1) Vesi ei haihdu
2) Lämpö ei karkaa altaasta ilmaan
3) Roskia ja hapokasta sadevettä ei mene altaaseen
Sähköjohto on ulkokäyttöön tarkoitettu sähköjohto. Jos pidät mitä tahansa sähköjohtoa vedessä, olet tehnyt jotain pahasti väärin ja sähköiskun vaara on välitön.
Tietenkin pumppulaite on vesitiivis, eihän kukaan voisi myydä pumppua mikä roiskii allasvedet ympäriinsä.
Biltemas paris malli 399e pakko oli käydä ostaa...
Auringon paisteen kanssa pitää olla varovainen. Ei kannata pitää suorassa paahteessa koko kesää varmasti tekee hallaa
Moi,
Meillä Milan-malli ollut nyt käytössä 2 viikkoa, ja kyllä epäillyt kaikkosivat kestävyyden sekä käytettävyyden suhteen. Helppo ottaa käyttöön, kunhan muistaa laittaa mustan tiivisterenkaan paikoilleen, joista ohjeessa ei ollut mainintaa, muuten "very simple" kasata.
Alkujaan oli tarkoitus laittaa nurmikon päälle, mutta kun maa vietti liika, niin tein sille betonilaatoista alustan. Betonilaattojen päälle ostin palamattoa kokoa 50x50cm, josta sopivasti saa kasattua 2mx2m, ja allas päälle.
Honkkarista "Rustasta" kävin ostamassa Swin&Fun Starttipaketin, + viikko klooritabletit sekä muutaman flitterin, näillä pääse hyvin alkuun. Ylipäätänsä mietin miten näiden kemikaalien kanssa pitäisi pelata, mutta ainakin noissa Swim&Fun tuotteissa on niin seikkaperäiset ohjeet, että vikaan ei voi mennä.
Flitterin olen vaihtanut viikon käytön jälkeen, ja vanhan pessyt, joka oli aika siisti. Viikkokloori tabletteja menee noin 1,5 kpl:tta viikossa, eli pidän suodattimessa yhtä, ja kun sitä alkaa olemaan vähän jäljellä lisään uuden. Kerran viikossa olen lisännyt allas "klar" ainetta, eli nyt kaksi kertaa. Näillä eväillä meidän vesi pysynyt kirkaana, ja kun muistaa mennä suihkun kautta altaaseen, niin jää "suurimmat liat" sinne.
Allas pidetään 38c lämmössä ja flitteröinti päällä kokoajan ja: Sähkönkulutuksesta sen verran (allas kulutusmittarin takana), Toukokuun lopusta tähän hetkeen on vienyt semmoisen reilun 10kW/h per päivä eli päivälle tulee hintaa siirtojen/verojen/sähköjen jälkeen 1,10euroa. Allasta käytetty keskimäärin joka toinen päivä 1-1,5 tuntiin.
Poreet päällä itse laite pitää semmoista matalaa tasaista ääntä, vähän kuin olisit lentokoneessa. Häiritsevä se ei ole mielestäni, mutta tuo ääni ja poreilunääni yhdessä peittää tehokkaasti parin metrin päässä olevan radion/musiikin äänet. Poreet on ihan jees, mutta itse en koe niitä sen kummemmin rentouttavan, lillua tykkäänkin sitten sen edestä.
Olenko tyytyväinen, kyllä erittäin tyytyväinen toistaiseksi. Altaaseen mahtuu helposti meidän perhe eli kaksi aikuista+ 6vuotias lapsi. Voin suositella allasta vilpittömästi, kun itse olin erittäin skeptinen näiden kestävyyden/ käytettävyyden suhteen.
Mistä näitä enää saa tilattua ? Löytyy kyllä +1000e maksavia :(
Onko teillä ihmiset mitään ehdotuksia siihen, että mitä keksin siihen ettei aurinko paahtaisi suoraan altaaseen? Yhdeltä kohtaa reuna jo paisunut ja koko altaasta reunat kääntyneet sisään päin. Minulla siis Miami.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ihmiset mitään ehdotuksia siihen, että mitä keksin siihen ettei aurinko paahtaisi suoraan altaaseen? Yhdeltä kohtaa reuna jo paisunut ja koko altaasta reunat kääntyneet sisään päin. Minulla siis Miami.
Moikka. Olisiko siirrettävä juhlateltta kätevä. Mulla katos jossa laskettavat verhot
Onko kellään ollut ongelmana, että piippaa erroria( ”vesi ei virtaa”)? Suodatin vaihdettu nyt päivän välein...
Mitä aineita veden puhtaanapitoon suosittelet? Meillä viikkokloori käytössä, mutta voiko sen kanssa käyttää jotain muutakin ainetta?
Meillä on kaverilta saatu Miami ollut tämän kesää tuossa terassilla katoksen alla. Allas oli alkuun kovin vuotava sorttia koska kaverilla se oli 2 kesää ollut ilman auringon suojaa. Paikkailin sitä lukuisista paikoista ja nyt pitää ilmaa jo sen verran että kerran päivään kun laittaa ilmaa niin pärjää.
Allas otettiin vähän kuin kokeeksi ja kivahan se on ollut. Nyt on selvä että joku allas terassillamme tulee olemaan jatkossakin. Kovaakin on mietitty mutta yhtälailla pumpattavaa.
Tanskalainen eurotoys myy näihin kaikkia mahdollisia varaosia, myös altaita. Ajattelin jos ostaisin pelkän altaan sieltä mutta mielellään hieman isomman, esim Palm Springs. Olen koittanut Tanskasta ja jenkeissä kysyä käykö Miamin pumppu myös Palm Springssiin, kun ulkoisesti han nuo kaikki ovat aikalailla saman näköisiä. Lämmitys- ja pumppaustehokin on sama. Pumppuja ei ole valikoimassa kuin kahta mallia siellä joten eiköhän nuo samoja ole.
Palm Springs pelkkä allas maksaa siellä 401€ ja siihen kansi 80€. Varmaan jotain rahtia päälle. Uusi Palm Springs oli Kärkkäisellä tyrkyssä joskus 469€, mutta keväällä ei varmaan siihen hintaan saa ja sitten ne myydään jo loppuun. Ehkä kuitenkin fiksumpi ostaa koko allas paketti vähän vaikka kalliimmalla niin jäisi tuo toinen pumppu sitten vaikka varalle tai koko mörskän voi antaa eteenpäin seuraavalle kokeiltavaksi.
Toisaalta pelkkä Miami allas on 249 eli jos en vaihda isompaan niin on jo aika edullinen...tai sit sellainen kova allas... Huoh...
Minulla sama ongelma, ilma häipyy vähitellen. Saippuavaahdolla en reikiä löydä. Miten sait itse ne paikannettua?
Olisitko kiinnostunut luopumaan toisesta pumpusta? Meillä Paris neljättä kesää käytössä, mutta nyt ei pumppu enää käynnisty ollenkaan ja antaa error-koodia E-02. Vika saattaa olla itse vesipumpussa tai jossain anturissa, mutta Bestway ei kuulemma korjaa niitä, eivätkä myy varsinaista pumppua erikseen vaan täytyisi ostaa koko lämmitysyksikkö.
Jos kaipaat pelkkää allasta, niin kannattaa vilkaista eurotoys.fi. Se on tanskalainen verkkokauppa, joka myy Bestwayn varaosia, mm. pelkkiä altaita.
Jos kiinnostaa myydä toinen pumppu (lämmitysyksikkö), niin laita viestiä: sauranen(a)gmail.com