Mistä johtuu pohjaton nälkä?
Olen pitkän aikaa yrittänyt karistaa vähän kiloja ja syödä erittäin terveellisesti. Olen siinä kohtuullisesti onnistunutkin. Välillä tulee kuitenkin ajanjaksoja - kuten tämä viikko - jolloin tuntuu, että on koko ajan nälkä ja vaikka söisin mitä, voisin kohta taas syödä vähän lisää. Väsymys on yksi asia, jonka tunnistan syyksi. Kun lomalla saa nukkua riittävästi, syöminenkin on helpompi laittaa kohdilleen. Nyt kun syksy alkaa ja aamulla on herättävä aikaisin, kertyy väistämättä väsymystä, joka aiheuttaa ihmeellisen tarpeen puputtaa koko ajan jotain.
Onko muilla samaa ja miten hillitsette syömistänne tällaisina päivinä? Toisinaan taas kevyesti syöminen on tosi helppoa, kun vaan syö riittävän usein.
Kommentit (7)
Tähän aikaan vuodesta iskee itselleni "talviravinnon tarve" eli tunnen itseni lähinnä karhuksi, joka voisi syödä vaikka kuinka paljon ja käydä sen jälkeen talviunille.
Vaikeapa tuota on hillitä. Makeaa en syö ollenkaan, sen suhteen minun on helpompi olla täysin nollalinjalla kuin tyytyä pieneen suklaapatukkaan tai vain yhteen riviin suklaalevystä. Sen sijaan "kunnon ruokaa" tulee otettua aivan liian suuria annoksia ja silti on olevinaan koko ajan nälkä.
Kokeilepa karppaamista. Ei mitään ääriversiota, mutta googlaa esim. hyväkarppaus. Voi olla että se auttaisi sua. Itse laihduin paljon ja paino on pysynyt alhaalla. Olen terveempi ja virkeämpi kuin ikinä ennen. Ja kaikki arvot todettu juuri työterveyden ikäkausitarkadtuksessa erinomaisiksi.
Voi olla toi väsymys mikä aiheuttaa nälän tunnetta. Juotko tarpeeksi vettä? Itse oon huomannut että jos syön epätyypillisesti (esim. aamuleivän tilalle rahka) tulee nälkä aikaisemmin.
Väsymys tekee minullakin tuon ja samoin stressi. Minulla on huono tapa poistaa stressiä ja ahdistusta syömällä. Se auttaa hetken, mutta sitten tulee taas morkkis ja alkaa ahdistaa - tosin syömisestä johtuva morkkis ja ahdistus on helpompi käsitellä kun sille on selkeä syy. Yleinen töistä, kiireestä ja elämästä johtuva ahdistus taas on paljon vaikeampi ja isompi asia. Näin olen ainakin omalla kohdalla miettinyt.
Noin muuten syötkö aamulla tarpeeksi? Syötkö päivän aikana tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon? Liian pienet ja/tai harvat ateriat aiheuttavat tuota pohjatonta nälkää.
Sun verensokeri ilmeisesti romahtaa nopeasti. Syöt siis vääränlaisia juttuja. Jätä sokeri pois, samoin valkoinen jauho. Väsymyskin hellittää samalla. Iso pihvi/annos lohta tai kanaa ja paljon salaattia. Ei pastaa tai perunaa. Nälkä pysyy pitkään poissa.
- Vasymys
- Jano
- Laakitys (itsellani antibiootit aiheuttavat ihan kamalan nalan!)
- Pari paivaa ennen menkkoja voisin syoda ihan mielettomia maaria. Ei valia silla, mita syon.
Muuten syon ihan tasapainoisesti, mutta noi on itselleni vahan tuollaisia kompastuskivia. Vasyneena etenkin tekee mieli karkkia koko ajan. Yritan siis ennaltaehkaista tata ja syoda normaalisti ja nukkua hyvin. Aina se ei tietenkaan onnistu...
Jos sulla on nälkä kaiken aikaa, niin syöt sellaista ruokaa, joka ei pidä nälkää. Tee muutoksia ruokiin.