Avokonttorista sairastuneet?
Kommentit (18)
Miten avokonttorista voi sairastua???? En tajua. Hometta vai?
Minulla on jonkin asteinen keskittymishäiriö, ja sen vuoksi avokonttori on yhtä helvettiä. Siellä on hiljaisia tiloja, mutta niissäkin töissä 5-6 ihmistä, eli täyttä rauhaa ei löydy.......Minulla on onneksi etätyömahdollisuus ja työ hyvin itsenäistä, niin että olen konttorilla vain tarpeen mukaan ja keskittyessä kuulokkeet korvilla. Muistelen kyllä haikeana sitä aikaa, kun oli omat työhuoneet ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ihan psyykkinen ylikuormitus, jos on esim. kuten minä, hyvin introvertti ja lisäksi erittäin häiriöherkkä. Työ jossa vaadittaisiin äärimmäistä keskittymistä ja huolellisuutta, häiriöherkkä luonne, plus avokonttori on aika ahdistava yhdistelmä. Itse olen tosiaan jo luopuntu ajat sitten yrittämästä tehdä mitään vaativaa työtä avokonttorilla, ja teen sitten etäpäivinä senkin edestä.
- 1
Minua ei muu haittaa kuin intialaisten hervoton polotus. Välillä pitää karjua, että olkaas hiljempää tai menkää palaveeraamaan johonkin kokoustilaan.
Indiangielissä ja indianenglishissä on vain sellainen ärsyttävä kiivas katkeamaton nuotti, joka riipii sielua.
Vierailija kirjoitti:
Kato kun on näitä erityis (vai yli?) herkkiä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ihan psyykkinen ylikuormitus, jos on esim. kuten minä, hyvin introvertti ja lisäksi erittäin häiriöherkkä. Työ jossa vaadittaisiin äärimmäistä keskittymistä ja huolellisuutta, häiriöherkkä luonne, plus avokonttori on aika ahdistava yhdistelmä. Itse olen tosiaan jo luopuntu ajat sitten yrittämästä tehdä mitään vaativaa työtä avokonttorilla, ja teen sitten etäpäivinä senkin edestä.
- 1
Voi hyvää päivää mikä nirppanokka! Jos ei kestä avokonttoria, pitää mennä sellaisen työantajan palvelukseen joka ei järjestä toimintaansa avokonttorissa. Mutta ei. Toki nirppanokka pitää oikeutenaan "erikoisherkkyytensä" takia vaatia erityisoloja ja vaikka koko työpaikan muuttoa, kunhan saa tahtonsa läpi. Hohhoijaa. Onneksi työnantajilla on keinonsa päästä eroon näistä nirppaliisoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oikeasti ovat vain hienostelijoita ja luulosairaita, sitten hyppyyttävät koko työyhteisöä ja parkuvat "erikoisuuttaan"
muutama tuollainen ollut joskus työkaverina ja täytyy sanoa, että helvetin rasittavia olivat, yksikään heistä ei koskaan keskittynyt työntekoon vaan työaika kului minäminän asioihin ja minäminän erikoisuudesta hehkuttamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 1
Voi hyvää päivää mikä nirppanokka! Jos ei kestä avokonttoria, pitää mennä sellaisen työantajan palvelukseen joka ei järjestä toimintaansa avokonttorissa. Mutta ei. Toki nirppanokka pitää oikeutenaan "erikoisherkkyytensä" takia vaatia erityisoloja ja vaikka koko työpaikan muuttoa, kunhan saa tahtonsa läpi. Hohhoijaa. Onneksi työnantajilla on keinonsa päästä eroon näistä nirppaliisoista.
Alalla (it-ala) ei sellaisia käytännössä ole. En vaadi myöskään mitään erityisoloja - meillä on ihan firman säännöissä että jokainen saa tehdä 2 etäpäivää viikossa jos niin haluaa, ellei projektin luonne vaadi ehdottomasti muuta (esim. tehtävä asiakkaan tiloissa). Omassa tiimissäni käytännössä kaikki tekevät sen 2 päivää viikossa etää, myös esimies.
Enkä usko että minusta ihan helposti ollaan eroon yrittämässä - tällä alalla sentään ymmärretään osaajien ja jatkuvasti laskutettavaa työtä tekevien arvo, eikä laiteta ulos tuommoisilla naurettavilla perusteilla. Minä ja moni muu ollaan myös ihan suoraan sanottu tämä että koodaustyö + avokonttori ei toimi, eikä siitä kukaan pahaa tykkää. Harvinaisempia meissä nörteissä on ne sosiaaliset, jotka viihtyy oikeasti siellä avokonttorilla.
Meillä on avokonttorissa hirveä meteli (puhelintyö, vaikka kovin ääni tuntuu usein lähtevän niistä, jotka EIVÄT puhu puhelimessa vaan tekevät muita juttuja), kylmä, tunkkainen ilma, kamala valaistus ja työpisteet ilman säätömahdollisuutta. Joka työpäivän jälkeen selkä ja niska ovat jumissa, päätä särkee, kurkku on kipeä ja nenä tukossa. En tiedä, kauanko jaksan tätä hommaa, ennen kuin hajoan lopullisesti. Yritän löytää muita töitä, mutta valitettavasti työmarkkinatilanne on aika surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oikeasti ovat vain hienostelijoita ja luulosairaita, sitten hyppyyttävät koko työyhteisöä ja parkuvat "erikoisuuttaan"
muutama tuollainen ollut joskus työkaverina ja täytyy sanoa, että helvetin rasittavia olivat, yksikään heistä ei koskaan keskittynyt työntekoon vaan työaika kului minäminän asioihin ja minäminän erikoisuudesta hehkuttamiseen
Ahaa. Omassa kokemuksessani taas avokonttoreista kärsivät ovat erittäin tehokkaita työntekijöitä ja tunnollisia. Hehkuttajia ja hölöttäjiä he harvemmin ovat, vaan omissa oloissaan viihtyviä introvertteja, jotka tekevät -tai yrittävät tehdä häiriöistä huolimatta- siellä omissa työpisteissään sitä työtä.
Sen sijaan meillä ainakin osa avokonttorissa viihtyvistä näyttävät viihtyvän siellä lähinnä siksi, että ovat sosiaalisia ja heistä on niin mukava kiertää kahvikupin kanssa toisten työpisteissä hölöttämässä milloin työstä, milloin harrastuksista. Itseäni tekisi joskus mieli huutaa, että päät kiinni, täällä yrittää toiset tehdä työtä, mutta miten se onnistuu kun yhdestä nurkasta kuuluu hölötystä autoista, toisesta jonkun rouvan gynekologikäynnistä ja jostain lomakuulumisia.
Ei tarvitse olla mikään nirppanokka jos avokonttorissa työskentely ei suju. Itse olen työskennellyt avokonttorissa ja huomaan että työteho ei ole mikään maailman paras. Koko ajan ramppaa joku vieressä kysymässä jotain tai muuten heittää jotain läppää. Tai sitten pitää vaan opastaa jotain "ihan vaan pikkuhetki". Siinä on tavallaan saatavilla koko ajan ja aina oma työ ja ajatus keskeytyy siinä mitä itse on tekemässä kun joutuu kiinnittämään huomion toisaalle. Parhaiten työskentelin etäpäivinä kotona rauhassa.
Meillä on avokonttori helvetistä. Koodaan työkseni isossa it-firmassa, erittäin keskittymistä vaativaa työtä. Avokonttorissamme on noin 40 henkilöä, ja työpisteet on käytännössä vaan pitkää pirttipöytää joiden vieressä on ilman pieniäkään välisermejä ihmisten läppäreitä ja työtuoleja. Meillä ei ole edes omia paikkoja, vaan joka aamu täytyy katsoa minne tänään pääsee istumaan, mitä on vapaana. Eli kaikki mitä käyttää töissään täytyy kantaa joka ilta kotiin ja aamulla taas töihin, mikä vaikeuttaa esim. halua kulkea polkupyörällä.
Lisäksi täällä huoneessa kaikki eivät ole hiljaista työtä tekeviä koodareita, vaan täällä istuu myös myyjiä ja neuvottelijoita, jotka työkseen puhuvat puhelimeen tai videoneuvotteluissa. Tälläkin hetkellä tässä selän takana on menossa riipivä-äänisellä naisella joku mieltä kiihdyttävä videoneukkari, ja tuossa se vuoroin huutaa ja vuoroin narisee: "no EIHÄN tämä nyt näin voi mennä, hyvänen aika, kyllä näistä täytyy sopia hyvissä ajoin..." Tyyppi istuu selkäni takana, noin metri väliä pistuinten selkänojilla. Keskity tässä nyt sitten. Kuulokkeetkaan ei paljoa auta, koska aina kuuluu silti jotain, ja toiseksi on näköhäiriöt, kun näkee koko ajan useamman ihmisen liikkeet ja näytöt.
Minä viihdyin aiemmin avokonttorissa. Nykyisessä työpaikassa se on yhtä helvettiä. Ei siksi, että olisi meteliä vaan siksi, että kukaan ei puhu mitään ja joka risaus ja mahan murina kuuluu kaikille. Jos joutuu vastaamaan johonkin omaan puheluun, ärsyttää kun kaikki kuulevat aina kaiken. Työpaikka on muutenkin pieni ja kaikki ovat nokikkain koko ajan ja pyörivät siinä samassa pienessä toimistossa. Vihaan sitä. Joskus on ihan pakko lähteä lounaalle jonnekin muualle, kun lounastauollakaan ei pääse toisista eroon muuten. Aina jos on kesken päivää jokin meno, vaikka edes hammaslääkäri, jaksaa taas vähän paremmin olla toimistolla kun pääsee hetkeksi pois.
En ole erityisen introvertti, olen työskennellyt asiakaspalveluhommissakin ja nauttinut siitä jopa.
Olen yliopistolla tutkijana, mikä edellyttää sekä hiljaista keskittymistä että kokouksia ja ryhmätyötä. Pahimmillaan olen ollut 12 hengen avokonttorissa, jossa on ainakin yksi ihminen koko ajan puhumassa puhelimeen tai työkaverille. Pienemmissäkin yhteistiloissa on ollut aina joku joka pitää sellaista ääntä joka vie huomion puoleensa, mihin riittää että esimerkiksi mutisee puoliääneen kaiken minkä kirjoittaa.
Olen aika haluton tekemään etätöitä kotona, koska haluaisin rauhoittaa kodin kaikkeen muuhun kuin työntekoon. Opiskeluaikana saatoin hautautua koko illaksi työhuoneeseen ja sen aikainen avovaimoni kertoi sen yhdeksi tärkeäksi syyksi ottaa ero (eli heittää minut pihalle). Sen jälkeen päätin, että en enää työskentele kotona, tosin ei siellä sen jälkeen ole ollut enää ketään joka tuntisi itsensä laiminlyödyksi.
Nykyisessä työtilassani minulla on vain yksi työkaveri ja hänkin on enimmäkseen hiljainen. Uutena stressin aiheena tässä tilanteessa on välttää itse melua etten olisi hänelle sietämätön työkaveri. Pidän jatkuvasti omaa tiukkaa kontrollia siitä näppäilenkö liian kovaäänisesti, pitääkö hiiri häritsevää naksutusta, koliseeko rannekello tai paidannapit pöydän pintaa vasten ja huokailenko ja sadattelenko liikaa itsekseni. Kaveri kyllä väittää, ettei häiriinny äänistäni, mutta en tiedä uskoisinko.
Samoja kokemuksia. Erityisesti asiantuntijatehtävissä ajatus pätkäisee heti, jos joku tulee höpöttämään paskaa konttorin "ovelle" tai kuuluu ääniä muista loosseista. Ajatustyö on aloitettava käytännössä koko ajan alusta näiden häiriötekijöiden jälkeen. Olen saanut jonkinlaisen meluvamman korviini, kun olen ratkaissut ongelman luukuttamalla musiikkia kuulokkeilla niin kovaa, ettei mitkään muut äänet kuulu läpi.
Mulla meni avokonttorissa työskentely niin pitkälle, että oikeasti sairastuin masennukseen ja ahdistukseen. Kilttinä ja tunnollisena yritin kestää liian kauan. Avokonttori vei keskittymiskyvyn, koska työni vaati lukemista ja kirjoittamista. Yritin kertoa asiasta esimiestasolle, mutta asiaani ei otettu tosissaan. Työterveyslääkäri passitti sairaslomalle, vaikka olin aluksi vastaan, koska en halunnut leimaantua. Sairasloman jälkeen muutoksia ei ole tapahtunut. Tuntuu, että tässä on vain taistelu menossa, että kumpi antaa ekana periksi: minä vai työ. Luultavasti minä, mutta työpaikkoja ei löydy tällä hetkellä ja miten voi tässä tilanteessa vaihtaa työpaikkaa kun itsetunto ja terveys erittäin huonona ja kuinka löytää työ, jossa avokonttoria ei suosita?
Ainoa mitä halusin ja haluan on työrauha!
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikolle avokonttori on yhtä helvettiä. Se hajujen sekamelska on välillä ihan hirveä. Siihen jos ilmastointi menee pois päältä, niin minun pitää päästä pois paikalta heti, niin ehkä vältyn päivystykseen menolta. Lääkäri on suositellut toisenlaista työpaikkaa, mutta mistäs sairaana sellaisen löytää.
Ääntä on koko ajan, se pitää vain koettaa suodattaa pois. Melkein kaikilla näkyy jonkinlaiset kuulokkeet olevan päässä, mutta ne haittaa muuta työskentelyä.
En nyt sairastunut ole, mutta en pysty sielläl tekemään oikein työtä. Onneksi saan tehdä 2 etäpäivää viikossa, ja silloin teenkin varsinaisen työn. Avokonttorilla koitan vaan kestää, vastailen sähköposteihin ja teen jotain muuta turhaa.