Pelastetaan vanhat talot ryhmässä osa pesee pyykkiä vielä pulsaattorikoneella.
Monelle ei ole vesijohtoa eikä viemäriä. Aika yllättävä juttu. Tunnetko ketään vanhassa talossa asujaa?
Kommentit (28)
Meillä mökillä ei tule vettä sisälle, mutta siellä eletäänkin vain kesäisin..ja siitäkin osataan nauttia.
Tunnen pari yli sata vuotta vanhassa talossa asuvaa, mutta kyllä heillä on talossa vedet ja sähköt.
Meillä on vanha 100v. talo, mutta viemäri, vesijohto, lämminvesivaraaja ja muutenkin mukavaa. Kolme tulisijaa, joilla lämmitetään, toki lämpöpatterit ja yksi ilmalämpöpumppu.
Sen ryhmän jäsenet omistaa kyllä talonsa. Monilla on käytössä pelkkä ulkohuussi, se on mielestäni karumpaa kun pulsaattorikoneen käyttö.
Me asutaan vanhassa talossa. Ainoat pesutilat on pihasaunassa. Sisällä on kuivakäymälä.
On myös astianpesukone ja pyykinpesukone (talossa sisällä), en todellakaan alkaisi millään pulsaattorikoneella räpeltämään.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vanhassa talossa. Ainoat pesutilat on pihasaunassa. Sisällä on kuivakäymälä.
On myös astianpesukone ja pyykinpesukone (talossa sisällä), en todellakaan alkaisi millään pulsaattorikoneella räpeltämään.
Mä asun mieluummin kerrostalo luukussani kuin tuollaisessa surkeassa nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös astianpesukone ja pyykinpesukone (talossa sisällä), en todellakaan alkaisi millään pulsaattorikoneella räpeltämään.Mä asun mieluummin kerrostalo luukussani kuin tuollaisessa surkeassa nurkissa.
Sehän on sulle sit hyvä :) Me ihan tykätään asua täällä, eikä koeta tätä murjua mitenkään ongelmaksi.
Meillä on iso talo, jossa on vain 2 vesipistettä (joihin toki liittyy useita eri liittymiä, mutta näin homeongelmat jne. keskittyvät kahteen paikkaan, jos niitä tulee). Pesutiloissa on 2 pesukonetta, toinen pulsaattoripesukone. Järkevää, koska vedenpaine ei aina riitä taviskoneelle - kiitos kunnallisen vesijohdon, jossa paine vaihtelee valtavasti.
Se on noissa vanhoissa taloissa joskus myös suojelu, kun estää modernisoinnin. Jos remppaa, tavoitteena on alkuperäinen ulkoasu. Edes purkuun ei välttämättä saa lupaa.
Juokseva lämmin vesi ja sähkö on kyllä sellaisia asioita, joita arvostan superpaljon. Tosin olisi kiva, jos moderneissakin kerrostaloissa olisi varaavat takas, sun muut, että pärjäisi sähkökatkosten ajan pidemmältikin.
Me asutaan yli 100 vuotta vanhassa talossa. Täysin remontoitu, löytyy kaikki modernit mukavuudet valokuidusta lähtien. Kuivakäymälä/ puucee menee mökkiolosuhteissa, kotiin en huolisi. Periaatteessa puucee löytyy, mutta siellä majailee nykyään puutarhavälineet
Tuskin kukaan pesee pyykkejään pulsaattorikoneella, sillä ne poistuvat markkinoilta jo 60-luvulla eli yli 50-vuotta sitten. Ja jos moottori kestäisi, niin kumitiivisteet ei.
Suomessa on todella vähän vakituisessa asuin käytössä huoneistoja, jossa ei tulisi vesi sisälle ja sieltä pois.
Itse asun 1800-luvulla rakennetussa talossa ja kunnallistekniikka on ollut jo yli puoli vuosisadan, eikä tule mieleen yhtäkään muuta vanhaa taloa tai pulsaattoripesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan pesee pyykkejään pulsaattorikoneella, sillä ne poistuvat markkinoilta jo 60-luvulla eli yli 50-vuotta sitten. Ja jos moottori kestäisi, niin kumitiivisteet ei.
Suomessa on todella vähän vakituisessa asuin käytössä huoneistoja, jossa ei tulisi vesi sisälle ja sieltä pois.
Itse asun 1800-luvulla rakennetussa talossa ja kunnallistekniikka on ollut jo yli puoli vuosisadan, eikä tule mieleen yhtäkään muuta vanhaa taloa tai pulsaattoripesukonetta.
Pulsaattorikoneita tehdään edelleen ja käytetään edelleen. Näppärä villalankojen värjäyksessä :-)
https://www.hobbyhall.fi/kodinkoneet/vaatehuolto/pesukoneet-ja-kuivausr…
Vierailija kirjoitti:
Ai poistuivat markkinoilta? Mikäs tämä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Käys kurkkaan Jovelan talopäiväkirja blogia:)
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan yli 100 vuotta vanhassa talossa. Täysin remontoitu, löytyy kaikki modernit mukavuudet valokuidusta lähtien. Kuivakäymälä/ puucee menee mökkiolosuhteissa, kotiin en huolisi. Periaatteessa puucee löytyy, mutta siellä majailee nykyään puutarhavälineet
Meillä on talolla ikää yli 200 vuotta. Pulsaattoripesukone löytyy.
Silti meillä on kaikki mukavuudet. Miten pulsaattorikone estäisi niiden käytön?
Ukkini rakensi rintamamiestalon -53. Olen asunut siinä -90-luvulla mummoni kanssa ja sittemmin ostanut entisen mummolani perikunnalta. Eli talo on edelleen vapaa-ajan käytössä, eli talvella on +10 asteen lämmöt päällä. Käyn siellä talvella noin kerran kuussa ja jouluna, sulan maan aikaan useammin.
Parannuksia olen taloon ja saunaan omistusaikani tehnyt: Vetänyt siis kylmät vedet, viemärit ulos ja tehnyt sähköpolttoisen vessan. Isolla eteisverannalla on vaatehuoneen kokoinen komero, jossa lapsena leikin piilosta. Olen muuttanut sen lämpimäksi vessaksi. Löysin vanhan ikkunankin, joka oli jäänyt mineriittien alle 70-luvulla. Otin ikkuna-aukon esiin, ostin tilalle tuplalasit ja eristin tilan, tilaan on vedetty sähköt ja polttavan huussin lisäksi tilassa on lämpöpatteri ja saa käsienpesuvettä ja käsisuihkulla voi pestä tukankin, jos on tarve.
Läpivirtauslämmitin hoitaa tiski- ja käsienpesuvedet lämpimiksi.
Kun vakituisesti asuin siellä, lämmitimme silloin mummon kanssa pesuvettä uutuudella nimeltä vedenkeitin, pyykkivesi pulsaattoriin lämpesi muuripadassa. Vedet tuli kantamalla sisälle, ja tiski-ja käsienpesuvedet nakattiin keittiön ikkunasta pihalle. Pesukomuutista vietiin ämpärillä. Polttopuut tuli (ja tulee edelleenkin) samalta tontilta. Pesulla seisoin lasten vanhassa ammeessa ja pesin itseni sienellä, sitten vedet heitettiin ämpärillä pihalle. (20 litraa vettä riittää ihan hyvin pesemiseen! Nyky-yhteiskunta törsää vettä.) Sauna lämmitettiin kolme kertaa viikossa. Tiistai, torstai ja lauantai. Edelleekin lauantai on sellainen päivä, että soitan sukulaisille, että tulkaapa kotimökin saunaan.
Käytetään pulsaattorikonetta autohallissa maalarihaalarien pesuun. Niin ja asutaan -22 rakennetussa talossa.. :D Tämä on kylläkin entisöity ja löytyy kaikki pelit ja vehkeet..
Mä tiedän parikin ihmistä, ei mitään ituhippejä, jotka asuu noin.
Toisella on pihalla kaivo, pihasauna ja huussi. Pesee pyykkinsä käsin saunassa. Tällä on mt-ongelmia.
Toisella tulee kylmä vesi (kunnan) sisään ja ulos keittiöön sekä kaivovesi sisään ja ulos lampolaan. Tällä on pihasauna (kaivovesi) ja huussi. Nykyaikainen pyykkikone siellä lampaiden viihdykkeenä. Asuu kotitaloaan ja on aina elänyt näin.
On ollut tuollaisa tuttuja, mutta se on ollut ohimenevä vaihe.
Taitaa yleensä olla niin että halvan vuokran vuoksi on otettu siitä itselleen muka elämäntapa.