Miksi laihduttajia kehoitetaan jättämään salaatinkastikkeet pois?
Katsoin että salaatinkastikkeessa on 260kcal/100g (näissä on tietysti jonkin verran eroa) tuossa purkissa on 385g kastiketta, eli kaloreita on vajaa 1000. Minulla tuo purkki kestää pari kuukautta, eli päivää kohden tulee ns. ylimääräisiä kaloreita n. 15kcal.
Mielestäni nuo on niin naurettavan pieniä kalorimääriä, että en ymmärrä miksi laihduttaja ei voisi käyttää salaatinkastiketta.
Kommentit (10)
Siksi että ne ovat vielä 80-luvulla.
Ajatellaan että laihduttajat ovat tyhmiä eivätkä ymmärrä että salaatinkastikkeessa on energiaa. Jos kastiketta ei kiellettäisi, lihavat kaataisivat puoli pulloa annokseen tms.
Kannattaa jättää kaikki rasva pois ruokavaliosta, jos haluaa että on koko ajan nälkä... Vähemmän näläntunne lisääntyy siitä, kun karsii kaloreita hiilareista.
Ruokalusikallisessa oliiviöljyä on reilut 100kcal joten kyllä öljypohjaisesta salaatinkastikkeesta voi saada aika paljon energiaa ihan huomaamattaan. Yleensä omassa salaatissa tulee n. 200kcal / annos rasvoista (öljystä ja pähkinöistä). Tarkoituksella, tietysti, mutta jos ei noita huomioi niin helposti sabotoi painonpudotuksensa jos sellainen on tähtäimessä.
Itse ainakin käytän salaatinkastikkeita, koska se myös auttaa siihen, että oikeasti syön enemmän salaattia. Toki sen verran katson, ettei kastike ole ihan sitä paksuinta majoneesipohjaista vaihtoehtoa, mutta lopulta tosiaan tuo salaattikastike on tosi pieni määrä kaloreita päivässä, kunhan nyt ei uita sitä salaattia siinä kastikkeessa. Paljon enemmän tulee jo siitä, jos laittaa esim. jotain juustoa salaattiin. Kyllä minä ainakin olen onnistunut tiputtamaan kiloja ihan salaatinkastikkeen kanssakin. ;)
Öljyn kalorien lisäksi voi tulla tarpeettomasti sokeria, majoneesia.
Mun mielestä ei kannata jättää pois välttämättä, koska tulee makua. Mutta jos tekee itse niin tietää, mitä kastike sisältää. Jutta-dieetissäkin otetaan muistaakseni ruokalusikallinen öljyä, yhtä hyvin siitä voisi tehdä salaatinkastiketta.
Eikös se ole niinkin, että elimistö tarvitsee kasviksiin kylkiäiseksi jonkun öljyn, jotta ravinteet imeytyisivät kehossa
Ei ihme, että laihiksella olevat lihovat takaisin samoihin mittoihin kun kaikki normaali kiva kielletään. Kyllähän normaalipainoisetkin ovat yleensä kaikkiruokaisia, sillä se, että kaikki on sallittua ei tuota massiivisia himoja kiellettyjä ruoka-aineita kohtaan. Vrt. vaikka kirja Ranskattaret eivät liho.
Luulisin, että kopsattu amerikkalaisista ohjeista. Siellä "salaatti" on usein aika erilaista kuin täällä, ja kastike rasvaisempaa, ja sitä käytetään enemmän.