Miten narsistin kanssa pärjää jos on pakko olla tekemisissä?
Niin, kertokaa? Kyseinen henkilö on ottanut minut silmätikuksi. Uhkailee, mustamaalaa minua selkäni takana jne.
Kommentit (11)
Se mitä tehdä riippuu vähän siitä missä kuvioissa on pakko olla tekemisissä, esim. töissä vai yhteisen lapsen etävanhempana vai missä mielessä...
Kehut sitä, kaikki kritiikki yritä muotoilla sillä lailla että se korostaa narsistin mahtavuutta, älä ota loukkauksia henkilökohtaisesti vaan pidä sairauden oireena.
Töissä. Toki nyt on pakko mainita, että en ole psykologi, mutta vuosia hänen kanssaan töitä tehneenä, narsistisia piirteitä hänessä on. Hän on kääntänyt myös osan työyhteisöstä minua vastaan. Olen jo huomannut että helpoimmalla pääsee, kun välttelee kontaktia eikä varsinkaan koskaan väitä vastaan. Kahdeksan tuntia on kuitenkin pitkä aika olla puhumatta mitään, kun samassa toimistossa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Töissä. Toki nyt on pakko mainita, että en ole psykologi, mutta vuosia hänen kanssaan töitä tehneenä, narsistisia piirteitä hänessä on. Hän on kääntänyt myös osan työyhteisöstä minua vastaan. Olen jo huomannut että helpoimmalla pääsee, kun välttelee kontaktia eikä varsinkaan koskaan väitä vastaan. Kahdeksan tuntia on kuitenkin pitkä aika olla puhumatta mitään, kun samassa toimistossa ollaan.
Niin siis tässä ap.
Huijaamalla ja valehtelemalla, ei rehellisin keinoin.
Älä kerro mitään arkaluontoista, jota narsisti voisi käyttää aseena sinua vastaan. Ole kuitenkin rehellinen ja ole valmis seisomaan jokaikisen sanomasi sanan takana. Jos hän siis yrittää vääristellä puheitasi, korjaat aina mitä olet oikeasti sanonut. Jos hän yrittää mustamaalata sinua, kerrot rehellisesti miten asiat oikeasti ovat. Älä mielistele tai arkaile, vaan näytä että olet varma, ja ihan sama mitä hän yrittää sinä tiedät mikä on totuus.
Kieltäytymällä näyttämästä mitään tunnereaktioita, vaikka kuinka kiivaasti narsisti ajaisi sinua nurkkaan. Pysy rauhallisena ja kylmäpäisenä, muista kuka ja minkä arvoinen olet. Ja että narsisti on säälittävä, muiden elämän energialla itseään ruokkiva ihmis-imitaattori.
Joskus tietysti ei ole muuta keinoa kuin vaihtaa maisemaan = parisuhdetta, työpaikkaa. Mutta ennen sitä, pysy lujana!
Välttely on minusta paras taktiikka. Itse olen onneksi työpaikassa, jossa kukaan ei yleensä puhu toisilleen mitään, joten välttely on helppoa :D Porukka vaan naputtaa koneitaan, ja laittaa sähköpostia jos on asiaa. Ja sekin aina työasiaa, ei mitään juoruja tms.
Kirjoitat kuin minun elämästäni, AP. Minulla on myös töissä henkilö, jonka kanssa ja jolle minun on pakko tehdä töitä. Itse olen valinnut välttelytaktiikan, eli minimoin kaiken muun kuin ehdottoman välttämättömän yhteydenpidon. Lisäksi vahvistan kirjallisesti kaikki sitoumukset puolin ja toisin, niin ainakin vältyn sana sanaa vastaan -tilanteilta. Kahdenkeskisiin tilanteisiin olen päättänyt ottaa sanelimen, ihan omaksi suojakseni. Omia keskusteluitaanhan on ok nauhoittaa.
Tsemppiä AP!
Narsismi on sairaus ja narsistia ei voi ikinä ns. voittaa. Todellinen narsisti ei luovuta ikinä ja käyttää mitä vain keinoja, joita muut eivät edes uskoisi. Helposti ulkopuoliset alkavat pitää sinua itseäsi hulluna.
Yritä pysyä mahdollisimman hyvissä väleissä ja jopa kehua ja mielistellä hieman, jotta narsisti ei koe sinua uhkana tai haastajana. Pönkitä hänen itsetuntoaan ja keskustele normaalisti, mutta siten että et kuitenkaan anna mitään henkilökohtaista. Sellaista ympäripyöreää small talkia. Välttele narsistia niin paljon kuin pystyt, mutta siten että narsisti ei huomaa sinun erityisesti sitä tekevän.
Hoviin asti en usko sinun ikinä pääsevän ja voi olla, että et myöskään silmätikkuudesta pääse kaikesta huolimatta ellei työpaikkalle tule uusi ja sinua sopivampi uhri.
Tsemppiä!
Ei kai tuo ole narsismia.