Laitatko petivaatteet pesuun vaikka yövieras/vieraat olisi nukkuneet yhden yön?
Vai laitatko kaappiin tai Käytätkö itse pesemättä niitä.
Kommentit (36)
No pesen tottakai, vaikka harmittaa yhden nukutun yön jälkeen pestä. Mut itsekin haluaisin pestyt petivaatteet yökylässä
Meillä kyllä vieraalle laitetaan aina puhtaat lakanat. Siitä en todellakaan tingi.
Mutta kävin mieheni veljen kotona lapsen ammana, siis ehdottomasti ilman palkkaa tai muutakaan, ja siellä emäntä tyynen rauhallisesti nykäisi vuodevaatelaatikosta ainakin kerran maatut lakanat vieraspetiin.. Olin järkyttynyt. Nainen on vielä niin yltiöpäisen siisti olevinaan, mutta tässä asiassa romahdutti uskomuksen kerralla alas.
Meillä yleensä vakiovieraat, mutta en tietenkään samoja kierrätä eri ihmisillä.
Meillä jokainen vieras saa pestyt puhtaalle tuoksuvat lakanat.
Pikapesuohjelmalla ne pesen, vaikka olisi nukuttu vain yksi yö.
Onko kukaan tullut ajatelleeksi hotellin tai mahdollisesti sairaalan sänkyjä. Ohut lakana ( vaikkakin puhdas), mutta se mitä ryönää patjassa saattaa olla. Sairaalassa moni vuotanut eritteitä sänkyyn ja saattanut jopa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Välillä pesen, välillä en.
Jos 7-vuotias siskontyttö nukkuu yhden yön, voi hyvinkin olla, että aikuinen kaveri nukkuu samoissa. Toki kysyn aina, että haluaako puhtaat.
Jos taas aikuinen nukkuu, vaihdan aina.
Olet oksettava.
Vierailija kirjoitti:
7 jatkaa: Meillä käy myös vieraita, jotka ottavat omat lakanat mukaan (yleensä kaikki jotka liikkuvat autolla tekevät näin).
Itse tein noin vaikka liikuinkin julkisilla. Nykyään en kaikkiin paikkoihin, jos heillä on oma pesukone ja ovat hyvin toimeentulevia eli pystyvät pyykkäämään ilman suurta ylimääräistä työtä ja/tai kulua, joka köyhemmillä vaikuttaa talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tullut ajatelleeksi hotellin tai mahdollisesti sairaalan sänkyjä. Ohut lakana ( vaikkakin puhdas), mutta se mitä ryönää patjassa saattaa olla. Sairaalassa moni vuotanut eritteitä sänkyyn ja saattanut jopa kuolla.
Esimerkiksi hotellien liinavaatteet pestään kylmällä vedellä ja lyhyellä ohjelmalla. Opiskelukaveri oli kesätöissä pesulassa, kertoi, miten pahoilta ne aina haisivat, kun vedettiin koneesta.
Ap:lle on varmaan sitten ihan luontevaa vaihtaa vierailijan käyttämät lakanat omaan käyttöönstä seuraavassa lakanavaihdossa?
Anoppi yrittää AINA tyrkyttää meille käytettyjä lakanoita (ovat siis valmiiksi vierassängyssä), minä olen yleensä vaan hiljaa, mies ei sano mitään, vaikka tietää kantani ja nukkumaanmeno aikaan sitten vaan itse vaihdetaan puhtaat lakanat sänkyyn (miehen lapsuudenkoti, joten tietää, missä lakanat ovat jne.). Tulkoonkin siitä anopille työtä, mutta itsehän haluaa meidät yövieraakseen. Tosin viimeaikoina olen monestakin sattuneesta syystä vältellyt parhaani mukaan anoppilassa yöpymistä...
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloiden petivaatteet ovat varmasti nähneet kaiken mahdollisen ihmiskehon eritteet mitä olla voi. Tosin ne pestäänkin korkeissa lämpötiloissa, jotta kaikki nöyhtä, hilse, virukset ja bakteerit saadaan pois. Muutenhan ne levittäisivät "pöpöjä" potilaasta toiseen ja olisivat aikamoinen taudinlevittäjäkanava.
Vähän ohi kysymyksen, te jotka ette pese vieraiden käyttämiä petivaatteita: miksi ette käytä niitä itse vaan jätätte odottamaan seuraavia vieraita?
Itse todellakin pesen käytetyt, ja yleensä lähden itse vierailulle oman silkkipussin kanssa.
Tietysti pesen, ei ne ole enää puhtaat. Vähän kosteeta ihmishiestä ja laitetaan kaappiin kasvamaan pölypunkkeja ja bakteereita. Ei kiitos, ennemmin pesen heti koneessa, niin pysyy kaapitkik puhtaana. Enkä ole mikään ylihygieeninen, tää nyt vaan on normaalin järjen käyttöä.
Puhumattakaan siitä ihmisrasvasta, joka härskiintyy siellä lakanoissa ja kaapeissa 😉
Tosissaanko tällaista kysytään? :o ihminenhän hikoileekin jo pari litraa vrk:ssa, joten normaalin yöunen aikana monta tuntia. On myös psoriaatikkoja ja mitä känsää ja jalkasilsaa jne. Ja joo joo, eivät tartu, mutta jos haluaa jonkun hilsettä hengitellä ja hiessä uinua, niin mikäs siinä. Itse en halua, eli aina puhtaat, vieraille etenkin!.
Vaihan puhtaat alaikäiselle siskolleni kun hän asuu luonani lemmikkivahtina ollessani itse reissussa. Ulkomailta palatessa en jaksa lakanapyykkiä joten nukun samoissa lakanoissa kun siakoni.
Tämä on ihan sitten omaa tyhmyyttäsi.