Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.
Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.
Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?
Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?
Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!
Kommentit (6966)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelliselle kirjoittajalle vastauksestasi edellä kirjoittaneelle kyselijälle. Olen liikuttunut, miten hyvin osasit kertoa Jumalan rakkaudesta ja vanhurskaudesta.
Se oli Pyhä Henki, en minä. Siksi se sinua liikuttikin sisko tai veli! Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Joskus tällä palstalla joku kirjoitti, kuinka usko Jumalaan ilman järkeilyä on ainoa vaihtoehto. Se on juuri näin. Se on elinehto. Välttämätöntä on vain luottaa Jumalaan.
Totta. Me olemme lapsia. Saatanan tai Jumalan. Missään kohtaa Sanaa ei sanota, että olisimme Jumalan aikuisia. Hienosti sanottu tuo mitä kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
2/2
Hän on myös antanut meille vapaan tahdon. Hän ei pakota ketään. Silti tällä todellisuudella on lainalaisuutensa ja jos niitä vastaan haluaa taistella, se sallitaan. Jos valitset tehdä vastoin Jumalan tahtoa, silloin elät Hänestä erillään. Vaihtoehtoja ei ole rajattomasti; niitä on vain kaksi. Jumala tai Saatana.
Hienoa, että pohdit asiaa. Tällä palstalla ei juuri näe vilpitöntä, asiallista pohdintaa. Minulla oli samat kysymykset ennen uskoontuloani ja uskoontulon jälkeen sain niihin vastaukset; ne oli juuri ne vastaukset mitä me kaikki uskovat ns. toitotamme. Niitä toistetaan siksi, koska ne ovat totuus. Jumala on piilottanut totuuden viisailta ja Hänen viisautensa ei ole verrattavissa ihmisviisauteen.
Viimeiseksi; sanot, että et tiennyt. Tämä on se mitä sinun tulee tietää: Jeesus Kristus kuoli sinun syntiesi puolesta. Otatko hänen uhrauksensa vastaan?
Jatka Sanaan tutustumista ja googleta vaikeita kys
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Mikä sinun kohdallasi sitten käänsi kelkan kristinuskon suuntaan? Kristinuskossa on kyllä paljon hyvää, mutta silti siinä hiertää joku epäreiluuden tunne. Esimerkiksi tuo ajatus, että Jumala ensin sallii Saatanan huijata ja rankaisee sitten sitä hyväuskoista uhria. Katsoin juuri ohjelman rakkaushuijarista, jossa todella taitava manipuloija huijasi naiset jopa rikollisiin tekoihin. Kun vyyhti alkoi selvitä, huijarin uhrit vapautettiin syytteistä. Luulisi Jumalan näkevän ja myös antavan anteeksi niille joita on tietoisesti johdettu harhaan. Mutta kun ei ilmeinsesti anna. Voisin vielä ymmärtää, että Jumala hyvänä isänä antaisi jonkun rangaistuksen. Vaikka nyt esim. elinkautisen verran Helvetissä. En vain hoi hyväksyä, että joku jota kuvataan hyvänä ja rakastavana haluaisi langettaa kenellekään IKUISTA rangaistusta. Edes niille kaikkein pahimmille. Saatika sitten sellaisia jotka olivat tietämättömiä tai huijauksen uhreja. En minäkään lukitse lapsiani loppu elämäksi huoneeseensa jostain pikku rikkeestä. En edes vähän isommasta töppäyksestä. Ja ikuisuus on jo jotain ihan käsittämätöntä ja julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2/2
Hän on myös antanut meille vapaan tahdon. Hän ei pakota ketään. Silti tällä todellisuudella on lainalaisuutensa ja jos niitä vastaan haluaa taistella, se sallitaan. Jos valitset tehdä vastoin Jumalan tahtoa, silloin elät Hänestä erillään. Vaihtoehtoja ei ole rajattomasti; niitä on vain kaksi. Jumala tai Saatana.
Hienoa, että pohdit asiaa. Tällä palstalla ei juuri näe vilpitöntä, asiallista pohdintaa. Minulla oli samat kysymykset ennen uskoontuloani ja uskoontulon jälkeen sain niihin vastaukset; ne oli juuri ne vastaukset mitä me kaikki uskovat ns. toitotamme. Niitä toistetaan siksi, koska ne ovat totuus. Jumala on piilottanut totuuden viisailta ja Hänen viisautensa ei ole verrattavissa ihmisviisauteen.
Viimeiseksi; sanot, että et tiennyt. Tämä on se mitä sinun tulee tietää: Jeesus Kristus kuoli sinun syntiesi puolesta. Otatko hänen uhrauksensa vastaan?
<
Aikaa ei ole olemassakaa. Helvetistä pääsee pois heti kun katuu ja tekee parannuksen. Monelle tämä on kuitenkin ikuisuus, sillä eivät kadu tai näe itsessään vikaa. Jumala ei myöskään langeta ketään helvettiin vaan antaa kaikille vapaan tahdon, ja tätä vapaata tahtoa seuraillessa saattaa itse ajaa itsensä helvettiin. Jos rukoilee johdatusta ja varmistaa, onko joku asia jumalasta, ei päädy helvettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin viime yönä unta, jossa oli KM jossain kristillisessä tilaisuudessa. Jotenkin hänen olemuksestaan huokui Kristus ja hän oli lisäksi transnainen. Muuta en unesta muista :)
Aika hieno uni, sillä Jeesus Kristus oli maan päällä eläessään myös esim. ilotyttöjen hyvä ystävä, ja muutenkin hän oli suvaitsevainen ja rakkaudellinen, joten meidän väliaikaisesti ihmishahmossa kulkevien kannattaisi ottaa hänestä mallia. Ja lisäksi henkiolennot ovat sukupuolettomia.
Tässä ei puhuta Raamatun Jeesus Kristuksesta eli todellisesta Jeesuksesta, se on selvää jokaiselle joka on lukenut Sanan läpi edes kerran. Tämä on ihmisten luoma vaaleanpunainen mielikuvitushahmo, jolla ei ole mitään todellista perustaa.
Kyllähän kirkon oppineetkin suosittavat rakastamaan ihan kaikkia, ei vain tietyn tyyppisiä ihmisiä. Jeesus toki kehotti pidättäytymään haureudesta ja jopa lisääntymisestä, suositellen avioliittoakin vain niille, jotka eivät pysty hillitsemään himojaan. Prostituoituja vapautti kirouksistaan, missä ei ole mitään väärää. Häpeällistä lähimmäisenrakkaudettomuutta kieltää jeesukesn hyvyys heitä kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Ketjun pointti on kyllä kadonnut mystikon myötä. Satunnaisia lentäviä lauseita, mutta ei oikein kunnon keskustelua. Harmi.
Olisin halunnut kysyä mystikolta erästä asiaa, mutta kun häntä ei täällä nykyään näy. Jos jollain muulla on näkemystä asiaan, niin kuulisin kyllä mielelläni mietteitä aiheesta.
Kysymys koskee henkimaailmaa. Uskon kyllä sen olemassaoloon ja todisteitakin olen saanut yli omien tarpeiden. Itse en haluaisi näiden kanssa olla missään tekemisissä. Suht rauhassa olenkin saanut olla, mutta tunnen ihmisiä jotka kommunikoivat "enkeleiden" ja "henkioppaiden" kanssa päivittäin. Lainausmerkeissä, koska aina nämä eivät ole olleet hyvällä asialla ja sitä mitä sanovat olevansa, vaikka saattavat valon lähettiläinä esiintyä. Ovat myös hyvin uskottavia hämäyksessään. Pienistä seikoista ovat kuitenkin jääneet kiinni ja minun on ollut hyvin vaikeaa uskoa näiden olentojen kertomaa sanomaa. Jos vaikka
Ei sinun tarvitse huolehtia kuin oman sielusi pelastuksesta. Päivittäinen rukoilu on hyvä keino pysyä oikealla polulla, ja jumalalta voit pyytää johdatusta myös siihen, miten noiden toisten kanssa voi ja kannattaa toimia
Te uskovaiset jotka paasaatte uskostanne, olette henkisesti ja hengellisesti köyhiä ja epäkypsiä.
Vierailija kirjoitti:
Te uskovaiset jotka paasaatte uskostanne, olette henkisesti ja hengellisesti köyhiä ja epäkypsiä.
Aivan. Samalla logiikalla insinööri joka juttelee työasioistaan on teknisesti köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Samalla logiikalla insinööri joka juttelee työasioistaan on teknisesti köyhä
Ei liity mitenkää toisiinsa nuo. Usko ja tieto on kaksi eri asiaa.
Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä hemmosta joka syntyi neitsyestä ja kuoli Golgatalla, mitä hän mahtoi touhuta siinä välissä vuosikymmenien aikana?
Aikaa ei ole olemassakaa. Helvetistä pääsee pois heti kun katuu ja tekee parannuksen. Monelle tämä on kuitenkin ikuisuus, sillä eivät kadu tai näe itsessään vikaa. Jumala ei myöskään langeta ketään helvettiin vaan antaa kaikille vapaan tahdon, ja tätä vapaata tahtoa seuraillessa saattaa itse ajaa itsensä helvettiin. Jos rukoilee johdatusta ja varmistaa, onko joku asia jumalasta, ei päädy helvettiin
Sanotaanko Raamussa todellakin näin? En ole koko kirjaa lukenut, mutta ne kohdat mitä olen, puhutaan vain ikuisesta kadotuksesta. Jos et eläessäsi osunut oikeaan, niin se on selvä peli sitten.
Mikä sitten on kristittyjen näkökulma kuolemanrajakokemuksiin? Ihmisillä on niitä ympäri maailmaa. Riippumatta siitä uskoivatko sellaiseen aikaisemmin. Monella ateistilla on kokemuksia esim. Jeesuksen tapaamisesta. Eikö heidän pitäisi olla ihan toisella osastolla? Toisaalta kaikissa näissä kokemuksissa ei ole uskonnollista kuvastoa ollenkaan. Esim. Japanissa usein uskonnolliset hahamot loistavat poissaolollaan, koska uskonto ei siellä näyttele niin suurta roolia. Toisaalta ne joilla uskonnollisia hahmoja esiintyy, ne ovat usein kulttuurisidonnaisia. Myös kokemuksia Helvetistä löytyy uskontoon ja kansallisuuteen riippumatta. Sieltä on myös päästy pois, vaikka ei esim. tuntisi Jeesusta ollenkaan.
Jotenkin tämä vain tuntuu tukevan ajatusta siitä, että tietoisuus luo itselleen kokemuksen perustuen siihen mihin se on ihmishahmossa uskonut. Länsimaiset tapaavat Jeesuksen ja idässä kohdataan Buddha tai joku muu paikallinen jumaluus. Yhteistä näille kokemuksille tuntuu olevat suuri rakkauden tunne ja usein, mutta ei aina, myös kirkas valo. Toisaalta ovatko nuo kokemukset Helvetistä jotain ihmisen alitajuista syyllisyyttä ja pelkoa siitä, että ansaitsee pahimman mahdollisen?
Eikö vastassa pitäisi olla vain Jeesus tai Saatana ja thats it?
Lainaus:
-> Mistä kohtaan nämä löytyy Raamatusta?
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, mutta eikö tuollainen komentti tarkoituksena loukata toista ole kuitenkin myös henkisesti ja hengellisesti epäkypsää? Aina voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ei kiinnosta. Keskustelupalstalla vielä helpompaa, kun skippaa vain ne kommentit joita ei halua lukea, eikä kukaan edes saa tietää. Voit välttää kiusalliset tilanteet helpommin kuin naamatusten, kun ei tarvitse edes sanoa, että en ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen, mutta eikö tuollainen komentti tarkoituksena loukata toista ole kuitenkin myös henkisesti ja hengellisesti epäkypsää? Aina voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ei kiinnosta. Keskustelupalstalla vielä helpompaa, kun skippaa vain ne kommentit joita ei halua lukea, eikä kukaan edes saa tietää. Voit välttää kiusalliset tilanteet helpommin kuin naamatusten, kun ei tarvitse edes sanoa, että en ole kiinnostunut.
En voi ketään loukata. Jokainen loukkaa itseänsä..
Vierailija kirjoitti:
Joskus tällä palstalla joku kirjoitti, kuinka usko Jumalaan ilman järkeilyä on ainoa vaihtoehto. Se on juuri näin. Se on elinehto. Välttämätöntä on vain luottaa Jumalaan.
Osaisitko neuvoa, miten tuota luottamusta voisi lisätä? Se tuntuu olevan minulle vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin noh, loppupeleissä kyllä. Mutta sanoisitko noin jollekin, joka on vuosia ollut koulukiusattu? Mitäs loukkaannuit? Kyllä tuollaisen yläpulelle voi päästä, mutta harva lapsi tai aikuinenkaan siihen pystyy.
Miksi ehdoin tahdoin luoda eripuraa jos ei ole pakko? Sinä ärsyynnyt paasauksesta ja koet oikeudeksesi heittää näpäytyksen joka nostaa sinut vähän heidän yläpuolelleen. Paasaamista ja itsensä jalustalle nostamista löytyy ihan kaikkialta. Eikö koko nondualismin idea vesity jo sillä, että haluaa tuoda ilmi kuinka kristityt ovat vähän ärsyttävämpiä, vähän yksinkertaisempia ja jälkeenjääneempiä, kuin me jotka olemme oikeassa hahmottaesamme maailmankaikkeuden ykseytenä. Kuulostaako tututlta? Kuulostaako juuri siltä, mikä kristityissä ärsyttää? Kun ovat muka olevinaan niin paljon enemmän totuuden perässä, kuin me harhaanjohdetut nondualistit, jotka olemme henkisesti vähän epäkypsiä? Pakko siis kertoa tuolle kristitylle, että olet vähän jälkeenjäänyt ja tyhymä. Ja taas mennään.
Tuolla asenteella taivasten valtakunta on kyllä valovuosien päässä. Olen vain niin lopen kyllästynyt tähän maailmaan ja siihen, että joka asiasta ja mielipiteestä pitää vääntää riitaa ja kamppailu siitä kumpi on parempi ja oikeassa. Minulla on kyllä paljon mielipiteitä, mutta oikeasti en tiedä mitään ja sen tiedän. Ei maksa vaivaa alkaa syyttelemään muita tietämättömyydestä. Asiallinen keskustelu ja näkökulmien vaihto on paljon hedelmällisempää. Toki niitä sammakoita livahtelee keskustelun tiimellyksessä itse kullakin, mutta sen sammakon olemassaoloon voi havahtua ja pyytää anteeksi käytöstään.
Ja tämä on vain minun mielipiteeni, ei sodanjulistus tai ultimate totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spiritual bypassing. Juuri sitä mitä nondualismi-, new age- jne piirit ylläpitää. Tästä on totuus ja hyvyys kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko neuvoa, miten tuota luottamusta voisi lisätä? Se tuntuu olevan minulle vaikeaa...
Rohkenen sanoa Sinulle, että pysy Raamatun Sanan äärellä ja rukousyhteydessä Luojaasi. Meille ihmisille on annettu koko maanpäällinen elämämme aika, jotta voimme oppia tuntemaan Jeesusta aina vaan paremmin. Eikö olekin ihmeellistä?
Hyvää ja luotettavaa Raamatun opetusta on youtubessa mm. Tapani Suonnon opetukset. Olen saanut itse niistä paljon uskon vahvistusta. Esim. tämä:
Tapani Suonto - Jumalan tuntemisen tärkeys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2/2
<
Hei taas!
Kelkan käänsi minun kohdallani hyvin moni asia. Aloin kyseenalaistaa hindulaisuuden ja buddhalaisuuden harjoitteita. Sain monenlaisia päräyttäviäkin kokemuksia ja ylistystä siitä kuinka nopeasti edistyin. Yksi eniten mietityttänyt asia oli G. Rinpoche ja häneen liittyvät omat ja muiden kokemukset. Hänet esitettiin valaistuneena ja suurista suurimpana opettajana - hänen käytöksensä (tiedän, menee aika esoteeriseksi) ja hänestä lukemani tiedot eivät käyneet yhteen sen kanssa mitä ajattelin valaistuneen käytöksen olevan.
Ennen uskoontuloa aloin siis järjellä kyseenalaistaa erilaisia opetuksia sekä omaa ajatteluani. Sitten eräänä aamuna luin Raamattua kohdasta, jossa puhutaan Saatanasta ja siitä kuinka hän esittää itsensä valon lähettiläänä. Yhtäkkiä teksti oli elävää, se ikään kuin loisti. Ymmärtämättä miten ymmärrän, sain oivaltaa että kaikki meditaatio-opettajat ovat juuri tämän saman valevalon lähettiläitä. Kokemus ja oivallus toisensa perään alkoi paljastaa valheita yksi kerrallaan. Kaikki nämä uudet oivallukset kävivät yhteen Raamatun Sanan kanssa. Silti minulla oli monia kysymyksiä. Tajusin, että minun on kyseenalaistettava nekin. Yksi toisensa jälkeen aloin etsimään tietoa ja ymmärsin kuinka väärin olinkaan tulkinnut Jumalan. Esimerkki: Raamattu sanoo, että Jumala on hyvä ja rakastava. Minusta x-käytös ei kuitenkaan näytä siltä. Voisinko olla väärässä vaikka se näyttääkin täysin epätodennäköiseltä?
Päivien kuluessa totesin, että Jeesus selkeästi rakastaa minua (Hän näytti itsensä minulle), Jumala on olemassa ja meditaation polku ei selkeästikään voi olla totuus. Päätin antaa elämäni Jeesukselle ja nöyrryin Herran edessä.
Sitten sain armosta syntyä uudesti ylhäältä. Ensimmäistä kertaa elämässä koin rauhaa. Jatkoin Sanan opiskelua ja yhtäkkiä huomasin, että vuosikymmeniä jatkuneet erilaiset ahdistukset olivat poissa.
Jumala ei laita ketään Helvettiin. Ihminen tekee valintansa itse. Herra toivoo, että kaikki pelastuisivat; siksi Hän tuli ja kuoli puolestamme. (Jeesus ja Isä ovat yhtä, joten on aivan yhtä oikein sanoa, että Jumala tai Jeesus Kristus tuli ja kuoli syntiemme takia).